Sidenote:
Själv föredrar jag att titta lagligt inte i första hand för att jag är rädd att åka fast utan för att jag gillar tanken på fler filmer och tv-serier. Jag tycker absolut att företagen behöver se över sina modeller, och stora delar av distributionskedjan behöver monteras ned (vilket, japp, kommer att leda till att ganska många mellanhänder blir av med jobben) men i slutänden behöver de som gör film få betalt så att de kan göra mer film.
I en utopisk värld som jag gärna är med och bygger så finns medborgarlön och stora statliga kulturfonder och goda möjligheter till finansiering utan stora filmbolag. I en utopisk värld finns inga mellanhänder mellan den organisation som skapar en film och den som konsumerar den. Inga regionala indelningar, inga mellanhänder som licensierar till varandra, etc etc. Men vi är inte där än. Och tills vi är där försöker jag, så länge jag har fast jobb med bra inkomst, betala i första hand.
I mina ögon finns därmed ingen egentlig skillnad moraliskt mellan torrent och olaglig streaming. Och då tar jag hellre torrents i de fall där filmbolagen inte vill ha mina pengar; då kan jag få betydligt bättre kvalitet och är mindre beroende av kontinuerligt fungerande och snabbt internet...
Men i första hand vill jag vara laglig. Jag betalar gärna för Spotify och Netflix, trots att åtminstone det senare har lite för skralt utbud. Däremot vill jag inte betala för 5-6 andra tjänster där varje tjänst kanske har någon enstaka serie jag vill följa.
Så när det gäller vissa tv-serier och en del filmer som inte släpps på blu-ray utanför USA så är jag ännu så länge illegal...