Nu blir det väldigt nördigt här, och dessutom handlar det om spel från en fjärran forntid, 80-talet. Känsliga läsare varnas!
Från 1982 till 1985 kom det amerikanska rollspelet BRP Magic World och dess svenska version Drakar och Demoner ut i fyra utgåvor. En central del av reglerna är vapentabellen, som styr mycket av hur spelets ständiga strider förlöper. Här går jag igenom hur tabellen förändras från version till version. Några huvuddrag är att närstridsvapnen blir allt flera, de fyller stegvis ut luckorna i serien av typiska skadeutfall 3-13, de farligaste vapnen blir allt farligare, och till sist blir vapnen så många att en del har nästan identisk spelmekanik fastän de heter olika och ser olika ut på bild. Avståndsvapnen blir också fler och mera varierade i sitt skadeutfall, men här har intresset för justeringar varit mycket mindre och nästan alla väsentliga ingrepp görs i och med DoD 1984, svarta lådan.
Från 1982 till 1985 kom det amerikanska rollspelet BRP Magic World och dess svenska version Drakar och Demoner ut i fyra utgåvor. En central del av reglerna är vapentabellen, som styr mycket av hur spelets ständiga strider förlöper. Här går jag igenom hur tabellen förändras från version till version. Några huvuddrag är att närstridsvapnen blir allt flera, de fyller stegvis ut luckorna i serien av typiska skadeutfall 3-13, de farligaste vapnen blir allt farligare, och till sist blir vapnen så många att en del har nästan identisk spelmekanik fastän de heter olika och ser olika ut på bild. Avståndsvapnen blir också fler och mera varierade i sitt skadeutfall, men här har intresset för justeringar varit mycket mindre och nästan alla väsentliga ingrepp görs i och med DoD 1984, svarta lådan.
Attachments
-
1.4 MB Views: 51