Arvidos MC said:
Dum Panda said:
Det borde ju inte vara så eftersom vi har spelat med varandra flera år men det är ändå så att man inte vågar spela ut. Det känns för läskigt även där hemma om man säger så
.
Vad tycker dom andra?
Vad, om något, har ni provat för att ändra på det här?
Hur gick det?
Ja. Jag har detta problem.
Och ja, det har blivit lite bättre.
Varför bara lite bättre? Jag gör det alltför sällan.
En sak som hjälper mig (eller som jag känner skulle hjälpa mig om jag bara gjorde dem tillräckligt ofta):
Kopiera en mening som någon annan har levererat på ett sätt man gillade. Som övning, alltså. Det är helt löjligt hur svårt det ändå är för mig, trots att man då har tagit ut hela den delen med att komma på något under tidspress.
Steg ett: ensam hemma. Ofta kan jag inte ens det.
Steg två: berätta för de andra typ i form "och jag gillade hur han sade [...]" och leverera då på samma sätt. Det är lättare när man redan vet att man egentligen kan det när man är ensam, då är det "bara" kvar att våga.
Steg tre: göra om. Om det inte kom ut så som man ville, säga "nej, det var inte bra, jag försöker igen". Och kanske igen. Varje gång sjunker tröskeln med att våga. Men har ju typ redan gjort bort sig, det kan bara bli bättre.
Samma sak funkar i spel, när man säger en egen mening, och den kom inte ut som man ville, eller man hade helst sagt annat.
Det går inte hela tiden, annars stör det spelet ganska mycket, men man kan ju göra det då och då, särskilt om gruppen har kommit överens att de vill öva på sådant.
Och sedan det:
w176 said:
Det svårt att vara modig i grupp där alla andra är försiktiga, om man inte bestämmer sig för att försöka vara modiga tillsammans.
Det är lättare att testa vara lite modigare än vanligt när man spelar humor scenario i Discworld, än att direkt förska sig på ett skittungt ångestdrama.