Jag känner absolut igen problematiken och beklagar verkligen att du ska behöva stå ut med det här.Jo du tror rätt. Deras hyresavtal är uppsagt och deras hyresrätt är förverkad (enligt Jordabalken kap 12, §42 för den som vill studera lagen), men trots det har de "besittningsrätt", dvs jag har ingen formell rätt att avhysa dem ur mitt hem. Vilket känns extremt jobbigt. Nu har de (delvis) hållit sig borta i några dagar, men jag får magsår av tanken på att de kan dyka upp när som helst.
Den enda instans som kan avhysa en hyresgäst är Kronofodgen och det är en extremt långsam process. Kan tydligen dra ut på tiden från tre-fyra veckor till flera månader.
Och de är definitivt i "ekonomisk knipa". Båda är arbetslösa - mest av att ingen av dem aktivt sökt något arbete. Sedan finns det andra aspekter som också ligger dem i fatet. Men det jobbigaste är att huvudpersonen i detta pendlar (i sina SMS till mig) mellan "kan du hjälpa mig att packa ner lite saker åt mig" till "du rör inte mina saker ditt äckliga svin!". På min inrådan sökte de hjälp hos Socialtjänsten i vår kommun igår, vilket ledde till att en socialsekreterare ringde upp mig och skällde ut mig för att jag behandlade de här människorna så illa. Och att Socialtjänsten absolut inte tänkte hjälpa dem med bostad, för de måste få fortsätta att bo i mitt hem.
Samhällets signaler att den som är generös och hjälper folk själv själv utsätter sig för risker gör ju att man snarare drar sig för att hjälpa andra.
Att socialsekreteraren överhuvudtaget kan med att skälla ut dig borde anmälas till kommunen (även om jag har full förståelse för om du inte orkar).
Kanske det här ändå hjälper?
Har en inneboende rätt till besittningsskydd?
Jag har hyrt ut ett rum i min hyreslägenhet till en inneboende, övriga rum är gemensamma. Kan den inneboende efter någon tid hävda besittningsrätt och bör jag därför skriva ett hyresavtal som är tidsbegränsat? Hur skall jag gå tillväga om jag skulle vilja fortsätta hyra ut till samma inneboende...
lawline.se