Jag håller på med ett projekt. Eller ja, flera projekt, men just nu tänkte jag bara fokusera på ett av dem.
* Det använder en spelplan, med rutor och grejer.
* Du spelar en människoliknande karaktär.
* Karaktären har något i stil med egenskaper/färdigheter/förmågor.
* Karaktären formas efter yrke, samt utvecklas med erfarenhet.
* Det finns en "spelledare" som styr allt annat.
* Det finns äventyr, men de utspelas alltid på brädet.
* Mellan äventyr kan man handla, träna etc.
* Det är väldigt mycket dungeon crawl över det hela.
* Det kommer finnas riktlinjer för lättare rollspelande.
Har jag gjort ett rollspel eller ett brädspel? Äventyrsspel kanske man bör kalla det, kort och gott.
Rollspelsbiten är inte lika ingående som den i exempelvis Warhammer Quest, men samtidigt så har du större kontroll över din karaktärs utveckling här och kan forma den mer efter vad du vill att den skall vara. Det kommer även finnas konversationsmallar (typ) åt spelledaren (annat namn i spelet, vet ej?) i de fall karaktärerna möter icke-fientliga varelser i spelet. Må så vara att det är simpelt och inte alltför vanligt, men ändå.
Slänger mest ut det här för synpunkter, tankar och funderingar - dels kring om det är ett rollspel, och dels kring vad jag bör presentera det som? Jag är själv inte helt säker.
* Det använder en spelplan, med rutor och grejer.
* Du spelar en människoliknande karaktär.
* Karaktären har något i stil med egenskaper/färdigheter/förmågor.
* Karaktären formas efter yrke, samt utvecklas med erfarenhet.
* Det finns en "spelledare" som styr allt annat.
* Det finns äventyr, men de utspelas alltid på brädet.
* Mellan äventyr kan man handla, träna etc.
* Det är väldigt mycket dungeon crawl över det hela.
* Det kommer finnas riktlinjer för lättare rollspelande.
Har jag gjort ett rollspel eller ett brädspel? Äventyrsspel kanske man bör kalla det, kort och gott.
Rollspelsbiten är inte lika ingående som den i exempelvis Warhammer Quest, men samtidigt så har du större kontroll över din karaktärs utveckling här och kan forma den mer efter vad du vill att den skall vara. Det kommer även finnas konversationsmallar (typ) åt spelledaren (annat namn i spelet, vet ej?) i de fall karaktärerna möter icke-fientliga varelser i spelet. Må så vara att det är simpelt och inte alltför vanligt, men ändå.
Slänger mest ut det här för synpunkter, tankar och funderingar - dels kring om det är ett rollspel, och dels kring vad jag bör presentera det som? Jag är själv inte helt säker.