Re: Förvirrande
Vad jag menade var att du har en association till ordet stav, som enligt gängse mening är felaktig. På samma sätt har jag en association till feminism som också är felaktig, men det bryr jag mig inte om. Påk, käpp och stav är inte synonymer. Som jag ser det:
Påk = klubbliknande.
Käpp = promenadpinne.
Stav = lång träpinne, att ha på vandring eller att fightas med.
För säkerhets skulle kanske jag skulle kolla upp dessa ord i SAOL och se vad det står där:
Påk:
(grov) käpp l. (kort o. tjock) stör o. d.; ofta om (dylik) käpp osv. använd ss. vapen l. tillhygge; äv. oeg. l. bildl. (jfr b, 3).
Effter thet att then Wadsunde bonde fulde flux effter medt ett draget swerd, fick same dreng vp en påck, och råkade slå honom i huffuudet. UpplDomb. 3: 101 (1541).
(Jätten) tog .. en förskräc kelig Stake eller Påk utaf et surt Äpple-träd med sig, gick neder i Kulan, och anföll dem. LAGERSTRÖM Bunyan 1: 170 (1727).
Grekerne .. äro .. så näsvisa, at om ej Turkiske påken hölle dem nå gorlunda i styr, skulle de vara odrägelige. Björnståhl Resa 5: 7 (1783).
Käpp:
stav som huvudsakligen är avsedd ss. stöd l. prydnad l. värdighetstecken o. d.; särsk. om spatserkäpp (vanl. konstfärdigt bearbetad o. stundom äv. av annat material än trä).
Stav:
föremål av trä (l. annat material, t. ex. järn), tillskuret l. bearbetat l. avpassat för olika praktiska ändamål (stundom äv. använt ss. (primitivt) vapen l. tillhygge o. d.); ofta liktydigt med: käpp l. (smal) stång l. stake
Ja, det står en liten notis om att stav kan vara liktydigt med käpp.
/Skuggvarg - made his point