Nekromanti VapenVB??

Aramis

Veteran
Hej
Vad ska man skriva i den kolumn på rollformuläret under vapen där det står VB? Jag hittar inte det någonstans i regelboken.

Radagast

Swordsman
Du menar inte KV och KB?
Dessa nämns inte i regelboken.

KV = Kvalitet
KB = Kvalitetsbonus

Ur Errantan: http://www.rollspel.com/western/spelet/w44.htm

"Du hittar ingenting om vapnens Kvalitet (KV) i Vapentabellerna, alla värden där gäller för vapen med Kvalitet 20 (det normala, det du får när du köper vapnet i standardutförande).

Vapenkvalitet är dock oerhört betydelsefullt, den påverkar din Träffchans, Vapnets Snabbhet (och därmed hur snabb du är med vapnet) och hur illa det kan gå om du Fumlar. Grundregeln är enkel; för varje Kvalitetssteg vapnet har över 20 får du +1 i Kvalitetsbonus (KB), för varje steg Vapenkvaliteten understiger 20 får du -1. På rollformulärets andra sida kan du skriva upp vapnets Kvalitetsbonus (KB). Glöm inte att räkna in Kvalitetsbonusen när du skriver upp Träffchans, Vapnets Snabbhet och Fummelbonus."

/ Radagast

Aramis

Veteran
Nej jag menar inte kb. Om ni ser på rollformuläret på den andra listan med namnet "vapen" så finns där först en kolumn som heter FV, men sedan efter den kolumnen finns det en till kolumn som heter FB. Det är den jag undrar över.

Radagast

Swordsman
FB

Ah, du menade FB och inte VB?

FB = Fummelbonus

Fummelbonus är lika med vapnets fummelvärde, kvalitetsbonus samt +1 för varje steg över 30 du har i träffsäkerhet för den aktuella vapengruppen.

// Radagast

Aramis

Veteran
Re: FB

Nej tyvärr menar jag inte FB heller. Det finns en sak som heter VB på formuläret.

Aramis

Veteran
Förlåt

Oj jag märkte just att jag hade helt fel, förlåt för det. Jag menade självklart FB.