Nekromanti Var köper man plastbrickor som brukar finnas i brädspel - jag behöver många.

G

Guest

Guest
Jag behöver plastbrickor som finns i många bräd-/sällskapsspel (t.ex. används de i Drakskatten för att markera utforskade rum). Jag behöver många (c:a 100) av minst 2 olika färger.
Rimligtvis borde dessa kunna beställas pås-vis från butik eller tillverkare, men allt jag hittat är kulturkommisseriatet som säljer blandade färger, och jag behöver som sagts endast 2 färger.
Tips om var man hittar dessa uppskattas.
Tack på förhand!

G

Guest

Guest
Det var en intressant sida, men de verkar tyvärr inte ha plastbrickor.

G

Guest

Guest
Tackar allihop!
Om någon undrar så har jag inte något brädspelsprojekt på gång, utan brickorna ska användas i ett slags tydliggörande dagsschema för autistiska barn.

2097

deleta mitt konto tack
Ja jag använder färgade träbrickor, en burk och en skål, för att ha koll på min matbudget. Tänkte jag kunde hantera vardagsekonomin bättre om det var ett euro game och det visade sig funka.

G

Guest

Guest
Mina brickor ska sättas upp på ett väggmonterat schema mha kardborrband, och kardborrbandet gör dem svåra att stapla i vilket fall.
Det nuvarande systemet innebär att folk skriver ut färgade fyrkanter på vitt papper, klipper ut fyrkanterna, placerar dessa i en laminatorficka, kör denna i laminatorn, klipper ut de laminerade fyrkanterna (med rundade hörn, annars ticks de när man har dem i fickan), och slutligen klipper till och tejpar på kardborrband.
Även om ovanstående kan förenklas så tror jag att plastbrickor blir lättare.

Alkemidas

Veteran
2097;n233927 said:
Ja jag använder färgade träbrickor, en burk och en skål, för att ha koll på min matbudget. Tänkte jag kunde hantera vardagsekonomin bättre om det var ett euro game och det visade sig funka.
Berätta mer!

2097

deleta mitt konto tack
Jag lade 31 röda brickor i en glasburk. Varje bricka står för 80 kr. Sidospår om varför det är 80:
För att komma fram till siffran 80 höll jag mig till att betala allt med kontokort ett par månader (dom få undantagen som var kontantbetalningar skrev jag upp separat), för då kunde jag sen se på bankutdraget vad jag lagt pengar på. Hyra, elräkning, försäkring (tur att det var årsskifte eftersom jag betalar försäkringen årsvis), LSD, serverkostnader mm. När jag sett allt bestämde jag mig för hur mycket per månad som skulle vara mat. Jag delade det på 31 och det blev 80. Det kan tyckas högt/bortskämt/borgerligt att lägga hela 80 per mat per månad men om man äter typ pizza och falle varje dag blir det snarare 120 per dag så... jämfört med många jag känner är jag sparsam. Och visst vore det smidigare om varje bricka var 100 kr men jag har inte råd att lägga så mkt per dag.
Välj själv vilket belopp du vill lägga dagligen på mat, exemplet kommer utgå från 80. Och det måste vara 31 brickor, antalet brickor är viktigare för systemet än beloppet per bricka.

När jag handlar något lägger jag över så mkt brickor från glasburken till en träskål. Om jag köper mat för 240 kr så är det 3 brickor. Insåg ganska snabbt att jag behövde "växel"-brickor för mer precision så jag bytte ut en av dom röda brickorna mot fyra gula 20-kr brickor (då kan jag också lätt representera hundralappar, en röd och en gul). Kan också representera halva brickor genom att dom ligger på burkens lock.

Jag är inte jättesnabb på matte men på hemvägen från affären/snabbmatshaket så brukar jag omvandla det. "Hmm, 123 kr... säg 130... då är det en röd, två och en halv gula."

Risk: Att glömma att lägga över bricka. Då fallerar allt. Men jag har kommit ihåg.

Fördel: Att se att det är 23 april och att jag då borde ha 23 brickor eller färre där i. Har just nu 23 röda och 1 gul, + en gul på locket så jag är 30 kr över. Bra att veta så då ska jag vara försiktig med matutgifter.

Lycka är att det är 30 eller 31 och det finns gott om brickor.

Har lite fler regler: Det är alltid 31 brickor varje månad även om det är februari. Min inkomst förändras ju inte. [Ärligt talat har jag ingen inkomst sen jag blev psykiskt sjuk (var nollad i SGI eftersom jag var student när det hände), jag går back varje månad. Men jag har valt ett belopp att hålla mig inom som jag går back, så jag inte går mer back än så, bara för att jag vill träna på att kunna sköta en månadsbudget.]

Överblivna brickor får jag inte tillgodo till nästa. Ser det istället som att "hurra, jag använde mindre pengar den månaden". Men, jag brukar däremot kanske äta lyxigare sista dagarna om jag har mycket brickor, eller (smartare) fylla skafferiet med torrvaror. Och det är ju en nackdel, om jag flyttade över sparade brickor till nästa månad så skulle jag inte ha samma incentiv till att faktiskt äta upp varenda bricka utan jag kunde "skjuta på lyxen" och uppskjuten lyx = mer sällan lyx = bättre ekonomi. Det som är bra med hur jag nu kör är dock att pengarna på dom överblivna brickorna genom att göra såhär förvandlas från "matbudgeterade pengar" till "sparkapital" och ärligt har jag mer nytta av det senare.

Jag har tre gånger senaste två åren medvetet gjort avsteg från den regeln (ex vis när jag hade gott om brickor i februari, pga legat sjuk, och DanCon var placerat i början av mars och jag ville se till att jag hade råd att äta ute på DanCon). Men det ska vara av en anledning och default är att brickorna helt enkelt inte används utan nästa månad resettar till 31.

Om jag däremot går över, vilket har hänt en gång senaste två åren, så tar jag dom brickorna från efterföljande månad.

Glömde ju en av dom viktigaste anledningarna till att jag införde brickor. För att kunna ha olika färger till olika budgetar. Jag hade en "nöjesbudget" för typ bio och sånt och till den använde jag grå brickor. Pga att matbrickorna var 80 så satte jag grå också till 80, men betydligt färre. Tror jag hade… sju? i månaden? Men sen ett par år tillbaka använder jag ett annat system för den typen av utgifter, eftersom jag som sagt ändå går back varje månad. Ser det som att det viktigaste är att jag kan bli trygg om jag vet att jag lärt mig leva på under X per månad, och nöjen är utanför detta med livsnödvändigheter. Men det är alltså ett skarpt tips att ha olika färger på brickor för olika kategorier på det sättet, men gå inte till overkill, det måste gå att följa det också.