Nekromanti Var finns skräcken i Vampire?

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Teori utan praktik är tråkigt

Jag håller inte med. Det känns lite som att säga att 'musik är en känsla, inte en massa onödig teori'. Du måste kunna teorin för att göra bra skräck, precis som allt annat. Kunskap, inte romantiserade föreställningar, ger en bra skräcksession.

Det är ingen slump att alla skräckfilmer följer samma mönster. Titta på Scream, så blir det mesta av det där ganska tydligt.

Som jag har förstått grundreglerna är det så här:
I varje given situation har du en nivå på stämningen. Hur osäkra spelarna är, eller suspense. Den bygger du upp genom att isolera rollpersonerna, sätta dem i en hotfull miljö, ta bort deras kontroll över sina liv till en viss gräns (övervakning, stalkers etc), eller få dem att ifrågasätta den trygghet de söker/upplever sig ha. Mycket av detta bygger just på miljön. De flesta skräckfilmer är antingen lagda till en hotfull miljö, eller en miljö som huvudpersonen börjar uppfatta som hotfull. En solig dag i en vacker skogsdunge är i sig inte skrämmande, utan du behöver lägga till något till den för att de skall reagera. Annars kommer dungen att döva rädslan. Lägg t.ex. till att ett av första världskrigets strörsta slag skedde där, och att spelarna vet att hela fältet är fullt av döda, så har du något att arbeta med. Suspense är den mer subtila njutningen med skräckrollspel, den krypande känslan av att något är fel.

Men folk orkar inte vara rädda hur länge som helst. Till slut, när man märker att inget farligt händer i den hotfulla miljön lägger man bort tankarna på alla de döda i fältet och tar fram picknickfilten och njuter av solskenet. Därför måste du som spelledare ge något betalt till spelarna: skrämseln. Se det som ett ANVÄNDANDE av den stämning du byggt upp. När demonen sliter någon i stycken, när vargflocken anfaller, när mördaren sätter yxan i någon. Observera att hotet bör vara övermäktigt för att spelarna skall känna att rollpersonerna är hotade i den här situationen. Fantasytaktiken att nöta bort resurser för spelarna funkar inte.

Efter skrämseln måste du välja: antingen ökar du takten, eller så släpper du på trycket. Ökar du takten måste du fort greppa tag i spelarna igen, och göra saker ännu värre (när ni nu har klarat er över kyrkogården kommer ni fram till mausoleet). Annars får du låta spelarna andas ut. Det är en nödvändig del av processen, så att ni kan bygga upp en stämning igen. Här är humor en viktig del, som definitivt inte skall underskattas eller motarbetas. Människor skämtar om saker de är rädda för, för att försöka få grepp om dem, för att kvantifiera dem. Det innebär också ett antagande om vad som hände, som kan användas effektivt mot spelarna i ett senare skede.

Värt att notera är att inget av detta fungerar isolerat. Suspense bleknar med tiden om inget händer, du kan inte skrämma någon särskilt många gånger utan suspense, och om folk inte får slappna av tröttnar de bara. Att sköta växlingarna här är det riktigt viktiga, och det svåra med skräckrollspel.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Nja...

Det enda hajen har med sex att göra är nån opåkallad nakenscen.

1. Ingen nakenscen kan någonsin vara helt opåkallad. Eller jo, kanske. Skit i det.

2. Jo, för den kamp mellan människan och "det primitiva" har ju inga sexuella konnotationer? Dessutom på ett förrädiskt öppet hav. Havet - det undermedvetna, Båten - Jaget, Himlen - Överjaget. En "haj" i djupet som sliter människor i stycken och "jagets" kamp mot drifterna. Å nej, det har INGET med sexuallivet att göra. Fan, huvudpersonen är väl till och med sheriff?

Även här är din tolkning off. För att en tolkning ska vara någotsånär så måste den ha en chans att uppfattas av betraktaren. Hur många tror du uppfattar din tolkning av Frankenstein?

Den skulle kanske uppfattas av fler om jag gav ut den i bokform istälelt för att publicera den på ett rollspelsforum, eller vad menar du? Som jag sa till Rising (eller snarare höll med honom om): Tolkningar är fria. Varsågod och tyck. Mina tolkningar är kanske mindre begränsade av det uppenbara ("Det handlar om att inte sätta sig upp mot naturen!") eftersom de söker sig en nivå högre på abstraktionsskalan ("Men vad innebär det att sätta sig upp mot "naturen?"). Det kanske uppfattas som att de berör något helt annat, men personligen tycker jag att det känns ganska relevant. Och ärligt talat, oavsett vad vi än tycker om psykoanalys: är det inte rätt fånigt att påstå att Draculas sexuella motiv var otäcka DÅ för att det fanns sexuella tabun DÅ. Om tolkningen är fri 8som vi alla tycks vara överens om) så måste ju dracula tolkas om även här och nu, och säger då kanske något om vår tid och om OSS, trots att den är över hundra år gammal. Dessutom är jag övertygad om att man kan läsa in sexuella berättelser även i dagens skräckberättelser - och att det kan vara användbart när man försöker konstruera dem själv.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
... bränt barn skyr rökverk...

Jag har sett en analys som menade att Alien var en feministfilm.

Jag minns inte riktigt hur Zizek hanterade den där biten, men det behöver inte finnas någon motsättning. Det hotande modersobjektet lär väl vara en ännu värre skräck för "kvinnan" antar jag. Feminismen känns bara som en lite mer banal tolkning, lite för nära den "medvetna" texten. Då tycker jag att den undermedvetna texten är intressantare.

"Analyser är blott analyser".

Agreed. Jag överdrev lite för effektens skull och för att jag hade tråkigt. Läste f.ö. om en tysk mediavetare vid namn Kittler (kan det ha varit Andreas i förnamn?) som tolkat Dracula som en symbol för kommunikationsteknologins seger över traditionen. Känns som en fräsch och intressant läsning, och inte helt fel. Men jag vill ju gärna föra in en berättelse om kontrollen av drifterna och en borträngning av det libidinösa. Hm. "Föra in". Där ser man.

(i strid mot Gud, om du så vill)

Det var just det som var min poäng. Gud - den Store Fadern. Den som i den oidipala ordningen förvägrar oss objektet för vår njutning och som hotar att straffa oss. prometheus hämtar elden, eller det eviga livet (njutningen) och straffas av gudarna för detta. Det är itne särskilt svårt att läsa in det oidipala dramat där.

...och oerhört fjärmande från användbara resultat. Såsom all psykoanalys. Fråga Dora, till exempel.

Lite sent för det, va? Det där tror du väl knappast ens själv på? Anyhow, psykoanalysen är oerhört rik som både kulturteori och som terapiform (även om jag har mycket liten erfarenhet av det senare). Jag tvivlar på att den skulle ha haft ett så stort genombrott annars.

Gremlins=något annat. (=respektlöshet inför naturen, (återigen!))

Hm. Små njutningstörstande onda monster som stör friden i en amerikansk småstad? En pubertal explosion av ren libidinös energi? Respektlöshet inför naturen: ja. Sönernas uppror mot Urfadern, i repris.

(Låt mig gissa; du tycker Ikaros också handlar om sex, right?)

Nej, om hybris.
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: ... bränt barn skyr rökverk...

Jaha
Då kommer den eviga analytiska frågan har man rätt i allmänhet eller är det ens subjektiva insyn i frågan som ställer till det värre en en t-rex i ett fanskt ute dass. enligt den analytiska tekniken inom Freud o alla andra rectal analyserande moppar, så är det ingen exakt vetenskap Alien anses vara ett feministiskt landmärke inom film eftersom det är bland de första action-filmerna i hollywood som har en kvinnlig huvudroll som oxo blev en kassasuccè utan dess like vid dess tid, den jämförs med Thelma & louise mfl, därför anses den vara feministisk, det har inget med handlingen att göra mer än hur man lagt könsfördelningen i rollerna, med tanke på att alien först skulle ha en manlig huvudperson men regissören gjorde en kupp mot producenterna & simsalabim var Sigourny Weaver ett namn på allas läppar.... & en filmikon var skapad...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ingen mök utan rök

"lite för nära den "medvetna" texten. Då tycker jag att den undermedvetna texten är intressantare."

Generellt sett resonerar jag nog som du. Fast det är förstås lätt att man börjar övertolka också. Jag kommer å tänka på Wallaces teori om att Lewis Carol var Jack the Ripper, eftersom hans text:

[color:\\"brown\\"]"'So she wondered away, through the wood, carrying the ugly little thing with her. And a great job it was to keep hold of it, it wriggled about so. But at last she found out that the proper way was to keep tight hold of itself foot and its right ear'"[/color]

var ett anagram på:

[color:\\"#009999\\"]"'She wriggled about so! But at last Dodgson and Bayne found a way to keep hold of the fat little whore. I got a tight hold of her and slit her throat, left ear to right. It was tough, wet, disgusting, too. So weary of it, they threw up - jack the Ripper.'"[/color]

...men det är ju inget annat än ett bevis på att han använde ungefär samma bokstäver som alla andra engelska författare. Så där långa texter kan man ju göra anagram på precis vad som helst.

På samma sätt har jag sett övertolkningar på Tove Janssons texter; det finns mycket i hennes verk som härstammar ifrån hennes homosexualitet och hennes relation med modern. Elektricitet symboliserar exempelvis sexuell spänning flera gånger, både i hennes "vuxna" texter och i muminböckerna. Men det är lätt att man börjar övertolka och ser hattifnattarna som fallossymboler och liknande (likheten med hur barn ritar spöken har nog varit betydligt viktigare). Man ska inte tänka för mycket, alltså.

"Det är itne särskilt svårt att läsa in det oidipala dramat där."

...fast det är ju inte heller svårt att låta bli, eller hur?

"Det där tror du väl knappast ens själv på? Anyhow, psykoanalysen är oerhört rik som både kulturteori och som terapiform (även om jag har mycket liten erfarenhet av det senare). Jag tvivlar på att den skulle ha haft ett så stort genombrott annars."

Just nu går det väl inget vidare för psykoanalysen som terapiform? Den är dyr och ger oerhört sällan några positiva resultat.

/Riz
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nja...

Jo, för den kamp mellan människan och "det primitiva" har ju inga sexuella konnotationer? Dessutom på ett förrädiskt öppet hav. Havet - det undermedvetna, Båten - Jaget, Himlen - Överjaget. En "haj" i djupet som sliter människor i stycken och "jagets" kamp mot drifterna. Å nej, det har INGET med sexuallivet att göra. Fan, huvudpersonen är väl till och med sheriff?
Som jag ser det så är det samma historia som "Den gamle och havet", det vill säga människan mot naturen.

Det är inte svårt att hitta sex-referenser i vilket verk som helst, på samma sätt som man kan hitta rasistiska referenser eller några andra referenser. Ibland måste man bara tänka efter om man inte anstränger sig så mycket att man hittar saker som inte finns.

Det finns förresten ett avsnitt av Vänner kring hajar och sex.

Den skulle kanske uppfattas av fler om jag gav ut den i bokform istälelt för att publicera den på ett rollspelsforum, eller vad menar du?
Vad jag menar är att hur många som läser boken eller ser filmen som uppfattar det som sexreferenser? Inte så många.

Och ärligt talat, oavsett vad vi än tycker om psykoanalys: är det inte rätt fånigt att påstå att Draculas sexuella motiv var otäcka DÅ för att det fanns sexuella tabun DÅ. Om tolkningen är fri 8som vi alla tycks vara överens om) så måste ju dracula tolkas om även här och nu, och säger då kanske något om vår tid och om OSS, trots att den är över hundra år gammal.
Här håller jag med.

Dessutom är jag övertygad om att man kan läsa in sexuella berättelser även i dagens skräckberättelser - och att det kan vara användbart när man försöker konstruera dem själv.
Japp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: ... bränt barn skyr rökverk...

(Låt mig gissa; du tycker Ikaros också handlar om sex, right?)

Nej, om hybris.
Bah, hela historien handlar ju om hur han med Deadalus hjälp får upp den (en gay-variant av Oidipuskomplexet) vilket gör honom så kaxig att han glömmer vad han håller på med, varefter han slaknar i en dramatisk crash and burn (typisk kastraktionsångest).

Hur fanken kunde du missa den?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Nja...

det vill säga människan mot naturen.

... som i sig kan tolkas som en berättelse om den oidipala ordningen. KAN tolkas. Naturligtvis. Jag har överdrivit en del i diskussionen för att göra en poäng, men min samlade poäng är just att det är värt att pröva och mäta alla tänkbara tolkningar och gå riktigt djupt in i abstraktionen för att problematisera och göra skräcken mer levande och dynamisk. Jag tror att vi bör våga att intellektualisera vår hobby mer, jag tror den kan bli rikare av det. Det är min stilla förhoppning.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Ingen mök utan rök

Man ska inte tänka för mycket, alltså.

Nej, men det är tråkigt att hela tiden läsa analyser av folk som inte tänker alls.

Just nu går det väl inget vidare för psykoanalysen som terapiform? Den är dyr och ger oerhört sällan några positiva resultat.

Nu vill jag inte ge mig in i en diskussion om psykoanalysen som behandlingsform här, men det där är ju en fråga om definitioner. Det är rätt få terapiformer (särskilt de renodlade) som ger "positiva resultat". Det är riktigt att man ersatt samtalsterapi med medicinering i stor utsträckning. Det får positiva resultat på så vis att folk inte tar livet av sig och snababre börjar funka ute i samhället. men de blir ju itne friska. Där har psykoanalysen, mig veterligen en bättre procentsats på sin sida än ren medicinering. men den är dyr, det är sant.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nja...

Du kan väl inte överdriva för att göra en poäng?!?!

Det är ju mitt trick!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Otranto

"En jättelik hjälm som faller från himlen! menar du att du inte köper att det är en symbol för det kvinnliga könet?"

Jag köper inte det, nej. Att se allt man läser som pornografiskt tyder på en i min mening tämligen deprimerande tendens till översexualisering. Med detta löjeväckande försök till intellektuell utläggning vill jag bara säga att... jag tycker det vore tråkigt, alltså kan det inte vara så.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Inget kök utan lök

"det är tråkigt att hela tiden läsa analyser av folk som inte tänker alls."

Det har jag rätt hög smärttröskel mot. Folk som anklagar andra för att inte tänka alls, de har jag större problem med.

Okunnighet är lättare att bota än arrogans.

(Jag menar egentligen inte det som kritik mot just dig, men tycker det är ett rätt vanligt fenomen på olika forum, även detta. Det verkar handla mer om fåfänga och prestige än om att vilja hjälpa varandra.

Det var förresten mycket sympatiska åsikter du hade om psykoanalysen, och framförallt sättet du framförde dem på. Jag håller med.

/Rising
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Otranto

Jag instämmer (trots mina inlägg ovan - jag säger som Whitman: "Jag är en kontinent, jag kan säga emot mig själv"). Jag slutade läsa den där essän när tolkningen av hjälmen dök upp.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Inget kök utan lök

Okunnighet är lättare att bota än arrogans.

De tycks hänga samman på något vis. Jag är rätt arrogant, vilket antagligen säger en hel del om mig.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Re: Nja...

Hajen.
Kom igen, ta den ännu lättare vägen ut: Vatten hra vart och är fortfarande (i Klassträffen tex) en symbol för sex. om en karaktär badar så är det en sexuell anspelning ocm två karaktärer badar så har de sex om de badar nakana så oj, oj oj.
Men det gäller givetvis inte alltid och mer ju äldtre filmen är.
(Moviehistory by Jochman, obay me!)

men som det redan framkommer på andra plattser i trådan kan man få allt till sex. Bara man vill.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Nja...

"Vatten hra vart och är fortfarande (i Klassträffen tex) en symbol för sex. om en karaktär badar så är det en sexuell anspelning ocm två karaktärer badar så har de sex om de badar nakana så oj, oj oj."

Eller så är det bara vatten. Man ska inte överanalysera, då blir det bara vansinnigt.


Storuggla, lös nyss med en ficklampa, det ni!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Otranto

"Jag instämmer (trots mina inlägg ovan - jag säger som Whitman: "Jag är en kontinent, jag kan säga emot mig själv"). Jag slutade läsa den där essän när tolkningen av hjälmen dök upp."

Wai! Jag blev nästan lite orolig ett tag :gremlaugh:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
PenisAlien

Alienvarelsernas avlånga huvuden är symboler för erigerade penisar
Nej. Alienvarelsernas avlånga huvuden SLUTAR egentligen i ett stort ollon.
Men Till och med Herr Giger själv tänkte att det nog skulle bli lite väl magstarkt för de flesta som såg filmen...

chrull
 
Top