Nekromanti Var får man tag i skräckrollspel?

Rising

Vila i frid
Re: Meningslös för vem?

Det var snarare att du tittade på spelet så hårt med dina egna glasögon som fick mig att oponera mig.
...istället för att låtsas ha objektivt rätt?

Och sedan att du föreslog ett humor- och ett fantasyrollspel till nån som sökte skräckrollspel.
...inläggsförfattaren pratade om känslan skräck, inte om någon sorts skräck-genre. För att visa min respekt till inläggsförfattaren så fokuserade jag därför på vilka rollspel som jag tycker vore bäst att spela skräcksessioner i. Enligt min åsikt så är det i nuläget inte de rollspel som det står "skräckrollspel" på som är bäst att använda till detta ändamål. Om jag hade skrivit ett svar till trådstartaren där jag använt en annan tolkning av vad "skräckrollspel" kunde vara för något (istället för ett rollspel som är lämpligt att spela skräcksessioner i (vilket DoD och (gamla) Mutant är - i mina ögon) så hade jag ju varit respektlös och fåfäng.

jag får fortfarande känslan av att du mest är besviken på att den nya utgåvan inte peppat dig så som den gamla gjorde
Du behöver inte ha någon känsla. Jag skrev uttryckligen att just det var ett av problemen som störde mig med den nya utgåvan.

Men försök tänka dig att du aldrig spelat spelet
Det gjorde jag, och då kom jag fram till att det förmodligen skulle göra mig väldigt besviken. Nu när jag har spelat Kult tidigare så kan jag ju enklare hitta pärlorna i den nya utgåvan - en ny spelare skulle förmodligen inte lika lätt kunna göra detta, och (det här var min farhåga:) kanske även få en galen helhetsbild av spelet eftersom en så enormt stor del av boken handlar om sånt som jag tycker är demystifierande och oläskigt.

För min del är det spelvärlden och möjligheterna till spel som den ger som avgör om ett spel är bra eller inte, sen skiter jag i reglerna ganska rakt av.
Jag vet faktiskt inte så mycket om hur reglerna i den nya utgåvan fungerar när det gäller tärningar och värden och så. Det jag kommenterade var de regelpartier som är direkt knutna till spelvärlden och känslan i spelet. De som svarar på frågan "hur fungerar X?" -Den typen av regler är lika mycket världsinformation såsom de är regler, och i min åsikt så var vissa regelpartier mycket sämre formulerade än när det lämnades helt fritt åt spelledaren att avgöra. Synen på magi är ett exempel på detta. Det är en mystisk form av kunskap som varken spelare eller rollpersoner kan få ett grepp om i andra utgåvans grundbok, i tredje utgåvan så är den helt demystifierad. I min åsikt. Det är både en regeländring och en spelvärldsändring. Jag respekterar naturligtvis att andra inte behöver hålla med mig om mina åsikter, men jag föredrar om de skriver sina egna åsikter till trådstartaren i så fall, snarare än att påstå att det skulle vara något fel med mina åsikter.

Särskilt förväntar jag mig mer av redaktörer än vanliga användare.

(Det finns, i ärlighetens namn, också partier i andra utgåvans regelbok som jag tror att de flesta spelledare var snabba med att ta bort (ki-krafter, till exempel), skillnaden är att ki-krafterna är en del som inte hör ihop med spelets mytologi i någon väsentlig del, samt att det utgör en mycket liten del av grundboken. Magireglerna i tredje utgåvan är ett väääldigt fett kapitel. Jag tror inte att många spelledare (särskilt inte de som inte spelat något skräckrollspel tidigare!) anser det vara enkelt att strunta i ett så stort kapitel.)

Angående Mutant så spelade även jag skräck-aktiga äventyr till det ett tag. Men om jag inte hade införskaffat Kult och sedemera Call of Cthulhu så tror jag inte att jag hade fått ut så mycket av det hela i slutändan.
Jag gissar att din ålder och personliga mognad kan spela en viss roll i det hela, också. Jag spelade nämligen Chock och CoC som ett enkelt "avsluta-det-hela-genom-att-skjuta-monstret"-skräck när jag var ung, medan jag har enkelt för att infoga den psykologiska biten i alla skräcksessioner jag spelar idag, oavsett om jag gör det i Kult, CoC, Changeling eller Mutant. Jag har nämligen inte slutat att lira skräck i rollspel som det inte uttryckligen står "skräckrollspel" på, och jag kan faktiskt meddela att det går utmärkt.

I dagens läge anser jag det till och med vara bättre än att försöka göra det i tredje utgåvan av Kult.

Nemesis IV

Veteran
No problems

Magireglerna i tredje utgåvan är ett väääldigt fett kapitel. Jag tror inte att många spelledare (särskilt inte de som inte spelat något skräckrollspel tidigare!) anser det vara enkelt att strunta i ett så stort kapitel.)
Det första jag gjorde när jag hade läst tredje utgåvan av Kult var att ta bort just den biten. Det gick jättebra... tror jag. Jag arbetar för närvarande med att ersätta det med något bättre.