Nekromanti Var i scenariot vill ni hitta slps?

MrG

Swashbuckler
Om ni fick välja, var vill ni att scenariomakarna placerar ut slps:

1. I texten i närhet av där de nämns första gången
2. I texten i samband med deras största fokus
3. I en samling av slps tidigt i scenariot
4. I en samling av slps sist i scenariot
5. Kombo av några av alternativen
6. Någon helt annanstans

-Gunnar (som lutar åt kombon 1 och 2)

Organ

Out of time, out of mind
MrG said:
Om ni fick välja, var vill ni att scenariomakarna placerar ut slps:

1. I texten i närhet av där de nämns första gången
2. I texten i samband med deras största fokus
3. I en samling av slps tidigt i scenariot
4. I en samling av slps sist i scenariot
5. Kombo av några av alternativen
6. Någon helt annanstans
Alternativ 2 tycker jag är bäst. (I de flesta fall så är alt. 1 och 2 samma sak.) Mitt andrahandsval är nummer 4.

/Anders

Arfert

Facit
Det beror på längden av scenariot... är det en massa sidor föredrar jag alternativ 2, är det ett kortare variant 4.

Max Raven

T12-kultist
Jag vill nästan alltid ha dem "sist", oavsett längd på scenariot, för att kunna hitta dem lätt. Egentligen ogillar jag långa beskrivningar av SLP insprängda i ett scenario eftersom det begränsar överblicken av händelseförloppet, men korta beskrivningar är ok - sedan beror det lite på dispositionen i övrigt. Om de inte bryter upp textflödet kan det fungera att ha dem i texten med.

Iaf, för min del gäller att i regel vill jag inte sitta och läsa scenariot medan jag kör det. Så om jag ska kolla upp SLP-info så vill jag gärna ha allt på samma ställe. Det blir mer viktigt för mig ju längre äventyret är.

I samband med största fokus (om man har en geografisk beskrivning av en plats plus SLPs där t ex) fungerar också. Så jag gillar mest 2 och 4. 3 gillar jag inte eftersom det stoppar en lite från att läsa texten och bilda sig en uppfattning om scenariot, i min åsikt.

tull

Hero
Vad gäller SLPs "statblock" så går det hemskt bra att placera ut dem längst bak tillsammans med förslag på "handouts" att kopiera upp. Men däremot skulle jag gärna se att statblocket har en liten information om SLPerna även längst back, stycket med text behöver inte vara mer än tre rader och skall innehålla så många nyckelord som möjligt.

Till detta skall sägas att jag gärna ser en djupdykning i SLP informationen när jag läser igenom scenariot, desto mer information desto bättre.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle också vilja se slp`na där du nämner dem. Känns på nått sätt mest naturligt att de hamnar där.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det är en viktig spelledarperson, som förväntas spela en stor roll i scenariot och kommer att kunna dyka upp på flera platser så vill jag nog ha den först i scenariot.

Om det är en mindre viktig spelledarperson, och den är knuten till en geografisk plats eller händelse vill jag att den beskrivs på exakt samma ställe som platsen eller händelsen.

/tobias

MrG

Swashbuckler
rjonas said:
I löptexten samt på spelkort.
Någon bra lösning för hur man gör det till spelkort på en pdf? Jag är för kort i de flesta fall och i det här läget så har spelet redan en kortanvänding... men att trycka det känns som dyrt (speciellt som ambtionen mest är att hjälpa spelmakarna med massa bra gratisscenarion till sajten.

-Gunnar (diggar kort med information till rollspel)

Snow

Swashbuckler
Om det är en viktig skurk/allierad med egen agenda bör han få ett helt eget kapitel(=2). En person som bara förekommer i en situation eller på en plats beskrivs i sammandetag som denna.

Om det är ett stort äventyr är det trevligt med en a4 som sammanfattar de viktigaste aktörerna. Som ett snabbindex. Vem var nu den där von Rinjh?

De man slåss mot får gärna vara sammanfattade på ett ställe. Man har läst kapitlet om bron, nu behöver man bara veta AC och hitpoints på den stackars väktaren. Om det nu är ett spel där striderna är viktiga.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag föredrar överlägset mest alternativ 4. Printar man ut äventyret kan man ha alla överskådligt, istället för ett fasligt bläddrande fram och tillbaka om det inte är ett extremt rälsat äventyr som aldrig återanvänder karaktärer som introducerats i en tidigare scen.

Möjligt kan man kombinera det med en kort beskrivning då karaktären först dyker upp, men en hänvisning till karaktärsregistret i slutet tycker jag är nog.

Rickard

Urverk speldesign
Där de nämns första gången och sedan vill jag helst ha en sammanfattning längst bak med de viktigaste sakerna om spelledarpersonen. Helst i formen av en tankekarta eller dylikt så att man även kan se hur personerna relaterar till varandra.

/Han som i så fall enbart skulle behöva använda tankekartan när han spelleder