Nekromanti Var kan man hitta billig torrkäk..

Johan K

Gammal & dryg
Tjo !
Är på jakt efter ett bra ställe där man kan fixa billig torrmat, alltså där man bara tillsätter varmt vatten & sedan har man en måltid..
ELLER har någon bra koll på om hur man gör torrmat själv ?

Johan K

Gammal & dryg
Hahaaaa...

Oookey.. :gremgrin:
Jag bjöd vist på det va.. Eller hur... :gremtongue:
Efter vår gode Organs trevliga skänt här, så vad ja egentligen medande var inte hundmat, som nämns här i länken, så var jag välle komma med just torrmat så är de såkart vad man kan stoppa i sig när man är på en fjälltur & 'är människa & inte hund..

/ Johan K, som ger Organ en high five fär dagens garv ! :gremsmirk:

Flurtis

Hero
http://www.naturkompaniet.se/

matlagning ---> Frystorkat, Här har du WildLife, REAL och Blå Band frystorkat

Wildlife har bätre smak enligt mig. Blå Band funkar. Real har jag inte testat, men hört gott om. Undvik banansmakerna då dom har en tendens att förstärka banan aromen så det smakar blä...

En liten varning, om du inte ätit frystorkat innan kommer du att tycka att det ser jätteäckligt ut innan du ätit det. Det ser ut som gröt ungefär.

Knorr's olika versioner av pasta är jäkligt bra också, tror att kan få tag på dom i vanliga mataffärer.

Andra tips:

http://www.outside.se/catalog/index.php?cPath=3_4&osCsid=b9fe987dbbd526bb0c5b8c134ec78af8

http://www.friluft.se/index.php?cPath=24_415

Om du hittar Kronans riktiga lapkojs så är den helt enkelt suverän. REAL ska vara väldigt bra också säger dom (Vissa hävdar att REAL gör kronans frystorkat).

Visst man kan göra "torkat" käk själv. Jag har aldrig testat själv men det funkar så här:

Ta den rätten du vill ha och strö ut den på ett bakplåtspapper. Låt den stå i ungnen på svagaste värmen tills den är jätte torr. (Kan ta upp emot 24h). Sedan är det bara att frys in. Tänk på artt använda så fettsnål mat som möjligt det blir bättre då. Det finns handböcker att köpa (Googla :gremgrin:)

Billiga varianter är pasta och pulvermos. Livsmedlebutikerna har en hel del soppa som varma koppen och andra liknande grejer. Dom funkar hyggligt som mellanmål och frukost. Spädd gärna ut dem med smält smör.

Ett annat tips är att ha med sig en flaska flytande smör till maten. Det brukar piffa upp det rätt så rejält. Salt och peppar i en liten behållar kan rädda en hel rätt.

Rent nyfiken, skall du upp i fjällen?

//Flurtis, jobbat som jakt och fiske guide i fjällen. Knows the game :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Tackar så mycket här flurtis, för alla tipps !!
Just at jag ställde frågan här, är just att jag sedan ett tag sedan är ledare inom Friluftsfrämjandet & behöve lite anann inputt när det gäller käk & sådat. Vilket jag fick av dig just nu.

Rent nyfiken, skall du upp i fjällen?
Inte iår, tyvärr.
Tror att jag ska upp med mina lufsare nästa år.. Så jag antar då att det blir valda delar av Kungsleden då.

Foggmock

Myrmidon
REALs påsar är krieg. Frukostarna är finfina förutom en, men jag minns inte vilken. De går dock att äta om man häller i en portionspåse chokladdryckspulver eller lite sylt och kommer ihåg att göra dem på kallt vatten istället för varmt. Varmrätterna är toppengoda, Chicken Curry (kyckling i curry tror jag den kallas på svenska sidor) är fullständigt oerhört jättegod.