Nekromanti Var finns äventyren/kampanjerna?

Gentleman

Veteran
Joined
3 Feb 2006
Messages
5
Location
Warberg
Efter att jag nyligen satt mig in något i Eons värld gör jag följande reflektion; Det kryllar av mastiga och välskriva moduler till spelet men var katten finns de mastiga och välskrivna äventyren och kampanjerna? Jag är medveten om att många föredrar att använda sig av modulerna för att skapa egna äventyr, men för egen del har jag varken ork eller tid till detta. Det som står i regelböckerna och atlas boxen är mer än tillräckligt. Har läst Diamantäpplet (som ingick i Eonboxen) och det fungerar kanske som introduktionsäventyr till nybörjare i rollspelsammanhang, men som "gamling" kändes det inte alls intressant. Någon som vet om vi någon gång kommer att få se en kampanj i stil med exempelvis "Enemy Within" till Eon. Med tanke på hur mycket engagemang och arbete det läggs ner för att skapa välskrivna moduler så torde det inte finnas brist på kompetens. Eller ska jag kapitulera och inse att jag köpt ett spel där man för evigt kommer att vara dömd till eget äventyrsskrivande i högar av moduler?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om du söker i forumet på den här frågan kommer du se ungefär samma sak som jag nu skriver, plus en massa annat :gremsmile:

Kort sagt - äventyrsmoduler kostar för mycket. De säljer för dåligt och är svåra att producera (bra äventyr åtminstone). Trots det har Neogames till dags dato hunnit ge ut ganska mycket äventyrsmaterial. Utöver Diamantäpplet finns Regnsynd, Jarla, Sorgernas brunn och De fördömdas sista hopp (mest lik en ordentlig äventyrskampanj á la Enemy Within). Dessutom hittar du på Neogames web Skaldens färd och Armandes Testamente och ett par inskickade äventyr. Det finns också äventyr av hyfsad kvalitet i gamla nummer av Codex och Fenix, om jag inte missminner mig.

På nätet dräller det av äventyr, exempelvis på Scenariobanken. Men de flesta har tämligen låg kvalitet om du frågar mig.

När du har spelat igenom allt detta kan du gott skriva din egen kampanj :gremsmile: I min mening blir det generellt bäst resultat eftersom du kan skräddarsy den efter dina spelare och rollpersoner.

/RipperDoc - spräcker en myt?
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Re: Men alla andra gör det ju

Alltså Neogames standardförklaring 1A.

Men hur kommer det sig att Riotminds och Järnringen klarar av att spotta ut högkvalitativa mastodontkampanjer?? Och dessutom verkar sälja ganska bra av dem..?

//Ezping Orm
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Min gissning

"Men hur kommer det sig att Riotminds och Järnringen klarar av att spotta ut högkvalitativa mastodontkampanjer?? Och dessutom verkar sälja ganska bra av dem..?"

Om vi tar och jämför Neogames utgivning med Järnringens och Riotminds är det ganska enkelt att upptäcka vissa skillnader. Neogames har överlägset mest moduler och tilläggsböcker och har således en stabil världsbeskrivning utan att ha några äventyr.
Riotminds däremot, de trycker nästan bara äventyr. De har en grundbok och sen en hög äventyrsböcker, så vill man ha Riotminds värld så måste man köpa äventyren oavsett om man tänker lira dem eller ej.
Järnringen har tryckt sin kampanj i stora, tjocka, hårdinbundna böcker som är så mycket mer än bara ett äventyr eller en bit kampanj. I Pirit får man en god genomgång av Pirit, i Nordholmia får man en rejäl genomgång av Nordholmia, och så vidare.

Skulle Neogames blanda in äventyr i sina moduler hyser jag inte minsta tvekan om att de skulle sälja sina äventyr eftersom man får så mycket mer än ett äventyr. Däremot har de, som tur är, redan sumpat chansen att gå på Riotminds väg, för jag tycker nog att man ska försöka bygga sin värld med moduler snarare än äventyr. Jag ser dock inget fel i att göra som Järnringen, tvärtom, de har lyckats riktigt bra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Min gissning

Riotminds däremot, de trycker nästan bara äventyr. De har en grundbok och sen en hög äventyrsböcker, så vill man ha Riotminds värld så måste man köpa äventyren oavsett om man tänker lira dem eller ej.
Nu kanske det är jag som kommer från en parallel dimension men det stämmer väl ändå inte? RM har till DoD gett ut tre äventyr (Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl), och även om de innehåller en del info om de områden de utspelas i så rör det sig till största delen om sådant som man även kan läsa om i världsböckerna. De andra böckerna (de nämda världsböckerna och Jorges bestiarium) innehåller inga äventyr.

/Anders
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Litet tillägg

I moduler till Eon så har de små äventyrsförslag. Små tips och ideér som man kan använda till att skapa egna äventyr. Dessa äventyrsförslag baseras på det som står i modulerna vilket leder till att man kan få en hel del bakgrund till äventyren. Det är lite som att de skjuter av startskottet och att man sedan själv får springa i mål, vilket både kan vara bra och dåligt.

- Jocke, tillägger.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Riotminds [lite OT]

"Nu kanske det är jag som kommer från en parallel dimension men det stämmer väl ändå inte?"

Lite orättvis var jag, det erkännes.
Men i fallet Drakar och Demoner 6 har de tre världsböcker, Mittland, Osthem och Jorges Bestarium och tre äventyr. Allt annat är regelböcker. Osthem är väldigt bra, Mittland vet jag inget om och Jorges (som mer är en regelbok än en världbok, enligt mig) är bara monster (jämför med Neogames 20+ världsmoduler). Att de tryckt tjugoelva regelböcker är ointressant i den här frågan.
Äventyren då? Ja, de är mastiga och välgjorda och jag vet att Vildhjarta säger mig mer om världen än Osthem har gjort. Jag får intrycket av att de tycker äventyr är viktigare, se bara på det första som gjordes till Götterdämmerung - ett äventyr.
Att världsböckerna inte innehåller några äventyr vet jag, och det har jag inte heller sagt, däremot uttryckte jag mig lite luddigt när jag skrev "De har en grundbok och sen en hög äventyrsböcker". Det ber jag om ursäkt för, men jag vidhåller att Riotminds till större grad lägger sitt krut på äventyr än välgjorda världsböcker (även om de gett ut två/tre) så som Neogames gör.
Sen får vi se hur Riotminds väljer att göra efter att Trudvang-boxen släppts. Det står ju onekligen rätt mycket mysgos i världsboksväg på deras utgivningsplan.
 
Joined
4 Nov 2004
Messages
27
Location
Malmö
Re: Min gissning

Jag tycker neogames moduler är klart bäst, men jag håller med om att man kan sakna äventyr/kampanjer och jag tror nog att fler moduler a´la Jarla med tillhörande områdesbeskrivning skulle sälja bra då man kan använda modulen även efter att man spelat äventyret. Jag skulle mer än gärna se något mastigt äventyr med tillhörande stadsbeskrivning och karta i t ex. någon storstad i Jargien eller ökenstad i muhad där det inte redan finns någon annan utgiven modul.
 

Gentleman

Veteran
Joined
3 Feb 2006
Messages
5
Location
Warberg
Re: fortsatt fundering

Ja, helt klart är att Neogames valt moduler framför äventyr/kampanjer. Min uppfattning är att en "mellanväg" mellan dessa inriktningar är att föredra. Att specialisera sig så på moduler som Neogames gjort gör tyvärr att det ofta blir "kaka på kaka". Att man ger ut böcker om olika raser är väl helt ok men när man först ger ut en box (atlasboxen) som på ett ingående sätt beskriver alla länder och sedan börjar ge ut nya böcker om varje landområde så tycker jag personligen att man slösar bort både tid och kompetens (hur kan man inte tycka detta?). Denna kompetens kunde i stället bidra till att Eons välarbetade värld berikas med fantastiska och spännande äventyr/kampanjer och på så sätt göra spelet mer fulländat.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: fortsatt fundering

"Att man ger ut böcker om olika raser är väl helt ok men när man först ger ut en box (atlasboxen) som på ett ingående sätt beskriver alla länder och sedan börjar ge ut nya böcker om varje landområde så tycker jag personligen att man slösar bort både tid och kompetens (hur kan man inte tycka detta?)."

I atlasboxen så beskriver man länderna väldigt flyktigt anser jag. Det känns som att man bara nämner dem i förbifarten för att man skall få ett hum om vad olika länder är för något innan man börjar spela. Att ha moduler som handlar om folkslag är väl ändå lika viktigt som att ha moduler om olika raser? Eon är ett rollspel där människorna inte bara är människor utan det är olika kulturer som är värda lika mycket beskrivning som alver och dvärgarnas kulturer. Spelare som inte vill spela alver och dvärgar borde väl ändå få den ras/folkslag/kultur beskrivet lika bra som alla andra?

- Jocke, håller inte med om att det är slöseri med kompetens.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det kanske bara saknas författare med tillräckliga ambitioner? Stora kampanjer kräver mycket arbete, men blir ändå sällan bra...

- L
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: fortsatt fundering

Okej, du skrev att du precis börjat sätta dig in i eons värld... Så jag antar att du inte läst så många av alla dessa moduler...
Jag äger typ det mesta som släppts i Eonväg.. Om man går in på Neogames hemsida och tar upp deras produkter, så äger jag alla där... Det är bara några av de utgångna jag inte har (tyvärr tyvärr)...
Och jag har läst åtminstånde lite i alla, många pärm till pärm...

Atlasboxen är bra, men om du kallar den ingående... Så kallar jag den ett skrap på ytan... Det finns mycket i den, men den beskriver inget djupt... Den ger en ytlig bild av länderna, som visserligen är bra när man ska författa rykten som handlar om det specifika landet, för rykten och sån't är ytliga... Dessutom är det ju bra med med lite kunskap istället för ingen... :gremwink:

Jag måste säga att jag personligen häldre har det som det är nu... I princip alla böcker innehåller små äventyrsuppslag, och dom e ofta skitbra introgrejer...
Det finns en hög äventyr... Jag menar Diamantäpplet, Jarla, Sorgernas Brunn, Regnsynd, De Fördömdas sista Hopp...
Plus internetäventyr från hemsidan, Skaldens väg, Aremandes testamente och sådär...

Alla världsböcker ger något som få andra rollspel kan ge, insikt i detaljer som kan vara intressanta, ofta är det otroligt grymmt coolt hela skiten! :gremwink:

Visst, jag hade gärna sätt fortsättningen på Diamantäpplet (som var tänkt som kampanj) men jag ser häldre mer moduler i form av Schamaner & Drömvandrare, Misslor, Bestialiska Folk o.s.v.

Men jag gillar å andra sidan att göra egna äventyr och kampanjer, för de är mer skräddarsydda för gruppen som spelar...
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Fortsättning på Diamantäpplet

Idag är Dan Johansson nöjd, för han har kunnat återgå till sitt arbete på fortsättningen av Diamant Äpplet efter att jag ryckte in honom i slutproduktionen av Krigsherren. Han har jobbat vidare på det sedan DÄ gavs ut, även om det inte fanns någon spikad lanseringsplan just då, så material finns i mängder. Andra delen i serien kommer att bli färdig under sommaren, men hur den kommer passa in i resterande släpp är inte bestämt. Men jag har inga intentioner att låta det ligga och samla damm, så när vi får färdigt det så kommer det släppas snart därefter.
Diamant Äpplet var ju en produktion som var tänkt att kunna användas som introduktion till Eon, samtidigt som de som redan spelat ett längre tag skulle ha utbyte av den. Det är ju en fin balansgång, men jag tycker att det blev bra i slutändan. Men uppföljaren kommer inte att vara anpassad för nybörjare på något sätt. Den riktiga kampanjen börjar nu.

På det stora hela så kommer vi framöver släppa fler äventyr. Det är något jag saknat i sortimentet tidigare, dels för att det är ett suveränt media att förmedla den bild som skaparna har av världen och den känsla de har för den, men också för att den fria äventyrsstil som Neogames haft inte passar alla. Många är inte speciellt intresserade av att skapa helt egna kampanjer, utan vill ha mer att utgå ifrån. Som jag ser det så ger färdiga äventyr någonting till alla. De erfarna och friare spelarna får material att välja och vraka ur även om de kanske inte spelar äventyren som de är skrivna utan anpassar dem till sina egna kampanjer, och andra får en säker linje att följa för att få hela spelupplevelsen.

Så, sammanfattningsvis, det kommer fler äventyr till Eon inom kort.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Men alla andra gör det ju

Som sagt, jag citerar mig själv:
Trots det har Neogames till dags dato hunnit ge ut ganska mycket äventyrsmaterial.
Riotminds ligger inte så mycket före Neogames, således. Om NG:s äventyr är högkvalitativa eller inte kommer jag inte att orda om, men de ges iaf ut. Till det skall läggas att praktiskt taget alla moduler innehåller mer eller mindre detaljerade äventyrsuppslag.

Lycan har dock rätt - det är mycket jobb att skriva en högkvalitativ äventyrskampanj, och NG verkar inte ha några frilansare som vill göra det...

/RipperDoc - spelar helst egna "äventyr"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Så, sammanfattningsvis, det kommer fler äventyr till Eon inom kort.
Det var roligt att höra.

Andra delen i serien kommer att bli färdig under sommaren
Ska jag tolka det som att det kommer att bli fler delar än två, och ungefär hur många då i sådana fall?

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Ska jag tolka det som att det kommer att bli fler delar än två, och ungefär hur många då i sådana fall?

För lääääänge sedan, när jag och Dan snackade ihop oss om Diamantäpplet så var visionen en pentalogi om ca 32-40 sidor styck.
 

DeathJester

Veteran
Joined
25 Dec 2004
Messages
62
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Goda nyheter!


Det måste erkännas att det har saknats tunga kampanjer till EON, trots personlig framgång på sistone med att få till stånd sådana på egen hand.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Ahh, så det rör på sig med DÄ... Innan fick man nästan intrycket att det inte skulle bli något mer av det än just bara Diamantäpplet... Då ser man fram emot sommaren än mer... Jag har spellet min grupp genom diamantäpplet (för övrigt nog det enda skrivna äventyr jag spellet), och hade gärna sett hur ni på NG ser på fortsättningen... Härligt härligt...

Mer äventyr är alltid trevligt... Även om jag inte spelleder igenom dom, så har t.ex. Sorgernas Brunn gett en del information om Yold och skogen där runt om jag har haft (åtminstånde lite) nytta av... :gremlaugh:
Allt material e bra material... (går ju alltid att göra något med det, om inget annat, skratta åt det! :gremtongue:)
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Det har ändrat något sedan dess.
Som det ser ut nu så rör det sig fortfarande om 5 äventyr, men på 48+ sidor st.
Och storylinen kommer nog få många att hoppa av lycka och förvåning :gremwink:
 

Gentleman

Veteran
Joined
3 Feb 2006
Messages
5
Location
Warberg
Re: Fortsättning på Diamantäpplet

Vilka trevliga nyheter! Efter att ha byggt upp en detaljerad och genomarbetad värld kommer ni alltså nu att satsa på äventyr/kampanjer, lysande. Spelet blir mer komplett och ni fångar upp dom (min sort) som inte har tid (och lust) att fördjupa sig i detaljer. Att ni dessutom kommer satsa på äventyr som inte är ämnade för nybörjare gör också att ni vidgar ert kundutbud och ger nybörjare en utmaning (visst minns man när man satt som nybörjare med ett engelskt/svenskt lexikon och kämpade igenom stora svårlästa äventyr....men det gick och då hade man ändå inget sådant här trevligt forum som kunde hjälpa en) En stor och mäktig kampanj skulle ge Neogames ett rejält försprång till konkurrenterna. Hoppas ni också lyckas med att få ut deläventyren med en bra frekvens så man slipper vänta i evigeheter innan man kan spela nästa del. Nåväl, hatten av för er nya strategi.

Gentlemannen - som lagt ut del 1 i min egna kampanj till GD på Riontminds forum, ta gärna en titt.
 
Top