I Consaber finns det inga lagar mot att bära vapen om man är en fri man, men folk som inte förväntas göra så till vardags kommer att ses som bråkmakare (jämför med en kille som går runt i kevlar och militärhjälp på gatan) och troligen trakasseras av stadsvakten (som inte gillar bråkmakare) om de springer runt i rustning och tung beväpning, förutom att folk kommer att försöka undvika honom för att de inte vill ha med bråkmakare att göra. Adel, stadsvakter, vägvakter och soldater förväntas bära vapen, men inte gå runt i full rustning till vardags.
I övriga civiliserade länder fungerar det troligen ungefär på samma sätt, men jag kan tänka mig att t.ex. Soldarn, Jargien och Damarien har hårdare lagar (för att skydda adelns/arméns/statens intresse av att utgöra den militära makten i riket) medan länder som Asharien och Västmark tar lättare på det (eftersom de i mycket saknar centralmakt och är mindre civiliserade). I Thalamur lär det vara helt förbjudet för andra än medborgare, soldater i tjänst och Rakhori, och i Eumo finns knappast centralmakt nog för att någon ska bry sig annat än i typ Sung (Ymir får rätta mig om jag har fel).
Sedan finns det nog också andra skillnader - i det cirefaliska samväldet är det nog mycket lättare att bära vapen för cirefalier än för andra. Lokala städer kan också (speciellt i länder som Jargien och Asharien, med stort lokalt självstyre) ha mycket striktare vapenlagar eller helt andra inställningar till vapen, beroende på lokala förhållanden.