Re: "mormoner" (ot)
Jag är ateist. Jag anser även att Muhammed och Josua och hela gänget i GT är "självutnämnda" profeter. De sade att de var profeter. Vissa andra religiösa ledare - som Jesus - har påstått sig vara något annat men blivit kallade profeter efteråt av andra. Vad du har fått det där med kung ifrån vet jag inte... Har jag påstått något sådant? Osedvanligt fjantig kommentar. Kan inte minnas en enda 'kung' som brukat utnämna profeter... fast killarna i GT brukade ju ha problem när den världsliga makten inte gillade deras profetior, precis som Joseph Smith hade.
Läs serien själv, och läs Cards hemsida, där han lägger ut texten ibland. Det är rätt tidpunkt, rätt idéer mig veterligen. Sedan är det naturligtvis fortfarande fantasy... men om man inte tycker det är uppenbart att en person vars skrivande är så format av hans tro skriver om en hjälte som är Utvald av Gud under just den tidsperiod då hans egen religions grundare levde, och har liknande grunda-stad-och-Guds-rike-på-jorden-idéer... tja, det är väl subjektivt i slutändan. I vilket fall håller Card på med en ny romanserie som handlar om just Profeten (historia, inte fantasy).
Och Sandy Petersen (den medlem av JKKaSDH jag pratat mest med - jag är gammal Glorantha-fan, och Sandy brukade vara mycket aktiv på mailinglistor och dylikt fram tills ett par år sedan) använde själv uttrycket "mormon" ibland. Antar att det är som med samer - en del ogillar uttrycket "lapp", andra använder det själva. (Märks när man bor i Norrbotten.)
Nightowl, fan av Card, trots gravt avvikande världsbild. Mannens SF (Enders spel, osv) rockar för övrigt också.