Nekromanti Var kommer allt ifrån?

Feliath

Swashbuckler
Lankhmar

Intressant läsning! Särskilt Lankhmarböckerna tycker jag har haft ett märkbart inflytande på D&D. Jag vet att jag när jag läste dem tyckte mig begripa vad spelkonstruktörerna var ute efter och hade skapat systemet för att efterlikna på ett helt annat sätt än innan. Det är väl inte lika giltigt för 3E, men ändå märkbart...tjuven är ju t.ex. fortfarande Grey Mouser rakt av :gremsmile:

/Feliath - gillar Lankhmar skarpt, utom The Mouser Goes Below

Troberg

Sinister eater
Re: Lankhmar

Feliath - gillar Lankhmar skarpt, utom The Mouser Goes Below
Är det bara jag som tycker att Leibers andra böcker, där hans mentala ohälsa lyser genom lite mer är betydligt intressantare?

Feliath

Swashbuckler
Ha' int' läst någe annat av han [NT]

NT = Nedsablade Texturer

/Feliath - stavar skumt med flit den här gången

Dilandau

Myrmidon

Har bara läst "The Wanderer" utöver greymouser-böckerna. Den var ... skum.

Troberg

Sinister eater
Re: beholdern då? ^_^ [nt]

Den lär ha tillkommit när Gary Gygax vaknade efter en riktig brakfest, efter att i bakfyllan rusat ut för att tillbe porslinsguden Ulrik, tittat sig i spegeln.

Men det finns säkert andra teorier (men de är fel).

Troberg

Sinister eater
Re: riight [nt]

netfeed, som känner på sig att troberg inte är helt saningsenlig
Tja, det låter väl inte helt otroligt?

Kan du komma på en rimligare förklaring?

Troberg

Sinister eater
Re: Mind Flayern då?

Eller, som jag tänkte första gången jag såg en, "Cthulhu i morgonrock".
Första gången jag såg dem tänkte jag "De verkar ju inte så farliga.".

Jag hade fel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Beholdern är ett eget påhitt

Ett skämt på uttrycket som från början lyder "beauty is in the eye of the beholder". Mind Flayern tror jag också är ett eget påhitt.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Beholdern är ett eget påhitt

Ett skämt på uttrycket som från början lyder "beauty is in the eye of the beholder".
Min teori var trovärdigare.

Nightowl

Champion

Är det bara jag som tycker att Leibers andra böcker, där hans mentala ohälsa lyser genom lite mer är betydligt intressantare?
Ja.

Du är en mutant.

Eller snarare: Leiber är för mig kungen av sword & sorcery. Där är han bäst, långt bättre än den totalt övervärderade Michael Moorcock (som man däremot INTE skall läsa för skitböckerna om Elric). Hans övriga böcker är inte lika intressanta jämfört med liknande i samma genre, även om de är intressanta.

Fast det säger antagligen mycket mer om S&S än om Leibers kvalitéer som författare. :gremtongue:

Erik

Bombu

Hero

hallå Nightowl, nu ramlade du allt ner i fel komposthög. :gremwink:

Leiber är mycket skicklig S&S författare det måste medges även om han kan vara lite gubbsjuk ibland. Helt klart goa böcker.

men Mooorckoock. Jo det är sant allt han skriver är inte guld värt, en del är snabbt och slafsigt skrivet, men.

Det är en bitvis mycket bra och rolig författare.

Hans bästa bok (som jag läst) är The Dancers at the end of time. Oerhört underhållande och tänkvärd.

Elric är kul han med, men lite upp och ner men god inspiration för rollspel även om världen som sådan inte blir så jättebra att köra direkt i.

Nomad of time är också kul. Och flera andra men bara för att Leiber är bra behöver inte Moooorckock vara dålig.

Eller som det gamla ordstävet går.

Bara för att man är dålig på en sak behöver man inte vara bra på nånting annat.

Bombu

Troberg

Sinister eater

Eller snarare: Leiber är för mig kungen av sword & sorcery. Där är han bäst,
Kanske, men det är inte hans bästa böcker.

långt bättre än den totalt övervärderade Michael Moorcock (som man däremot INTE skall läsa för skitböckerna om Elric).
Håller med, på båda punkterna.

Hans övriga böcker är inte lika intressanta jämfört med liknande i samma genre, även om de är intressanta.
Är inte riktigt säker på om jag hänger med i syftningarna, men jag tror att jag håller med.

Fast det säger antagligen mycket mer om S&S
Har aldrig gillat den genren själv. Jag föredrar tänkvärda böcker med lite bett och en aningen bitter eftersmak.

Det är därför jag hänger så mycket på rollspel-smakar-forumet... :gremgrin:

thark

Hero
Re: beholdern då? ^_^ [nt]

Jag vill minnas mig ha läst i Gary Gygax kolumn i någon nylig Dragon Magazine (men be mig inte citera specifik källa) så var det GG som fick iden och nämnde den för Rob Kuntz som sedan raskt utvecklade det hela till ett färdigt monster och rostade den ångerfulle GGs rollperson. :)

Med andra ord, ett eget påhitt. Att namnet är ett pun på "eye of the beholder" borde väl vara bortom alla tvivel.

thark

Hero

Måste säga att jag verkligen älskar Fafhrd & Grey Mouser. Stämningen är underbar; varje gång jag läser dem uppfylls jag av en brännande lust att spela rollspel. Rätt bra inspirationsmaterial för D&D av den mer episodiska, icke-episka sorten. :)