Nekromanti Vapenlagar i städer

JohnnyDice

Veteran
Hej!

Tänkte bara kolla om det finns några nedskrivna regler angående vapenlagar i städer för civiliserad kultur, tex Consaber. Alt några passande husregler.

Själv tycker jag att det vore en smula skumt om andra än adelsmän och stadsvakten fick bära vapen innanför stadsmurarna. Men lite åsiktsförslag vore tacksamt!

Virvelmoln

Veteran
för det mesta så går det bra att bära vapen tror jag. i thalamur så är det dock förbjudet med några få undantag.
jag kör att vakter och folk kollar med misstanke på dem som har synliga vapen, men det är inte olagligt, dock ganska ovanligt.
Ibland så kan de få en tillsägelse, eller kanske betala extra för att få komma in i en stad..

duncan_UBBT

Swordsman
Vapen är olagligt att bära för civila i de flesta av Mundanas städer, dock så är det inte alla kulturer som gör någonting åt det. Vapen är så vanligt att det skulle ta för mycket resurser att jaga ned alla. Däremot om en stadsvakt skulle vilja fängsla någon så skulle de nog kunna göra det ganska lätt.

I Asharien är det förbjudet att bära vapen synligt inne i städerna. Dock så är det sällan någon blir straffad om det inte gäller de finare delarna.

Jag tror att de flesta länder har liknande regler, åtminstone har de det i mitt Mundana. Självklart finns det sätt att komma runt detta, till exempel så behöver man knappast tänka på vapenlagarna om man befinner sig i Katharsis, och i det Jargiska Kejsardömet behöver man nog bara vara beredd att betala eventuella mutor.

Poseur

Swashbuckler
Jag skulle nog säga att vapen som kan räknas som civila vapen, typ dolkar och enhandssvärd ungefär, plus verktyg som knivar och vedyxor räknas som att man får gå runt med. Men börjar man komma in i staden med ringbrynja och stridsyxa eller tvåhandssvärd då börjar nog folk allmänt se en som en bråkstakare och det är nog fullt möjligt att man inte får komma in i staden

Regmolar

Swashbuckler
I Consaber finns det inga lagar mot att bära vapen om man är en fri man, men folk som inte förväntas göra så till vardags kommer att ses som bråkmakare (jämför med en kille som går runt i kevlar och militärhjälp på gatan) och troligen trakasseras av stadsvakten (som inte gillar bråkmakare) om de springer runt i rustning och tung beväpning, förutom att folk kommer att försöka undvika honom för att de inte vill ha med bråkmakare att göra. Adel, stadsvakter, vägvakter och soldater förväntas bära vapen, men inte gå runt i full rustning till vardags.

I övriga civiliserade länder fungerar det troligen ungefär på samma sätt, men jag kan tänka mig att t.ex. Soldarn, Jargien och Damarien har hårdare lagar (för att skydda adelns/arméns/statens intresse av att utgöra den militära makten i riket) medan länder som Asharien och Västmark tar lättare på det (eftersom de i mycket saknar centralmakt och är mindre civiliserade). I Thalamur lär det vara helt förbjudet för andra än medborgare, soldater i tjänst och Rakhori, och i Eumo finns knappast centralmakt nog för att någon ska bry sig annat än i typ Sung (Ymir får rätta mig om jag har fel).

Sedan finns det nog också andra skillnader - i det cirefaliska samväldet är det nog mycket lättare att bära vapen för cirefalier än för andra. Lokala städer kan också (speciellt i länder som Jargien och Asharien, med stort lokalt självstyre) ha mycket striktare vapenlagar eller helt andra inställningar till vapen, beroende på lokala förhållanden.

JohnnyDice

Veteran
Allright! Tack för alla utförliga svar!

Det va väl någorlunda som jag trodde men det är ju alltid skönt med lite mer kött på benen.