Nekromanti Vapenmästare och Krigarens väg

Ulftryggve

Veteran
Är det så att stridskonsterna i Vapenmästare gjordes medvetet sämre för att skapa balans i spelet? För i Krigarens väg tyckte jag stridskonsterna var aningen för bra och alla kunde någon form av stridskonst. Var tanken bakom boken Vapenmästare att åter få lite av balansen eller???

zokie

Veteran
Svar: Ja, det var för att balansera[NT]

NT= negative transplant

Ymir

Liten kantbaron
Förmodligen, men det gillade inte jag eller min spelgrupp. Stridskonster ska framförallt spegla ett sätt att strida på - 'balans' är ett jävligt urvattnat begrepp som, om det nu ens fyller nån funktion, definitivt inte åstadkoms genom att göra alla unika stridskonster sämre och högmodigt deklarera att man ABSOLUT INTE får välja tilläggstekniker från början. Öh, liksom, jag vet inte om jag irriterat mig mer på någon mening i något rollspel än just den. Hela grejen med Eon när jag började spela det var att det plötsligt fanns ett spel där man kunde vara kompetent från början - man behövde inte börja som en nolla och jobba sig uppåt genom att samla exp, utan man kunde vara precis lagom kompetent, eller rentav riktigt skicklig. Men nu...nu får man inte vara en asduktig granaschfäktare om man vill det, säger Neogames. Usch, fy på dem...
Tänk på stackarna som inte har vett nog att skita i vad det står i modulerna :gremconfused:

Nå...för att återge stridskonsterna sin forna värdighet och modda systemet till perfektion gjorde vi en revidering av det på Drunoks Drängar. Där återfinns också en liten samling nya stridskonster och akademier, Dwyrryd Coleys fäktteknik till exempel, och inom kort kommer det upp en artikel om überfuskiga personliga stridskonster som förekommit i vår pågående långkörarkampanj. Justja, där finns en massa vapenfetischistiskt godis också. Håll till godo.

- Ymir, gör reklam

Sankt Creigh

Warrior
Jag har tagit Eon som ett fritt-att-anpassa-rollspel, dvs det vi har tyckt varit roligt har vi lirat efter.
Som t ex om någon av någon anledning hade velat göra en Granasch-fäktare så hade man fått göra det, OM man haft belägg för varför han/hon skulle lyckats bli en sådan.
Man bör väl däremot inte strö sådana extrema "yrken" omkring sig då det endast finns fåtalet av de olika. Som t ex Sungmunkarna... Det kan ju kanske bli lite svårt att spela en sådan eftersom att de mest joppar runt hos sig.

Samma sak gäller med Frakk, ospelbara står det, MEN om alla i spelgruppen är av rasen frakk så blir det fanimig inte ospelbart det blir riktigt kul.

Vad jag försöker få fram här utan att lyckas är i alla fall att jag tror att man ska använda modulerna efter sunt förnuft, vi spelar väl alla trots allt för att det ska vara sköjj?!

Så att använd vilken modul du vill, alt. båda, gör vad som känns roligast. Visserligen så är jag och min spelledare G.R.Y.M.T oense om detta men i a f.

War out!

// C