Re: Tvärtom då?
[ QUOTE ]
Kan det inte vara så att dödligheten ökar för att man kan fortsätta slåss en stund efter att man egentligen fått en dödande skada.
[/ QUOTE ]
Jo, det kan vara så om man med dödlighet menar antalet dödsfall totalt. Chansen för att man kunde fortsätta slåss och även döda sin fiende trotts att man var dödsdömd ökade med värjans ankomst. Men jag tror ändå inte att det var så vanligt att båda dog att man skulle kunna säga att dödsfallen ökade mer än marginelt.
Folk överlevde faktiskt rätt allvarliga skador bara de fick hjälp i tid. Ett exempel är duellen mellan Sir Edward Sackville och Lord Bruce, 1610 eller 1613. De slogs med värjor och hela affären handlade egentligen om vem som skulle få gifta sig med Venetia Stanley (som i slutändan inte gifte sig med någon av dem).
- I början av dullen gör Edward en stöt som blir något kort och kontras av Bruce. Edward får ett sår på sin högra arm som beskriv som "great wound". Han fortsätter dock att slåss med armen.
- När Edward missar ett anfall så punkterar Bruce hans högra lunga. Han fortsätter striden.
- Lite senare så kapas ett av Edwards fingrar i handgemäng så att den bara hänger kvar i skinnet. Han fortsätter striden.
- De har slagits rätt länge och är väldigt trötta efter att ha brottats. Förslag om att avsluta striden läggs fram (av sekundanterna antar jag), men ingen av kombatanterna vill avsluta striden.
- Edward lyckas avväpna Bruce (utifrån brottning om jag förstår beskrivningen rätt). Edward ber Bruce att ge sig, men det gör inte Bruce. Edward stöter därför mot Bruce hjärta, men denna lyckas vrida sig så att stöten i stället passerar genom kroppen utan att penetrera hjärtat. Edward drar ut värjan och stöter in den igen, rakt igenom hela kroppen den här gången också.
- Bruce anfaller Edward för att brottas, men han är för vek och Edward lyckas brotta ner honom. Edward frågar om Bruce vill ha läkarhjälp vilket Bruce säger sig vilja ha så läkare tillkallas.
Bruce dör efteråt av sina sår, men Edward överlever trotts ett sår i armen (som beskrivs som stort), en punkterad lunga och ett avkapat finger. Det intressanta är ju också att han får alla såren först i striden, men vinnner sedan ändå. Jag tycker det är rätt bra jobbat att lyckas i brottning trotts att man har fått en värjstöt genom bröstkorgen lite tidigare.
Det finns gott om sådana här beskrivningar och det är helt klart att mänskliga kroppen kan klara en hel del om man har lite tur.