jensofsweden
Stjärnmagiker
Yo
Jag spelleder för närvarande en kampanj förlagd i en hittepå stad vid Vallaberget i provinsen Merun för ett gäng Engelsmän (+1 Nederländare) och då jag har beslutsångest kring lite saker tänkte jag att jag slänger upp lite saker här (eftersom jag ligger jäkligt mycket efter med att skriva på krönikan) i hopp om att folk kan komma med tips och förslag på lite saker eftersom det antingen kommer hjälpa mig komma fram till ett beslut, eller ge mig inspiration till saker jag kan hitta på i spel.
Lång historia kort:
Spelarna har tagit på sig rollerna som jägare och andra 'average joes' i staden Valla. När spelet började visste spelarna om lite rykten som cirkulerat i staden, och kunde slå mot färdigheter för att se om de visste mer om händelserna. Dessa händelser inkluderade ett inbrott i stadens enda handelshus, att främlingar setts stryka omkring i skogen på nätterna, och att stora fågelliknande varelser lämnat Vallaberget i flock och flygit söderut. De har luskat reda på en hel del kring inbrottet och har kommit nära främlingarna ett par gånger (en spelare har dock haft direkt kontakt med dem och vill hjälpa dem). En del av dem ledtrådar de lyckats samla ihop pekar på ett samband mellan ruinerna på Gilaberget och dem som finns i Aviadeium; de har bestämt sig för att ta sig upp på berget under helgen för att undersöka ruinerna närmare och se om de kan lista ut vad som kan ha drivit Gargylerna ('fåglarna') på flykt.
Detaljer:
- "främlingarna" letar efter ett 'magiskt träd. Spelarna vet var trädet är och alla utom en (den som litar på främlingarna) har varit där och har lyckats klura ut en del saker, nämligen:
1. Trädet har två symboler inristade i sig; den ena har återfunnits i många kulturer (både nutida och historiska) och betyder generellt vind/luft/storm, de har även använts av hedningar och häxor i deras förbjudna ritualer. Den andra symbolen har påträffats i Aviadeium och forskare spekulerar att detta kan vara heraldiskt.
2. Trädet viskar en dikt på Eirov som översatts av gruppens Taup "Song carried by wind; Revealing what once was lost; Please, sing it once more". Dikten har analyserats (korrekt) och de vet att 'song carried by wind' är en referens till Vindens språk som talas av Sylfer, Harpyor och andra varelser, de vet även att människor inte kan tala detta språk men att vissa legender talar om hur man lyckats kommunicera med dessa varelser via 'wind chimes'.
- En wind chime blev stulen från Aemilios hadelshus; den misstänkte är en vakt som försvann från en handelskaravan några dagar tidigare (en av spelarnas karaktärer reste med dessa då han är vägvisare). Att detta föremål saknas är hemligt och endast spelarna + Aemilio vet om detta; det är en konstig symbol på denna wind chime och Aemilio ville inte att folk skulle börja spekulera kring huruvida han är en kättare eller ej... speciellt inte med tanke på att det verkar finnas häxor i skogen.
- Spelarna vet om målningarna som finns på väggarna i Aviadeium då en av dem läst om dessa; de vet även att liknande målningar finns på väggarna i en av de gamla tempelruinerna på Vallaberget (en av karaktärerna är en guide som spenderat mycket tid på berget).
- Spelarna vet om att 'främlingarna' hävdar att "A great destruction is coming", endast en av spelarna tror på deras historia och att de faktiskt är ute efter att skydda Valla från det som är på väg.
KLURERIER
Var är stenen!?
"främlingarna" använder magi och har attackerat några av spelarna förut. Enligt deras ledare(?) blev dessa personer bestraffade då de frångått deras order om att hålla sig ur synhåll. De har även ingripit på spelarnas sida genom att frammana ett stjärnfall rakt in i en angripande björn, dock är spelarna kluvna ifall 'viskningarna' från mörkret orsakade 'den fallande stenen' eller ifall det var något naturligt förekommande fenomen. De hade tänkt ta med stenen + ihålig björn som bevis till the town council för att visa att konstiga saker pågår, dock lämnades björnen (+ sten) i skogen i en timme eller två medan en av spelarna försökte lura "främlingarna" till att gå vilse. När de kom tillbaka hade björnens kropp dragits iväg av vargar och stenen fanns inte längre däri. Jag har inte bestämt mig ännu för vad som hänt med stenen, dock har jag beslutat att den inte ätits upp av vargarna (för stor) eller trillat ur när de drog iväg björnliket för att mumsa på vid deras lya. För tillfället har jag två alternativ, antingen har en av 'främlingarna' plockat på sig stenen, eller så har den helt enkelt 'dissiperat' eftersom den var magisk.
Fornlämningar öster om Floden
Jag har gjort mitt bästa för att baka in saker från spelarnas bakgrundsslag i äventyret, dock är det en sak som jag fortfarande sliter mig i håret över. En av spelarna har hittat fornlämningar från en by/stad i öster som han kom över efter att de flydde från en grupp rövare som fångat in honom; lämningarna är ruiner från en by som övergavs i samband med att pilgrimsleden för den gamla religionen lämnades (eftersom det var hedniskt). Jag vill gärna få in denna plats i spel då spelarna hittills verkar tycka det är roligt att saker från deras karaktärers bakgrunder blir indragna i spelet (exempelvis bestämde en spelare att han hittat ett konstigt träd i skogen och detta utvecklades till en mycket viktig plot point). Hur denna plats ska kunna komma in i storyn är dock mycket klurigare eftersom det ligger så off från allt annat; that said, det skulle vara kul att leda in spelarna på den gamla pilgrimsleden... Vad som kan finnas där är också lite luddigt. Det skulle kunna vara ledtrådar kring mörkret eller sambandet mellan Aviadeium och ruinerna på Vallaberget, problemet är att det ligger så off att det kommer kräva jäkligt mycket för att spelarna ens kommer överväga att resa dit. Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag kan introducera platsen eftersom jag är säker på att spelaren vars backstory har en koppling till platsen / en av platserna skulle tycka detta var kul.
Var har Arcadius (inbrottstjuven) tagit vägen och vad är hans roll i det hela?
Arcadius var en vakt som reste med en handelskaravan, han försvann under sitt vaktpass under första natten; han är den som senare bröt sig in i handelshuset och stal the wind chime. Frågan är var han tagit vägen och vad hans roll verkligen är, mina alternativ är följande (feel free to add your own suggestions!):
1. Arcadius förhäxades av någon (möjligtvis någon i karavanen) till att lämna sin post, resa till Valla, bryta sig in i handelshuset och stjäla föremålet. Hans minne av det hela suddades ut och han lämnades i 'the plateaus' söder om staden efter att sällskapet tagit hand om det han stulit. Om han lever eller inte återstår att se.
2. Arcadius är en medlem i sällskapet och har agerat helt av fri vilja, han stal föremålet och har lämnat över det till någon annan; han gömmer sig hos någon av medlemmarna.
3. Samma som 1, men istället för att sällskapet fick föremålet har han fortfarade det på sig. Någonting gick fel och han sprang direkt in i 'the plateaus' utan att lämna över föremålet först. Han är mest troligt död, antingen ramlade han ner i en skreva, eller så blev han rånmördad av rövare som nu har föremålet (sällskapet letar efter honom).
Jag spelleder för närvarande en kampanj förlagd i en hittepå stad vid Vallaberget i provinsen Merun för ett gäng Engelsmän (+1 Nederländare) och då jag har beslutsångest kring lite saker tänkte jag att jag slänger upp lite saker här (eftersom jag ligger jäkligt mycket efter med att skriva på krönikan) i hopp om att folk kan komma med tips och förslag på lite saker eftersom det antingen kommer hjälpa mig komma fram till ett beslut, eller ge mig inspiration till saker jag kan hitta på i spel.
Lång historia kort:
Spelarna har tagit på sig rollerna som jägare och andra 'average joes' i staden Valla. När spelet började visste spelarna om lite rykten som cirkulerat i staden, och kunde slå mot färdigheter för att se om de visste mer om händelserna. Dessa händelser inkluderade ett inbrott i stadens enda handelshus, att främlingar setts stryka omkring i skogen på nätterna, och att stora fågelliknande varelser lämnat Vallaberget i flock och flygit söderut. De har luskat reda på en hel del kring inbrottet och har kommit nära främlingarna ett par gånger (en spelare har dock haft direkt kontakt med dem och vill hjälpa dem). En del av dem ledtrådar de lyckats samla ihop pekar på ett samband mellan ruinerna på Gilaberget och dem som finns i Aviadeium; de har bestämt sig för att ta sig upp på berget under helgen för att undersöka ruinerna närmare och se om de kan lista ut vad som kan ha drivit Gargylerna ('fåglarna') på flykt.
Detaljer:
- "främlingarna" letar efter ett 'magiskt träd. Spelarna vet var trädet är och alla utom en (den som litar på främlingarna) har varit där och har lyckats klura ut en del saker, nämligen:
1. Trädet har två symboler inristade i sig; den ena har återfunnits i många kulturer (både nutida och historiska) och betyder generellt vind/luft/storm, de har även använts av hedningar och häxor i deras förbjudna ritualer. Den andra symbolen har påträffats i Aviadeium och forskare spekulerar att detta kan vara heraldiskt.
2. Trädet viskar en dikt på Eirov som översatts av gruppens Taup "Song carried by wind; Revealing what once was lost; Please, sing it once more". Dikten har analyserats (korrekt) och de vet att 'song carried by wind' är en referens till Vindens språk som talas av Sylfer, Harpyor och andra varelser, de vet även att människor inte kan tala detta språk men att vissa legender talar om hur man lyckats kommunicera med dessa varelser via 'wind chimes'.
- En wind chime blev stulen från Aemilios hadelshus; den misstänkte är en vakt som försvann från en handelskaravan några dagar tidigare (en av spelarnas karaktärer reste med dessa då han är vägvisare). Att detta föremål saknas är hemligt och endast spelarna + Aemilio vet om detta; det är en konstig symbol på denna wind chime och Aemilio ville inte att folk skulle börja spekulera kring huruvida han är en kättare eller ej... speciellt inte med tanke på att det verkar finnas häxor i skogen.
- Spelarna vet om målningarna som finns på väggarna i Aviadeium då en av dem läst om dessa; de vet även att liknande målningar finns på väggarna i en av de gamla tempelruinerna på Vallaberget (en av karaktärerna är en guide som spenderat mycket tid på berget).
- Spelarna vet om att 'främlingarna' hävdar att "A great destruction is coming", endast en av spelarna tror på deras historia och att de faktiskt är ute efter att skydda Valla från det som är på väg.
KLURERIER
Var är stenen!?
"främlingarna" använder magi och har attackerat några av spelarna förut. Enligt deras ledare(?) blev dessa personer bestraffade då de frångått deras order om att hålla sig ur synhåll. De har även ingripit på spelarnas sida genom att frammana ett stjärnfall rakt in i en angripande björn, dock är spelarna kluvna ifall 'viskningarna' från mörkret orsakade 'den fallande stenen' eller ifall det var något naturligt förekommande fenomen. De hade tänkt ta med stenen + ihålig björn som bevis till the town council för att visa att konstiga saker pågår, dock lämnades björnen (+ sten) i skogen i en timme eller två medan en av spelarna försökte lura "främlingarna" till att gå vilse. När de kom tillbaka hade björnens kropp dragits iväg av vargar och stenen fanns inte längre däri. Jag har inte bestämt mig ännu för vad som hänt med stenen, dock har jag beslutat att den inte ätits upp av vargarna (för stor) eller trillat ur när de drog iväg björnliket för att mumsa på vid deras lya. För tillfället har jag två alternativ, antingen har en av 'främlingarna' plockat på sig stenen, eller så har den helt enkelt 'dissiperat' eftersom den var magisk.
Fornlämningar öster om Floden
Jag har gjort mitt bästa för att baka in saker från spelarnas bakgrundsslag i äventyret, dock är det en sak som jag fortfarande sliter mig i håret över. En av spelarna har hittat fornlämningar från en by/stad i öster som han kom över efter att de flydde från en grupp rövare som fångat in honom; lämningarna är ruiner från en by som övergavs i samband med att pilgrimsleden för den gamla religionen lämnades (eftersom det var hedniskt). Jag vill gärna få in denna plats i spel då spelarna hittills verkar tycka det är roligt att saker från deras karaktärers bakgrunder blir indragna i spelet (exempelvis bestämde en spelare att han hittat ett konstigt träd i skogen och detta utvecklades till en mycket viktig plot point). Hur denna plats ska kunna komma in i storyn är dock mycket klurigare eftersom det ligger så off från allt annat; that said, det skulle vara kul att leda in spelarna på den gamla pilgrimsleden... Vad som kan finnas där är också lite luddigt. Det skulle kunna vara ledtrådar kring mörkret eller sambandet mellan Aviadeium och ruinerna på Vallaberget, problemet är att det ligger så off att det kommer kräva jäkligt mycket för att spelarna ens kommer överväga att resa dit. Skulle verkligen uppskatta tips på hur jag kan introducera platsen eftersom jag är säker på att spelaren vars backstory har en koppling till platsen / en av platserna skulle tycka detta var kul.
Var har Arcadius (inbrottstjuven) tagit vägen och vad är hans roll i det hela?
Arcadius var en vakt som reste med en handelskaravan, han försvann under sitt vaktpass under första natten; han är den som senare bröt sig in i handelshuset och stal the wind chime. Frågan är var han tagit vägen och vad hans roll verkligen är, mina alternativ är följande (feel free to add your own suggestions!):
1. Arcadius förhäxades av någon (möjligtvis någon i karavanen) till att lämna sin post, resa till Valla, bryta sig in i handelshuset och stjäla föremålet. Hans minne av det hela suddades ut och han lämnades i 'the plateaus' söder om staden efter att sällskapet tagit hand om det han stulit. Om han lever eller inte återstår att se.
2. Arcadius är en medlem i sällskapet och har agerat helt av fri vilja, han stal föremålet och har lämnat över det till någon annan; han gömmer sig hos någon av medlemmarna.
3. Samma som 1, men istället för att sällskapet fick föremålet har han fortfarade det på sig. Någonting gick fel och han sprang direkt in i 'the plateaus' utan att lämna över föremålet först. Han är mest troligt död, antingen ramlade han ner i en skreva, eller så blev han rånmördad av rövare som nu har föremålet (sällskapet letar efter honom).