Re: SUCK
<I>Varför går allas argument ut på, om det inte passar bytt spelgrupp</I>
För att Rollspel är något som kräver att man är flera personer, och därför måste man se till att alla tycker att det är roligt att spela. om det är någon som inte tycker att det är roligt att spela tillsammans med resten av spelgruppen, så finns det faktiskt ingen annan lösning.
<I>man kanske vill göra ett uppläg för en så
bra situation som möjligt... en vision behövs alltid och därmed också riktlinjer... en del för in dessa som regler (vilka vapen man får
använda i olika yrken tex) andra begränsar miljön (en herrgård utan kommunikations möjligheter) medans andra väljer att förklara sig
(jag tänkte att vi skulle spella en kampanj centrerad kring förlorad kärlek i New York city för att sedan lita på att spelarna inte
bestämmer sig för att resa till Tokyo för att mörda gansters på impuls).</I>
Jag är inte emot riktlinjer. Jag tycker också att man bör hålla sig till vad som är vettigt. Spelarna ska spela sina rollpersoner som de skulle ha varit i verkligheten, och om de börjar göra saker som ingen vettig människa skulle ha gjort i verkligheten, så börjar det flippa ut. Men för den sakens skull börjar jag inte genmomföra uppenbara begränsningar. Jag kanske säger "Hörni grabbar, det är inte så kul för mig att spelleda om ni flippar ut hela tiden", men jag säger inte "det där *går* helt enkelt inte att göra", för om jag hade gjort det, då hade mina spelare verkligen inte tyckt att det hade varit kul att spela. jag har själv varit spelare i sådana situationer, och jag har då, som jag tidigare nämnde, valt att hoppa ur gruppen. Alla deltagare måste tycka att det är roligt, och att inte få göra vad man vill, är verkligen inte roligt (eftersom rollspel en gång för alla grundas på de enorma möjligheterna att göra vad man vill). Har man som spelledare spelare som vägrar spela på ett sätt som man själv inte gillar, kan man antingen fgörsöka styra in dem på rätt spår (med risken att spelarna ser en som en dålig spelledare), eller helt enkelt lämna gruppen och söka nya spelare.
/Dnalor, din finne på hornhinnan