Nekromanti Var är Genesis?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag bara försvann ju från forumet, liksom (okej, det har väl hänt förut, i och för sig). Nu tror jag inte att så många saknar mig, men jag vill ändå ta och berätta vad som händer. Tror att jag nämnde det för Arvid på telefon, så han kanske har sagt något om det i vrållådan (om nu någon undrat).

I vilket fall som helst så är det såhär det ligger till: Jag skall åka till Kina. Den första mars flyger jag till Foshan, Guangdong för att stanna där i ett år och träna Wing chun-kungfu. Det är hur ballt som helst och jag kommer att vara värsta ninjan när jag kommer tillbaka.

Mitt frånfälle från mitt älskade Wrnu tajmar precis med det slutgiltiga beslutet om att jag skall åka. Sedan dess har jag pluggat Kinesiska mer eller mindre nonstop (jo, på jobbet, också ...). Jag har helt enkelt inte haft tid med att vare sig spela eller diskutera rollspel.

Som grädde på moset kommer jag att hamna i en provins där man pratar Kantonesiska och inte Mandarin, som är det jag läst hittils. Just nu försöker jag att bättra på min Mandarin så mycket som möjligt så att jag kan spendera min tid där med att lära mig Kantonesiska. Vore synd att slösa bort ett sådant tillfälle att lära sig ännu ett språk.

Så sådan är situationen nu. Om en månad flyger jag och ett år senare kommer jag tillbaka, om allt går enligt planerna. En stående inbjudan till alla wrnu:are att hälsa på finns naturligtvis, även om jag är osäker på huruvida jag kan erbjuda boende (jag kommer, åtminstone till en början, att bo på hotell).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vem är Genesis?

Genesis? Genesis? Det låter vagt bekant, men jag kan inte placera det …

Äh, klart det märkts att du inte varit så aktiv som du brukar. Du är ju en av de där tongivande nymodighetsforumiterna.

Kul det där med Kina (bortsett från att den kinesiska regimen är onda as dårå), och lycka till med ninjakonsterna.

Genesis

Ni dés ni maître
Min plan är att börja spela litet brädspel när jag kommer dit. Jag har hittat ett brädspelsforum på Kinesiska och det verkar som om brädspeladet är sig likt överallt. Samma spel som spelas här (Carcassonne, Settlers of Catan, Agricola ...). Jag är ingen stor brädspelare, men det känns som ett vettigt sätt att skaffa vänner och får riktigt bra språkträning.

Rollspel på Mandarin ligger längre fram i tiden. Mina språkkunskaper är ännu för bristfälliga för att klara av det. De är dock tillräckliga för att kunna göra litet efterforskningar om rollspelandet i Kina. Följande slutsatser är dragna av surfande och forumsläsande och är inte grundliga på något sätt, men allt jag läst pekar åt ungefär samma håll, så jag tror att de är tillförlitliga.

Det finns ungefär lika många rollspelare i Kina som i Sverige, skulle jag tro. 80% spelar D&D, resten WoD, med ett fåtal utspridda på GURPS och liknande. Inhemska rollspel finns mer eller mindre inte alls. Att faktiskt hitta folk att spela med öga mot öga är ett hopplöst företag om man inte bor i en storstad (10 miljoner+). De allra flesta utanför storstäderna spelar via IRC eller olika IM-program. Spel via röstchatt verkar inte så utbrett (men jag är inte säker), kanske på grund av långsamma uppkopplingar. Ett fåtal forum finns, mest som underforum till större forum (såsom ett fantasyforum som har ett underforum för D&D). Det största forumet jag hittat är 纯美苹果园, men det har även folk från Taiwan och Hong Kong, där rollspel verkar vara något större. Diskussioner handlar om saker i stil med "WoD är bättre än D&D, för det erbjuder mer möjligheter till rollspelande".

Så, allt som allt en ganska dyster bild. Jag hoppas kunna hitta ett gäng som spelar på Mandarin i Kanton och introducera indiespel i Kina, men det är en framtida plan.

Rising

Vila i frid
Holy shit; åka till Kina för att träna Wing chun-kungfu i ett år? Det var typ det sista jag skulle gissat på att du (eller någon annan, för den delen) skulle ägna dig åt. Det är craaaazy epic!

Djävligt coolt, Gen. Jag önskar dig lycka till, och hoppas att du hör av dig efteråt; eftersom jag gissar att du kommer ha en rätt häftig historia att berätta efteråt.

Hur finansierar du allt detta? Ett års kung-fuande blir man ju inte direkt rik på!

Har du ditt jobb kvar när du återvänder till Scweden?

Berätta mer! Sådana här resor är fascinerande :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Jodå, vi har allt saknat dig, lite. :gremsmile: Jag personligen har saknat dina alltid så intressanta inlägg i alla fall. Så välkommen tillbaka den tid som blir innan resan.

Riktig awesome resa du ska ut på förresten, låter hur jädrans tufft som helst. Här får då en lyckospark i förskott...

Lustigt att du måste plugga lika mycket till just för att de inte snackar mandarin dit du ska först. Det var lite epic fail. :gremlaugh: Fast mandarin är väl det som i övrigt är "vanligast" väl?

Genesis

Ni dés ni maître
Draugen said:
Hur finansierar du allt detta? Ett års kung-fuande blir man ju inte direkt rik på!
Tja, jag har en bra lön på mitt nuvarande jobb och en billig livsstil. Så jag har sparat ihop tillräckligt för att räcka ett år, hoppas jag. I värsta fall får jag bli engelsklärare på universitetet. Det är hur lätt som helst att bli som västerlänning, men jag hoppas slippa.

Har du ditt jobb kvar när du återvänder till Scweden?
Jupp. Har fått tjänstledigt. Smart som jag är frågade jag om tjänstledighet strax innan vi bytte chef ... Jag hade nog fått det i vilket fall som helst, dock. En anställd som talar flytande Mandarin är en tillgång, trots allt. Speciellt inom industrin.

Berätta mer! Sådana här resor är fascinerande :gremlaugh:
Det är inte så mycket mer att berätta. Jag har inte planerat så värst. Jag använder mig av ett engelskt företag som garanterar kvaliteten på träningen och fixar boende åt mig. När jag kommer dit är det två andra där som tränar, men de sticker snart. Antagligen kommer större delen av träningen att vara bara jag och instruktören.

solvebring said:
Så välkommen tillbaka den tid som blir innan resan.
Jag kommer nog inte att posta så mycket innan resan, om alls. Pluggar fortfarande stenhårt.

Lustigt att du måste plugga lika mycket till just för att de inte snackar mandarin dit du ska först. Det var lite epic fail. :gremlaugh: Fast mandarin är väl det som i övrigt är "vanligast" väl?
En av fördelarna med en diktatorisk regering är att om de säger "Mandarin är det nationella språket" så har folk inget annat val än att lära sig. Så gott som alla förstår Mandarin och de flesta unga talar det rätt väl. På företag är det ofta det enda språket och alla som flyttar in norrifrån talar ju bara Mandarin.

Däremot är det ju inte språket folk snackar hemma alltid, och gamla människor kanske inte är så haj på det. I avslappnade sociala situationer är det generallt Kantonesiska som gäller, så risken finns att jag hamnar något utanför om jag inte talar det. Får se hur det går. I Kanton, som ligger strax bredvid, finns det massor av nordlänningar, så där är det inga problem att hitta folk som bara snackar Mandarin. I värsta fall får jag väl söka mig dit.

Det vore spännande att följa ditt år i Kina, har du planerat någon blogg eller bilddagbok?

I vilket fall som helst så önskar jag dig ett fantastiskt år!

Genesis

Ni dés ni maître
Draugen said:
Det vore spännande att följa ditt år i Kina, har du planerat någon blogg eller bilddagbok?
Ågunej. Jag läser inte andras resebloggar, så jag vet inte vad som är intressant med dem. Därmed skulle jag göra en hemsk sådan, säkerligen. Dessutom skulle det bara bli poster som lovar att jag skall posta mer i framtiden.

Och som kronan på verket är bloggtjänster i regel blockerade i Kina.

ripperdoc

Myrmidon
Fantastiskt, mycket bra grej att göra, jag önskar dig all lycka. Fler borde följa ditt exempel - man växer mycket av att göra stora förändringar i ens livsstil.

Gällande kantonesiskan så är den enklare, IMHO, att uttala och hantera, dessutom låter den hårdare (och passar bättre med kung fu!). Mandarin är coolt det med dock. Jag skulle nog behöva ett år i en jäkla by jag med för att lära mig dem ordentligt, men det har jag inte tid med :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Nu tror jag inte att så många saknar mig

Fel! Du är en av typ 10 unika forumiter som verkligen märks när ni är borta. Det är inte som jag som flyttar till ett hus och ingen märker att jag är borta eftersom jag inte tillfört nåt till en diskussion sedan 2003. :gremsmile:

Ha så kul i Kina och försök att inte bli avrättad eller nåt jobbigt.