Nekromanti Vapentekniker

Rickard

Urverk speldesign
Håller på att snickra ihop några vapentekniker till alla vapengrupper i DoD men har lite idébrist. Skulle behöva hjälp. De är ungefär som i "Krigarens Handbok".

Några ex. på de som jag kommit på:
<EM>Undanryckning:
Hakar tag om motståndarens ankel och rycker undan benet.

Motattack (lätt vapen)
Kan bara göras efter parering. Får då en attack mot anfallaren.</EM>

/[color:green]Han</font color=green> som fick idén när han såg en bok som hade bilder på olika attacker med en hillebard

Rimmer

Veteran
"Motattack (lätt vapen)
Kan bara göras efter parering. Får då en attack mot anfallaren."

Den här är nog en aning för bra...
Den ger helt enkelt försvararen en extra handling, som den ursprungliga anfallaren inte kan försvara sig mot...

Och även om du använder dig av DoD V.4 så blir den för bra, då ger du en spelare en extra handling utöver de 2 han har i grund samt att han redan har en extra eftersom han använde ett lätt vapen. Och med andra ord så har han åtmindstonde 4 handlingar (om anfallaren inte väljer att anfalla flera gånger förståss...)

Goblin

Veteran
Motattack skulle självklart gå att använda(Det är upp till dig som SL) men då gärna men modifikationer som gör den sämre som till exempel att:

* Du måste lyckas med en pareringen innan
* Du får -1 attacker nästa runda eller -5 cl på nästa parering

Feuflux

omjonasson.se
Kan du inte skapa en vapenteknik där man kan göra en femmetersvolt över fienden och fäkta med svärdet mot honom under hela luftfärden som dom gör i en massa hongkong-filmer? Snälla.../images/icons/smile.gif

//[color:red]Feuflux säger:
´Nag ach tlawdiau heb iaith achrofynt mar yochliau!</font color=red>

Krille

Super Moderator
"Om inte annat så bör den PDF-filen klargöra att medeltida stridskonst inte var brutalt hackande på varandra med svärd som vägde flera kilo..."

Varför det? Trudvang/DoD6 är inte europeisk medeltid, juh! Får man tro omslaget så är det en blandning av GW-fantasy och nordisk folksaga. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Foggmock

Myrmidon
Trudvang ska föreställa nordisk mytologi... lite vi,ingar, lite John Bauer... det är meningen även om reglerna passar i vilken värld som helst.. typ...

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Sårias

Veteran
Vikangar hunde(OT)

Handlar inte om att det inte är medeltid. Vikingarna var inte heller våldsamma barbarer som kom springande viftandes hej vilt med vapnen. Jag håller på med blankvapen och vi är en vikingatida förening. Vi använder oss också av Tallhoffer (eller hur det nu stavas). Men en sak är säker vikingarna kunde (och var duktiga på) att slåss och deras vapen vägde inte tonvis. Däremot är dom relativt otympliga vilket ju den höga vikten kan symbolisera (läste jag någonstans). Men det viktigaste jag tänkte säga var att vikingar var duktiga på att hantera svärd annars skule dom inte varit långlivade och kom ihåg. Det ät spjuten som vinner strider inte svärden.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Sårias

Veteran
Kom och tänka på en grej. Man borde göra en teknik som heter trasa sönder motståndarens sköld och slänga iväg den.

Kan endast göras med yxa.
Om ett anfall lyckas med yxan och det är riktat mot skölden (-3 cl). sedan ska man övervinna motståndarens sty med sin egen sty+fv i tekniken. Om det lyckas så har man huggit in i kanten på skölden eller igenom den och lyckats snurra ur skölden ur handen på motståndaren. kan dock endast användas mot rundsköldar (stora och små) samt långsköld. Då kite skölden sitter fastspänd med en rem, samma sak med romerska skölden. och scutatan är aldeles för stor. medans man håller en rundsköldar och långsköldar i handtag.

Sårias Halvalv:

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade tänkt mig..

..nå't sån't som <B>Sårias</B> skrev. Relger är inte nödvändiga. De kan man alltid hitta på senare. Därav kanske motattack kan vara rätt bra. Kanske måste man avstå från initativ för att få använda den..

Jag hade tänkt mig att de riktar sig till olika vapengrupper (tänkte dela in de senare). Sårias vapenteknik är till yxor och motattack skulle nog rikta sig mot dolkar.

/[color:green]Han</font color=green> som ska kolla upp filen

Sårias

Veteran
ytterligare idéer.

Hög, låg = man fintar högt och hugger lågt.
Gå runt skölden = man fintar högt, går sedan runt undersidan av skölden och sticker motståndarens i hans mage precis under sista revbenet.
vapen anfall = Man gör en snabb, hård attack mot motståndarens vapen. Vilket gör att hanns vapen hamnar en bit bort från kroppen och gör det svårt för motståndaren att parera. (Samtliga dessa förslag har jag bara hämtat från minnet, från mina träningar. Dom fungerar. Särskilt hög, låg.)

Sårias Halvalv:

Sårias

Veteran
kom på en till.

Ta ut en sköld: Man hugger ner spjutet i marken låser den med skölden/vapen nr 2. Anfaller sedan snabbt med ett hugg/stick mot motståndaren som är försvarslös.

Sårias Halvalv:

Rickard

Urverk speldesign
Kollat upp filen

Otroligt cool. Ska ladda ner allihop. Tur att man har GetRight (nerladdningsprogram). Jag bestämde mig för att inte <EM>ha</EM> vapentekniker. *ler*
Kom på att "motattack" kan man göra om man delar upp sitt FV. En för parering och en för attack.
Vill en spelare fälla sin motståndare med yxan genom att haka dennes ankel så kan han göra det med sin färdighet <EM>enhandsyxor</EM> mod. av SL.

Onödig tråd... Tackar ändå för förslagen (spec. <B>Sårias</B>).

/[color:green]Han</font color=green> som <EM>brukar</EM> tala först och tänka sen