Nekromanti Vapenfärdigheter, hur det blev

Quan'talis

Swashbuckler
Stavar

Om jag förstått saken rätt så är en stav man slåss med ungefär 1,5-2 meter lång, rätt grov och rent allmänt ganska lämplig som vapen.

Det du tänker på är nog snarare en pinne :gremwink:

-JPS-

Mask_UBBT

Hero
Re: Förvirrande

"Jag tror att vissa grunder, såsom fotarbete och rörlighet, går till på ungefär samma sätt med de olika vapnen"

Nej.

vissa likheter finns emellan vissa av vapnen, men inte alla...

Zadrith

Hero
Har provat akustiken med hjälp av frasen i fråga.

Vill bara påpeka att jag har provat akustiken i den byggnad där den romerska senaten hade sina möten med just den frasen.

Slutsatsen var att Cato nog lät ganska imponerande. Huruvida detta hade någon inverkan på vad som sedan hände tänker jag dock inte spekulera i (Jag syftar på när Cato uttalade orden. Inte när jag gjorde det).

Krille

Super Moderator

Till att börja med, en del terminologiskt bjäfs. Det är helt enkelt en fråga om vad man uppfattar att en term står för, och SAOL behöver inte kasta något ljus över det.

"En lång, grov pinne som man kan slåss med kallar jag för en "påk". En "stav" är något mindre och klenare, något som man kan vifta med. Man kan ju ha en trollstav men någon trollpåk skulle man inte orka snurra omkring med."

Stav och påk är två mer eller mindre synonyma termer. Inte heller har jag hört talas om "trollpåk" förrän nu. Slutligen ändrar en hel del ord innebörd om de sätts samman med andra ord till en sammansatt term.

"När det gäller korta träskaft med någon tung grunka i änden så skulle jag kalla dem "klubbor". Klubbfäktning kunde då inkludera hjälmkrossare, spikklubbor och stridshammare."

Kruxet var termen "klubbfäktning" - får man bara slåss på nattklubben med den färdigheten? Åhå, går det bra på herrklubben också? :gremwink:

"Däremot så kan yxor och hackor i din värld (du vill ju inte att de ska användas i strid) ha dåliga skadevärden och liknande."

Framförallt tänker jag mig att yxor och hackor är så snordyra (metall är rällsynt och dyrt, remember?) att de inte finns i den form som vi är vana vid, och helt enkelt inte lämpar sig för vapenhantering annat än möjligen som tillhygge.

Mask_UBBT

Hero
Re: Har provat akustiken med hjälp av frasen i fråga.

Justfan, Cato var det han hette....

Faktum var att jag befan mej i Rom så sent som i somras(St. peterskyrkan tog jag typ 150 foton i, bara för att jag skulle minnas arkitekturen och använda det i Sisu :gremsmirk:), coh visst är det en imponernade plats...

Rising

Vila i frid

"vissa likheter finns emellan vissa av vapnen, men inte alla... "

Well, det finns förstås olikheter mellan en katana och en no-dashi, skillnader mellan en kniv och en dolk, skillnader mellan strid barfota och med ordentliga skor och fan och hans moster. Spelmässigt måste man göra vissa generaliseringar för att få stridssystemet spelbart.

Då är frågan; är det -stora- skillnader mellan spjut, påkar och hillebardar? Större än vad ens motståndare har för vapen?

Det är ju där ribban ligger. Krille har inte ett stridssystem där man kan vara bra på att slåss mot svärdkämpar men dålig mot spjutkämpar. Allt som är mindre relevant än det måste alltså generaliseras.

Här är diskussionens utgångspunkt; är det verkligen värt att skilja på hur man slåss med en lång påk med trubbig ände än en påk som slutar i en spjutspets? Jag förstår att det finns en skillnad, men är den stor?

/Riz

Mask_UBBT

Hero

Då är frågan; är det -stora- skillnader mellan spjut, påkar och hillebardar?

Just hilebardar används mycket sällan ens i närheten på samma sätt som ett spjut. Rörelsen är vitt skiljd, vilket ger en annan tyngdpunkt och kräver att man har annat fotarbete. Skillnaden är större än skillnaden emellan kortsvärd och svärd, som han faktiskt har olika färdigheter för...

Krille

Super Moderator

"Här är diskussionens utgångspunkt; är det verkligen värt att skilja på hur man slåss med en lång påk med trubbig ände än en påk som slutar i en spjutspets? Jag förstår att det finns en skillnad, men är den så stor?"

Exakt. Det är därför jag inte säger något om uppdelningen eller försöker försvara den, utan väntar på att någon av Experterna uppenbarar sig och förklara Hur Det Är. Däremot påpekar jag mer än gärna kulturella och tekniska begränsningar som säger att grunka X finns men inte Y.

Krille

Super Moderator

"Skillnaden är större än skillnaden emellan kortsvärd och svärd, som han faktiskt har olika färdigheter för..."

Eh... nej. Det har jag inte.

Rising

Vila i frid

"Kruxet var termen "klubbfäktning" - får man bara slåss på nattklubben med den färdigheten? Åhå, går det bra på herrklubben också?"

Ha ha ha! Åh, det såg jag inte. Ja, då förstår jag varför du undvek den termen.

"Framförallt tänker jag mig att yxor och hackor är så snordyra (metall är rällsynt och dyrt, remember?) att de inte finns i den form som vi är vana vid, och helt enkelt inte lämpar sig för vapenhantering annat än möjligen som tillhygge."

Okej, innan jag sett hur dessa tillhyggen ser ut i skymningshem så köper jag den förklaringen. Fast egentligen skulle jag nog som skymningshemsbo i så fall föredra att använda mitt lilla järn till ordentliga bruksföremål än vapen som jag kanske inte ens kommer behöva. Spjut och klubbor går ju bra att göra av enbart trä, men en yxa eller en hacka behöver en skarp metallegg.

/Riz

Zadrith

Hero
Gradering??

Ska graderingen ha någon spelteknisk betydelse eller ger det bara rollpersonen rätten att bära att bälte i annan färg eller använda en häftig titel?

Krille

Super Moderator

"Fast egentligen skulle jag nog som skymningshemsbo i så fall föredra att använda mitt lilla järn till ordentliga bruksföremål än vapen som jag kanske inte ens kommer behöva."

Frågan är egentligen hur mycket järn som behövs. En hel del av våra bruksverktyg görs i metall för att metall är billigt, inte för att det egentligen behövs. En modern grep är i järn, till exempel: den medeltida var en lagom kvistig pinne. En modern spade har ofta metallblad, medan den medeltida hade träblad och möjligen metallskoning, om man över huvud taget använde sig av spade. Det tog ett bra tag in på senmedeltiden innan plogen kompletterades med ett metallblad, till exempel - innan dess var det mest en pinne som rev upp jorden.

Vissa saker förstår jag att man hellre gör i metall än i andra material - allting som behöver en egg som varar ett tag är ett bra exempel. Frågan är även där konstruktionsteknisk - hur mycket mer än eggen behöver egentligen vara i järn?

Just på grund av att metall är så dyrt så lär man vara mycket sparsam med den, och enbart använda den där den behövs. Resten av konstruktionen måste dock kompensera för det bortfallet i styrka, varför den blir mer otymplig och svårhanterlig om man ska veva omkring den som ett vapen.

"Spjut och klubbor går ju bra att göra av enbart trä, men en yxa eller en hacka behöver en skarp metallegg."

*undrar stillsamt hur man gjorde yxor och hackor på stenåldern*

Krille

Super Moderator
Re: Gradering??

"Ska graderingen ha någon spelteknisk betydelse eller ger det bara rollpersonen rätten att bära att bälte i annan färg eller använda en häftig titel?"

Det senare. Möjligen kan det leda till en kasse regelmässig imponans - en mästare brukar i allmänhet tas emot bättre än en sketen elev - men det finns inga regler för sådan imponans.

Mask_UBBT

Hero

"Frågan är egentligen hur mycket järn som behövs. En hel del av våra bruksverktyg görs i metall för att metall är billigt, inte för att det egentligen behövs. En modern grep är i järn, till exempel: den medeltida var en lagom kvistig pinne. En modern spade har ofta metallblad, medan den medeltida hade träblad och möjligen metallskoning, om man över huvud taget använde sig av spade"

Svenka Bilor var ju även de gjorda i trä ibland... och de skulle man(teoretiskt sätt) kunna använda som vapen

Krille

Super Moderator

"Dolkfäktning och Svärdfäktning?

det var det jag menade..."

Tja, eftersom ett kortsvärd (om det hade funnits) är ett rätt typiskt svärd så hamnar det under Svärdsfäktning, inte under Dolkfäktning.

Krille

Super Moderator

"Svenka Bilor var ju även de gjorda i trä ibland... och de skulle man(teoretiskt sätt) kunna använda som vapen"

Det är mycket som man teoretiskt sett kan använda som vapen. Frukta min telefonlurs-fu! :gremwink:

Rising

Vila i frid
Knölpåksfäktning?

"*undrar stillsamt hur man gjorde yxor och hackor på stenåldern*"

Ahhh, du menar sååååå... *slår sig i pannan*

Yes, okej, med sådana otympliga bruksföremål så gör du klokt i att skilja dem från andra vapen helt och hållet.

Nå, då gäller det bara det där med spjut, stav och påk. Jag skulle förenkla det till spjutfäktning (alla långa stavar med eller utan spetsar) och knölpåksfäktning (alla klubbor, hammare och liknande).

/Rising