Nekromanti Var de svenska rollspelen mer välskrivna förut?

Ymir

Liten kantbaron
Björn Wärmedal;n267431 said:
Eftersom stavning är det enda jag är duktig på rent språkligt så kan en säkert lita på att jag skulle kunna producera en text med liknande brister :)

När jag skriver äventyr har jag sällan möjlighet att få någon annan att korra det, och det är säkert få som har tillräcklig koll för att räta ut en text på det sätt som Fiktionslek gjort ovan. Innebär det att jag skulle dra mig för att producera och släppa mina alster? När är det rimligt att ha högre krav?
När man utger sig för att vara mer än en amatörproducent. När man som Riotminds, Fria Ligan och Helmgast har ett riktigt företag och en riktig budget, även om den är begränsad. När man i en crowdfunder lovat konsumenter en kvalitétsprodukt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Fiktionslek;n267426 said:
Det är precis detta jag menar med att det helt enkelt inte går att fixa vad som helst. Om det här hade varit ett helt rollspel på 1M tecken skulle ju ingen vettig människa orkat ge texten all kärlek som behövts.
Ymir;n267428 said:
Vi borde sätta ribban för rollspelsskribenter bra mycket högre än så.
En sak slog mig här.

En kompetent världs- och regelskapare behöver inte nödvändigtvis vara en kompetent skribent. Å ena sidan kanske kreatörerna borde svälja stoltheten och anlita någon annan att skriva själva texterna. Å andra sidan kan det bli för kostsamt för ett hobbyprojekt, så då riskerar många rollspel att aldrig bli tillgängliga över huvud taget.

Det blir väldigt elitistiskt att kräva att alla rollspelsskribenter ska hålla professionell nivå. Jag föredrar också hög kvalitet på texter, men hellre en halvdan text än ingen text alls. Sen väljer man själv vad man faktiskt läser.

Med det sagt är det ju trist när man betalar dyra pengar för något som är svårt eller tråkigt att läsa.

-----

EDIT: Skrev lite halvfokuserat och fick sedan skriva om allt på grund av en oavsiktlig omladdning, så Björn hann före med motsvarande tankegång. =)

Mogger

Hipsteranka
ceruleanfive;n267435 said:
Det blir väldigt elitistiskt att kräva att alla rollspelsskribenter ska hålla professionell nivå.
Det blir det väl inte? Däremot skulle det vara elitistiskt att kräva att alla rollspelsskribetenter bör ta sitt avstamp i högre teoretisk fysik eller liknande :) Att ställa krav på stavning och läsbarhet är inte det minsta konstigt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Ymir;n267433 said:
När man utger sig för att vara mer än en amatörproducent. När man som Riotminds, Fria Ligan och Helmgast har ett riktigt företag och en riktig budget, även om den är begränsad. När man i en crowdfunder lovat konsumenter en kvalitétsprodukt.
Det är en bra poäng. Det är rimligt att förvänta sig en professionell produkt när man köper den av en professionell producent. Även om man på sätt och vis kan få en känsla för produktens textkvalitet utifrån texterna i crowdfundern.

Frågan blir ju då hur man löser det i praktiken. Låter man priset skena iväg, eller poängterar man att textens kvalitet inte prioriteras i budget?

ceruleanfive

Bläckfisk
Måns;n267436 said:
Det blir det väl inte? Däremot skulle det vara elitistiskt att kräva att alla rollspelsskribetenter bör ta sitt avstamp i högre teoretisk fysik eller liknande :) Att ställa krav på stavning och läsbarhet är inte det minsta konstigt.
Min uppfattning är att många rollspel görs av hobbyentusiaster snarare än yrkesutövare. Därför tycker jag att det då kan vara orimligt att ställa krav på professionell kompetens. För de större förlagen håller jag egentligen med dig, men jag står fast vid att man bör få skriva rollspel även om man inte är en grym skribent rent textuellt.

Mogger

Hipsteranka
ceruleanfive;n267446 said:
Min uppfattning är att många rollspel görs av hobbyentusiaster snarare än yrkesutövare. Därför tycker jag att det då kan vara orimligt att ställa krav på professionell kompetens. För de större förlagen håller jag egentligen med dig, men jag står fast vid att man bör få skriva rollspel även om man inte är en grym skribent rent textuellt.
Klart man får skriva vilka rollspel man vill. Men är det fullt av korrmissar, syftningsfel och styltig prosa så får man nog vara beredd på kritik, vare sig man är entusiast eller inte.

Det sagt så känns som att de ensamma eldsjälarnas projekt får betydligt mer kärlek av sina skapare än vad vissa stora spelföretag mäktar ge sina. Jämför crowdfundingen av Fornsaga och Ereb Altor exempelvis.

Vimes

Sillkung
Även om Ymir och Fiktionslek har goda poänger i sina dissikerande inlägg om DoD16 och Riots Ereb Altor känns det som att det finns ett metodologiskt problem här. DoD16 och Ereb Altor är ogenerade cash grabs vars enda syfte är att klämma ut ytterligare pengar ur nostalgisegmentet av Sveriges rollspelsmarknad innan det är försent. För att svara på frågan i trådstarten borde man rimligtvis titta på ett mer representativt material.

Helmgast
ceruleanfive said:
Helt riktigt är de flesta av oss spelskapare hobbyentusiaster/amatörer även om det finns ett fåtal som kunnat tjäna en slant på rollspel. Det finns helt klart en poäng i att det är svårt att kräva att en och samma person ska vara duktig på att fantisera ihop spännande miljöer, skapa konsistenta regler och skriva bra texter. Och eftersom det sällan finns budget till att hyra in professionella redaktörer får skaparen/skaparna göra redaktionsjobbet själva.

Måns said:
Klart man får skriva vilka rollspel man vill. Men är det fullt av korrmissar, syftningsfel och styltig prosa så får man nog vara beredd på kritik, vare sig man är entusiast eller inte.
Att kräva att texterna i svenska rollspel ska hålla professionell nivå är nog att sätta ribban lite för högt, men å andra sidan så är kravet på att vara beredd på kritik desto enklare. Det klarar väl alla svenska rollspelsutgivare?

Mogger

Hipsteranka
Vad menar vi egentligen med professionell nivå här? Jag kräver verkligen inte alla författare bör förnya genren eller ha unika stilistiska grepp och liknande. Jag är fullt nöjd om jag slipper himla med ögonen.

Helmgast
Mundo said:
Svenska drakar och demoner kom i A5 format, Mutant Chronicles böckerna var på under 100 sidor stycket. Nya landsmodulen för Damarien är på över 300 sidor, det är rätt stor skillnad..
Drakar och Demoner gavs ut i G5-format (detta format används även av Hjältarnas tid). Skillnaden är att A5 är på 148
×210 mm och g5 är på 169×239 mm. De har båda samma proportioner som A4, dvs 1 mot roten ur två (ungefär 1:1.414). Den inte helt intuitiva ordningen på formatstorlekarna är a,e,c,g,b,f,d,h där h inte är är standardiserad. B5 används för svenska serietidningar såsom Bamse, och är något större än rollspelsformatet g5, vilket i sin tur är något större än kuvertstorleken c5, som är två snäpp större än a5.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paper_...ish_extensions

Rickard

Urverk speldesign
ceruleanfive;n267207 said:
För att återgå till ämnet – jag jobbar just nu med bearbetningen av en 800-sidig populärvetenskaplig lunta. Originalversionen gavs ut på engelska och har nu översatts till svenska. Jag och ytterligare en redaktör har gått igenom materialet grundligt och det har även genomgått korr av två olika professionella korrekturläsare. Ändå hittar vi fortfarande hyfsat allvarliga fel.
Ja, det här är något folk måste inse. Jag brukar själv ha ungefär fem korrekturläsare men undersökningar (tar Jakob Nielsens användbarhet ur luften) har visat att minst femton personer krävs för att hitta 95% av alla fel.

Sedan är det skillnad mellan korrekturläsare och redaktör. När jag korrekturläst så försöker jag hitta stavfel och i vissa fall meningsbyggnadsfel (eg. när jag inte förstår meningen så säger jag till). Om jag ska sitta och tänka på hur styckena ska vara bättre skrivna är det ett helt annat läsöga jag måste använda. Om jag hade fått betalt i timpenning istället för i ett exemplar hade jag varit mer nitisk.

Det sagt. Jag försvarar inte stavfel och grammatiska fel. Jag påpekar bara varför det dyker upp fel.

luddwig

Lawful evil
När jag skriver äventyr har jag sällan möjlighet att få någon annan att korra det, och det är säkert få som har tillräcklig koll för att räta ut en text på det sätt som Fiktionslek gjort ovan. Innebär det att jag skulle dra mig för att producera och släppa mina alster?
För att svara på den direkta frågan: Absolut inte. Det är klart att du, jag och alla andra som inte är fullfjädrade författare ska skriva och ge ut grejer ändå. Det viktiga för oss hobbyskribenter tycker jag är att vi gör vårt bästa och, som någon så klokt redan påpekat, är mottagliga för kritik. Hur skulle vi annars kunna bli bättre?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Eftersom stavning är det enda jag är duktig på rent språkligt så kan en säkert lita på att jag skulle kunna producera en text med liknande brister :)

När jag skriver äventyr har jag sällan möjlighet att få någon annan att korra det, och det är säkert få som har tillräcklig koll för att räta ut en text på det sätt som Fiktionslek gjort ovan. Innebär det att jag skulle dra mig för att producera och släppa mina alster? När är det rimligt att ha högre krav?
Jag tänker att alla kan bli bättre på att skriva, alltid!

Om du inte tycker du skriver bra är det väl inte värre än att du får öva lite samt anstränga dig mer! Jag tror mycket på att öva med småtexter: Skriv något kort, t.ex. en introtext till ett rollspel, och pröva att ta bort alla adjektiv och adverb för att sedan sätta tillbaka enbart 10% av dem. Pröva att stryka ner en text med 50% utan att förlora innehåll eller tydlighet. Pröva att vidga den nedstrukna texten igen, men med nya ord, till dess den är lika lång som den var från början. Lär dig vad satsradning är och låt bli det! Läs på om kommatering och konjunktioner i Svenska skrivregler och gör som det står där. Välj en favoritförfattare och läs mer av den personen — stil smittar! Läs dina texter högt, gärna så någon annan hör, och ändra dem till dess det låter bra. Planera en text innan du börjar skriva. Skisskriv sedan texten, se över dispositionen igen och avsluta med att renskriva. Ta valfri sida i valfritt rollspel och se om du kan göra den bättre genom något av det ovanstående. Det här tar kanske ett par veckor av din fritid, men om du vill ge ut rollspel kan det väl vara värt att pröva?

Klart du kan få fatt på en korrare. Om du inte har pengar till en riktig (vilket få hobbymakare har!), bjud mamma, en äldre kollega, en äldre släkting eller en äldre granne på något gott och få dem att korrläsa åt dig. Petimetriga, långsamma läsare är bäst. Det behöver inte vara storläsare eller personer med utbildning i språk/litteratur. Om de aldrig korrläst förut, säg till dem att läsa en sida i taget och sedan ta paus innan de läser nästa.

Jag skulle gärna bara sagt att ”ja, det är klart alla får ge ut vad de vill oavsett skicket på texten”. Och det får de ju. Vi har tack och lov yttrande- och tryckfrihet! Men om jag ska vara helt ärlig tycker jag också att det finns något mer att säga om kommersiella texter. Det är kanske rätt känslomässigt, men i alla fall: När något hamnar i butik — på nätet eller i fysisk butik — då har författaren och butiken liksom ingått ett oskrivet kontrakt med mig som potentiell köpare. Kontraktet säger typ att det som finns i butiken utgör ärliga ansträngningar att skapa något av värde för andra. För mig inkluderar detta bl.a. en text som bearbetats ordentligt och att det inte handlar om vanity press (dvs. det är även för mitt nöje och inte bara för makarens som produkten gjorts tillgänglig för köp).

Liksom Måns har jag inga jättehöga krav. Jag är nöjd om det är som att läsa en tidning eller roman som någon glömt på tåget. Men jag blir sur när jag upplever att kontraktet medvetet brutits.

Hälsar

Christian

ps. Om det verkligen kniper n.d.g. korr kan du pröva att läsa din egen text baklänges, ord för ord. Jag brukar hitta en hel del då. Även att hälla texten i en helt annan layuoutmall så att den flödar om kan hjälpa ögat att hitta fel som det vant sig vid att hoppa över medan du arbetade med texten. Har du gjort ett systematiskt fel? Du kan ju mycket om GNU/Linux: aspell och sed är dina vänner!

Arfert

Facit
Fiktionslek;n267397 said:
Mitt favoritexempel på behovet av mer korrektur är faktiskt just Tomas Arferts Saga, som korrades av bl.a. Marco. I min upplaga finns det tre korrfel enbart i listan på korrekturläsare! Marcos och Rickard Elimääs namn är felstavade, och jag gissar att "Cecilia jackson" ska vara "Cecilia Jackson" :). Man får anta att korrarna inte fick korra sidan med korrektur-credits!

Christian
Ironiskt nog var det enda som inte korrades i Saga var just korrläsarnas namn. Så kan det gå, en lärorik historia. Sedan släpptes en del fel igenom i alla fall, trots att många duktiga hade korrläst boken. Shit happens.

Ulfgeir

Swashbuckler
Arfert;n267506 said:
Ironiskt nog var det enda som inte korrades i Saga var just korrläsarnas namn. Så kan det gå, en lärorik historia. Sedan släpptes en del fel igenom i alla fall, trots att många duktiga hade korrläst boken. Shit happens.

Den delen är väl vad jag förstår rätt vanlig. Tveksam om jag ens på något av de projekt jag korrat fått se listan på korrläsarnas namn innan det faktiskt kom i tryck. Jag har nog inte råkat ut för att fått mitt namn felstavat, men har råkat ut för att det inte kom med i tryck...

/Ulfgeir

Arfert

Facit
Ulfgeir;n267510 said:
Den delen är väl vad jag förstår rätt vanlig. Tveksam om jag ens på något av de projekt jag korrat fått se listan på korrläsarnas namn innan det faktiskt kom i tryck. Jag har nog inte råkat ut för att fått mitt namn felstavat, men har råkat ut för att det inte kom med i tryck...

/Ulfgeir

Hursomhelst var det pinsamt som fanken! :)

Ulfgeir

Swashbuckler
Arfert;n267517 said:
Hursomhelst var det pinsamt som fanken! :)
Du lärde dig av det dock. Sword Princess var ett undantag där jag faktiskt såg mitt namn innan det kom i tryck. ;)

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Får att anknyta till originalfrågan: Nog flera faktorer som påverkar. Det är som flera tagit upp mycket längre texter idag, vilket gör att misstag slinker igenom, och det är samtidigt mycket lättare att påtala fel idag till en större grupp människor, så fler blir medvetna om eventuella fel. Det är även lättare att få saker i tryck pga egenutgivning och i nuläget flera olika svenska företag som sysslar med rollspel.

Å andra sidan så har vi betydligt fler möjligheter att hitta fel. Vi har inbyggd stavningskontroll i programmen som används (det är inte perfekt, men man borde ju ha som ett minimikrav att det används.), och vid kickstarters som ju blivit mer populära, se till att backers får möjlighet att läsa materialet i elektronisk form INNAN det går till tryck, just för att hitta fel. Sedan kan ju misstag alltid ske vid layoutandet.

Jag upplever dock att språkbruket blivit slarvigare idag med framför allt särskrivningar, och jag tror inte att det beror på ökad mängd dyslexi i samhället utan för att folk i gemen faktiskt är sämre på själva språket.

/Ulfgeir

Ymir

Liten kantbaron
Självklart ska man få skriva rollspel fastän man inte är så bra på att skriva.

Problemet är dock:

Vi accepterar inte tecknare som inte anses hålla måttet. Varför ska vi då acceptera skribenter som inte gör det?

Bland svenska A-liste-rollspel av idag råder nolltolerans mot undermåliga illustrationer. Det borde då rimligtvis råda nolltolerans mot undermåliga texter också.