Nekromanti Var ska jag bo?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det kan väl inte ha undgått någon att jag bor i Nynäshamn och jobbar i Täby nuförtiden. Jag gnäller såpass mycket om pendlingstiden att jag räknar med att det tillhör allmän kännedom.

Just nu ser det ut som att jag kommer att kunna, få och vilja fortsätta med det ett tag till. Åtminstone vårterminen också, eftersom jag just fick veta att jag inte får läsa klart min lärarutbildning då och alltså har terminen "fri".

Men; jag funderar på att flytta. Närmare, om inte in i, Täby. Och eftersom jag fortfarande är en enfaldig lantis i stora 08-land så tänkte jag be forumet om hjälp.

Jag har några ganska specifika önskemål:

1) Pendlingstid. Upp till en timme är OK; det motsvarar tiden det tog för mig att promenera förut, ungefär. Fast egentligen är allt som skalar av någon tid alls rätt OK; jag skulle inte kräkas av att bo i Haninge till exempel, även om det bara skalar av en halvtimme.

2) Boendeform. Jag vill hyra, inte köpa.

3) Hyresvärd. Jag vill hyra kommunalt, helst.

4) Hyran. Jag vill helst röra mig under 5000:- om det överhuvudtaget går och är kompatibelt med övriga önskemål/krav.

5) Någon form av internettillgång som inte består av sunkig telefonlina. ComHem är acceptabelt.

Alla tips är välkomna. Även om det bara är en lista på några orter att kolla upp på ungefär rätt pendlingsavstånd. Synd att man inte verkar kunna söka på SL efter vilka orter som ligger på max si eller så avstånd...

Sapient

Swashbuckler
Har inget konkret förslag (som Krille), men jag tror att Sundbyberg skulle passa dig. Har, om jag inte är felunderrättad, stor andel hyreslägenheter, aktivt kommunalt hyresbolag, bygger en hel del nytt (Ursvik-området bl.a.) och har ändå en del grönområden kvar. De flesta delar av kommunen har ganska goda kommunikationer via t-bana eller buss, dessutom pendeltåg i centrum.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Ser väl ok ut förutom att det är Huge. Är inte så förtjust i dem eftersom jag hyrde ut i andra hand (fullt legitimt och jag kontaktade dem och fyllde i deras ansökningsblankett i Excel). När jag senare råkade nämna det i ett telefonsamtal fick jag strax efteråt ett brev om avhysning. Jag försökte förklara att jag minsann gjort det med deras medgivande och då hade plötsligt all dokumentation försvunnit och de hade aldrig fått nån information om att jag hyrde ut i andra hand.

När jag till slut lämnade in nyckeln stod mina hyresgästers namn på kontraktet trots att Huge aldrig fått informationen. Handläggaren jag pratade med ljög medvetet och var otrevlig. Hennes chef skyllde på handläggaren och hängde ut hennes privata problem inför mig som kund. Klåpare!

//EvilSpook