[ QUOTE ]
Varför inte? De går att på papper med kort o.sv. välja handlingar som sedan deklareras samtidig. Dessa kan som i Burning Wheel planeras tre steg i förväg.
[/ QUOTE ]
Men steg och turordning blir ju samma sak.
[ QUOTE ]
Nej avväpningen sker kanske med vänster handen och angreppet med högerhanden, de behöver inte vara beroende av varandra, på samma sätt kan anfall och försvar ske i samma rörelse, trodde att jag lärt dig sånt redan.
[/ QUOTE ]
Jag önskar att du ägnade dig mer aktivt åt fäktandet så kanske vi (som faktiskt tränar) skulle lära oss något
Du har missförstått hela exemplet. Det är kombatant A (jag) som gjorde hugget och avväpningen. Och det är kombatant B (du) som gjorde blockeringen och motanfallet.
Därför ville jag veta vart i turordningen avväpningen kom. Har den kommit före blockeringen, samtidigt som blockeringen, mellan blockeringen och motanfallet, samtidigt som motanfallet eller efter motanfallet.
Det är ändå ett väldigt enkelt exempel. Skulle vi sätta ihop en serie med tio handlingar var för A och B så blir givetvis handlingsordningen ännu viktigare. Som jag ser det så är det troligt att de första handlingarna påverkar de sista (för båda kombatanterna).
[ QUOTE ]
Men det verkar som om du fixerat dig vid den turordning som du/ din karaktär utför handlingar. Det jag riktade mig huvudsakligen mot var mer turordningen aktörerna emellan.
[/ QUOTE ]
Som sagt så läste du nog exemplet fel, det var två aktörer.
Men det du skriver är ändå intressant. I princip så har varje aktör en kedja med händelser (en del händelser kan mycket riktigt vara komplexa, t.ex. anfall och avväpning samtidigt). Dessa kedjor måste dock på något sätt synkroniseras mot varandra och där finns möjlighet för olika lösningar.
Om jag förstått dig rätt så vill du att i varje steg av kedjan så sker bådas händelser för det steget samtidigt. Det köper jag som en vettig lösning, inga problem med det. Men det är ändå en turordning. Det är inte så att hela kedjorna avgörs samtidigt utan det sker steg för steg vilket t.ex. betyder att kombatant A's steg 1 sker samtigt som kombatants B's steg 1 men
före kombantant A's och B's steg 2.
Då har man bestämt en turordning. Först samtligas steg 1 sedan samtligas steg 2, etc. Det är inte någon som får göra steg 1, 2 och 3 förrän de andra gör steg 1 för det skulle bryta mot turordningen.