Nekromanti Vapenfattning

DAKRilla

Hero
En intressant observation [väldigt OT]

Är det sant att ordet stappa inte finns över hela Sverige? Jag har nämligen försökt slå upp det i ett antal ordböcker, helt utan resultat. Likaså har jag uppmärksammat att många personer från södra sverige aldrig använder sej utav ordet, medan personer längre norrut ofta använder sej av det.

Jag menar; Ordet är ju genialiskt. Det fyller en annars ganska tom (slå kan ganska ofta ta dess plats) plats i språket som ofta felaktigt (?) byts ut mot stampa (absolut inget illa menat, Kwarzim). I Kwarzims exempel skulle man alltså ta sin ena fot och trampa till på gaffeln medan man håller den med båda händerna, inte ta gaffeln med båda händerna och sedan slå in gaffeln i något, som jag antar att det var menat att det skulle bli. För att beskriva det senare fallet skulle jag säga stappa istället för slå, d.v.s: ta gaffeln med båda händerna och sedan stappa gaffeln i något. Typ.

Någon annan som uppmärksammat detta fenomen? Eller har jag fått allt om bakfoten?

Min definition:
Stappa verb
1 Att stöta ett vasst föremål mot någonting/någon där föremålet fastnar.
2 Att fastna i någonting: spjutet kastades och ~de sedan i marken

Cohen

Swordsman
Re: En intressant observation [väldigt OT]

I Kwarzims exempel skulle man alltså ta sin ena fot och trampa till på gaffeln medan man håller den med båda händerna, inte ta gaffeln med båda händerna och sedan slå in gaffeln i något, som jag antar att det var menat att det skulle bli

Med foten? Måste vara rätt akrobatisk för att göra det i någorlunda hög hastighet.
Tänk att man tar sats, springer fram mot sin fiende och sedan gör ett högt karatehopp hållande gaffeln under ena foten.
Tufft!

Kwarzim

Veteran
Re: En intressant observation [väldigt OT]

hmmm.... om man ska lyck utan att få ont i fota så most man ha skoen på fotan så de så!

PubisFlarup

Veteran
Re: Ta i så du kräks!

Okej då så gör alltså vapen som går att använda i en hand (Fast som är två handade) lika mycket varesej man använder en eller två händer. Hur skulle vi då kunna säga att det funkar regeltekniskt med dålig stabilitet i stora två handsvapen då de används i en hand och hur funkar det då t.ex lyfali som du själv skrivet att det går att använda i en hand används just på detta sätt, är det som att slåss med vilket IH vapen som Helst eller gäller instabiliteten även här?

Krille

Super Moderator

"Hur skulle vi då kunna säga att det funkar regeltekniskt med dålig stabilitet i stora två handsvapen då de används i en hand"

Om du vill vara Eon-officiell, följ reglerna för STY-krav.

Om du vill vara realistisk, använd sunt förnuft. Vapen med hanteringen 2H används inte i en hand, punkt! Om spelarna mopsar sig så skulle jag helt enkelt säga "näpp - du är inte tillräckligt hård" till en spelare som försökte använda ett tvåhandat vapen enhandat.

Azdeus

Veteran

Om du vill vara realistisk, använd sunt förnuft. Vapen med hanteringen 2H används inte i en hand, punkt! Om spelarna mopsar sig så skulle jag helt enkelt säga "näpp - du är inte tillräckligt hård" till en spelare som försökte använda ett tvåhandat vapen enhandat

Lyfali svärdet då? Det är ju för bövelen 180 cm långt och det finns en stridskonst där man använder det i enhandsfatnning.
För att inte glömma ett helt garde?
Om man skall vara realistisk ska man då ta bort den stridskonsten eller skall man ta 180 cm för en felskrivning?
Skall den kanske vara 150 cm (Eller kanske ett 80 cm långt 2 handsfattat kortsvärd :gremwink:) ? Inte nämnvärt mycket skillnad men ändå.

Krille

Super Moderator

"Lyfali svärdet då? Det är ju för bövelen 180 cm långt och det finns en stridskonst där man använder det i enhandsfatnning.
För att inte glömma ett helt garde?"

Inte att förglömma är att medlemmarna i ovan nämnda garde är i medel en trettio centimeter längre än vanligt folk. 30 cm längre svärd är ingen orimlighet, och kombinerat med svärdets lätthet och balans så blir det ett typiskt gränsfall.

Där skulle jag nog konstatera att enhandsfattning är right out om personen som hanterar det är kortare än två meter.

Tavili

Veteran

Lyfali Är undantaget som bekräftar regeln. :gremwink:
Dessutom är lyfalin 1,2 kilo lättare än storsvärdet och vid enhandsfattning så håller man ovanför parerstången om jag har för mig rätt.

Man kan stoppa in fingrarna i hålen ovanför parerstången, vilket tydligen underlättar enhandsgrepp, men måste göra rejäl t ont vid tvåhands...

Helmgast
Från www.foxtail.nu

Det finns inga egentliga regler i Eon om vad som händer om man använder ett enhandsvapen i två händer, utom att "man inte får någon fördel av att använda vapnet i två händer" (Eon sidan 144). Och det anser vi är lite fel...

Så istället föreslår vi att om en person har en STY som är lika hög eller högre än STYK på vapnet, vapnets fattning normalt är 1H, men personen använder vapnet i två händer och inte använder sköld (samtliga dessa fyra villkor måste uppfyllas), så inträffar följande effekter:

Första siffran på SI minskar med ett, eftersom den knasiga fattningen förhindrar att vapnets längd utnyttjas maximalt.
Andra siffran på SI ökar med ett, eftersom han kan hantera vapnet snabbare.
Skadan ökar med +Ob1T6, eftersom man kan ta i mer.
Man får en poäng extra Utmattning per handling som man utför med ett enhandat vapen i tvåhandsgrepp, eftersom man tar i mer än vad man bör göra.