Nekromanti vapenlängd&utrymme

Jonas...

Warrior
Re: cornered ;)

Säker på att överleva kan man aldrig vara... /images/icons/wink.gif

Hur otaktiskt det än kan verka så kvar står faktum... man KAN hamna i ett hörn oavsett om det verkar smart eller inte...
Och så KAN det ju faktiskt vara så att anfallarna inte har något tungt i fickorna och loden KAN ju faktiskt vara slut för tillfället...

Och.. om man nu bara kan gå fram två (tex) av åtta från början... Vem vill riskera hälsan genom att gå fram och slåss mot den uppenbarligen desperate motståndaren...?

Poängen med att ställa sig i hörnet är som jag ser det mycket en psykologiskt effekt... Det är mycket större risk för den enskilde motsåndaren att bli skadad om det är färre kompisar bredvid... och denna osäkerheten hjälper den som står i hörnet...

Den siste samarkrigaren ställde sig sääkert med ryggen mot väggen... /images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Jonas...

Warrior
Re: Formationer

"Om man nu ska prata hörnets för och nackdelar så finns det en helt klar nackdel med ett hörn och det är att när man väl är där så kommer man aldrig därifrån om man nu inte på ett mirakulöst sätt slår ut alla anfallare. Dessa behöver dock inte tränga sig fram som några självmordskandidater utan kan ta det lungt och försöka samordna sina insatser och då ligger man nog j%#ligt dåligt till."
Motståndarna kanske har intresse av att slå ihjäl en innan polarna kommer...? Och är säkert väldigt fulla med adrenalin och kanske inte har sån där hundraprocentig taktisk koll...
/images/icons/smile.gif
*Tänker mig en dvärg uppträngd mot en vägg av ett gäng tirakbärsärkar påhejade av trukhmamman...*

Nej överlag är nog inte hörnet någon idealposition, men tex vid strider inomhus verkar det ju inte helt omöjligt att man skulle kunna hamna i en sådan situation ändå... om inget annat som sista utvägen... Hellre inträngd i hörnet än omringad mitt ute på golvet iaf...

Jonas...

Vindhand

Myrmidon

Just det. Anledningen till att de använde kortsvärd är dock att en stöt med långsvärd är svårare att få till i trängsel (det blir rätt trångt i formationsstrid) samt att det inte ger nämnvärt mer skada än en stöt med ett kortsvärd. Desutom kan man ibland få till ett hug med kortsvärdet, vilket man nog aldrig får plats för med långsvärdet.

Å andra sidan har man längre räckvidd med det långa svärdet. Hugg kan man nog också få till även om man är litet begränsad till vertikala svingar (uppåt eller nedåt :)

Romarnas metod och beväpning är kanske bättre anpassad till trånga utrymmen men man är inte helt såld bara för att ens vapen är onödigt långt.

Japp, stämmer bra.... men bara för stångvapen. Man behöver som sagt bara en fri halvmeter bakom sig för att hantera stångvapen effektivt. När det gäller svärd i formationer så fungerar bara de korta tillfredställande. De långa svärden blir helt enkelt för mycket att hantera i trängseln.

Varför? vad hindrar att man använder smala tekniker precis som för stångvapnen? Hugg snett eller rakt uppifrån eller nedifrån samt stötar mot olika områden...

Halvmeter behöver man till för att kunna manövrera själva spjutet som ju alltid sticker ut en bit bakåt.

Man kan väl byta grepp och hålla spjutet litet närmare bakänden om utrymmet kniper...

Om man nu ska prata hörnets för och nackdelar så finns det en helt klar nackdel med ett hörn och det är att när man väl är där så kommer man aldrig därifrån om man nu inte på ett mirakulöst sätt slår ut alla anfallare. Dessa behöver dock inte tränga sig fram som några självmordskandidater utan kan ta det lungt och försöka samordna sina insatser och då ligger man nog j%#ligt dåligt till.

Ja, men har man många och samordnade motståndare är det ett jobbigt läge i vilket fall som helst. Frågan är om man inte kan sälja sitt liv dyrare om man har ryggen fri.

Har man enbart en motståndare har man allt en chans att manövrera ut ur hörnet igen om inte motståndaren är ruskigt fet :)

Vindhand

Myrmidon
Spjut

Där X:en är ens "Frontsoldater" och O:na är diverse magiker, avståndsnissar och icke-stridande.

O:n kan vara spjutnissar också... det är distraherande att utkämpa en svärdsduell om någon snett bakom motståndaren försöker spetsa en hela tiden :)

Flash Back

Warrior
Jag kom fram till följande efter att ha funderat en stund:

Man kan använda alla sorters vapen.
Vid hugg och stick kan man inte anfalla KRAFTFULLT.

Min fråga är nu om man kan anfalla NORMALT, eller om det bara går att utföra snabba utfall.

Så vad tycker ni?

"When the lightning comes even the blind man can see"

Evil Peter

Hero
Re: Anpassningsförmåga

Snarare kan man nog säga att skadan blir högre om man använder absurt vida svingar men sådana är knappast praktiska i vanlig strid heller. En så vid sving har en tendens att ta tid och lämna stora öppningar för motståndaren, för att inte tala om att den verkligen annonserar din handling.

Ingen har pratat om absurt vida svingar men tunga vapen, som större svärd, kräver sin sving om de ska komma upp i tillräcklig hastighet för att göra någon skada. Kan du inte svinga fullt ut kan du iaf inte räkna med någon stor grundskada och kanske mindre vapenskada. Sådant är upp till SL att bestämma. Svingar tar lite tid men du kan inte använda ett långsvärd som en värja och självklart varierar man sina anfall, vilket hörnet då försvårar.

Jag håller med om att hörn inte är drömlägen. Man är ju som sagt hindrad. Jag tycker inte att ett hörn är fullt så illa som vissa anser dock. Det är snarare en fråga om att kunna anpasa sin taktik till en ovanlig situation.

Det är inte kört om man hamnar i ett hörn men jag tycker inte man ska sträva efter att bli inträngd i ett sådant.

Springa omkring är besvärligt, för att inte tala om tröttsamt. Det är svårt att utmanövrera fem, sex personer tillräckligt för att de inte skall kunna angripa dig. Då är det nog lättare att välja ett hörn och stanna där.

Det är jobbigt att springa runt men krigare är vältränade så de ska nog klara det en stund. Det räcker med ett par steg i sidled för att undvika vissa motståndare medan man koncentrerar sig på att anfalla en av dem. Det är inte lätt att slåss mot flera motståndare. Är de fem eller fler är det bara att springa. Det går inte att vinna då.

C

Evil Peter

Hero

Ja, men har man många och samordnade motståndare är det ett jobbigt läge i vilket fall som helst. Frågan är om man inte kan sälja sitt liv dyrare om man har ryggen fri.

Kanske, om man inte kan fly.

Har man enbart en motståndare har man allt en chans att manövrera ut ur hörnet igen om inte motståndaren är ruskigt fet :gremsmile:

Om det bara är en motståndare är väl risken att bli attackerad i ryggen inte så stor... /images/icons/wink.gif

C

Sodivra

Champion
Att Ha Rätt.

Det var ju rätt.
Fast nu handlade det ju inte om det...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Sodivra

Champion
Re: Formation

Och jag som trodde det var koboldigt med stridsformationer...?

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

DarkWing

Veteran

"Varför? vad hindrar att man använder smala tekniker precis som för stångvapnen? Hugg snett eller rakt uppifrån eller nedifrån samt stötar mot olika områden... "

Tja, i vanliga fall skulle jag säga längden och tyngden. Ett europeiskt ( och i princip alla andra förutom japanska och kinesiska) svärd har balansen nån decimeter ut på klingan. Detta resulterar i ett vapen som (i de längre varianterna) inte är speciellt bra att stöta med. Dessutom kräver såna svärd en del svingutrymme då de även vid ett "vertikalt" hugg måste beskriva en halvcirkelrörelse (lite snett åt sidan) för att få upp rätt energi.
Självklart är man inte helt såld bara för att man har ett olämpligt vapen men man ligger onekligen sämre till.

"Man kan väl byta grepp och hålla spjutet litet närmare bakänden om utrymmet kniper..."

Om man kunde göra det helt obehindrat så skulle man ju lika gärna alltid hålla det så. Självklart kan man men det gör inte det hela lättare (dagens understatement ;-)....

"Ja, men har man många och samordnade motståndare är det ett jobbigt läge i vilket fall som helst. Frågan är om man inte kan sälja sitt liv dyrare om man har ryggen fri."

Ja, som en last stand är nog hörnet ganska bra... Fast så länge man inte är i ett hörn så har man kanske en chans att retirera eller fly. Väl i hörnet kan man egentligen bara dö hjältedöden.

"Har man enbart en motståndare har man allt en chans att manövrera ut ur hörnet igen om inte motståndaren är ruskigt fet :)"

Sant men är man bara en mot en så ska man nog inte manövrera in sig i hörnet till att börja med ;-)

/DarkWing - tycker inte om hörn ;-)

cernael

Warrior

Är de fem eller fler är det bara att springa. Det går inte att vinna då.
Jodå. Det handlar bara om att träna för de situationerna(I do). Det handlar om att se till att fienderna kommer i vägen för varandra.

/Cernael san - kushindoka (Anhängare av den sanna vägen till "tomhet" (ku))

Jag tycker att ni borde läsa paksenarion, där lär man sig rätt mycket om formationer och alla möjliga strider för den delen. det är också en väldigt bra bok.

"abrakadabra"

Vindhand

Myrmidon

Tja, i vanliga fall skulle jag säga längden och tyngden. Ett europeiskt ( och i princip alla andra förutom japanska och kinesiska) svärd har balansen nån decimeter ut på klingan. Detta resulterar i ett vapen som (i de längre varianterna) inte är speciellt bra att stöta med.

Jag förstår inte varför en dylik balans skulle förstöra stötmöjligheterna. Den borde främst påverka hugg och manövrer som vrider klingan. Stridsyxor är långt mer obalanserade och utrustas ändå ofta med en stötspets...

Dessutom kräver såna svärd en del svingutrymme då de även vid ett "vertikalt" hugg måste beskriva en halvcirkelrörelse (lite snett åt sidan) för att få upp rätt energi.

Kanhända om man är för svag för sitt vapen. Är man någorlunda rimligt stark borde den kvartscirkel man har tillgång till räcka bra.

Om man kunde göra det helt obehindrat så skulle man ju lika gärna alltid hålla det så. Självklart kan man men det gör inte det hela lättare (dagens understatement ;-)....

Man blir väl litet trögare, men det är inte övermäktigt. Testa själv (med trubbiga vapen gärna ;)

Jag håller dock med om att man tjänar på att stå en halvmeter ut från väggen, av bland annat detta skäl .

Väl i hörnet kan man egentligen bara dö hjältedöden.

Eller klara sig tills undsättning kommer...

Jonas...

Warrior

/images/icons/smile.gif
Se stridskonsten 'Utmanövrera'...

Jonas...

Virocon

Swordsman
Låt dem använda det oavsett befintlighet, men sänk skadeverkan med -Ob1T6 och höj undvikasvårigheten och vapensvårigheten med +Ob1T6.

Evil Peter

Hero

Jodå. Det handlar bara om att träna för de situationerna(I do). Det handlar om att se till att fienderna kommer i vägen för varandra.

Jag uttryckte mig lite klumpigt. Det jag hade i tankarna när jag skrev detta var att alla var på samma skicklighetsnivå. Om så är fallet kan nog motståndarna gruppera sig så de inte hindrar varandra allt för mycket. Det är ju möjligt att besegra många motståndare men chansen att lyckas är liten även om man är väldigt duktig. Ett misstag får större konsekvenser mot flera motståndare även om det ofta är ödesdigert även mot endast en. Om motståndarna inte har någon bra samordning i sina attacker ökar ju oddsen klart men är det hyfsat erfarna motståndare har de nog en hum om strategin i en mindre strid.

C