Nekromanti Vardagliga skador

PVC

Veteran
Mitt skade system börjar äntligen likna något. Att det fortfarande läcker som ett såll är en annan fråga.

Det som bekymmrar mig mest för tillfället är hur man ska symbolisera vanliga alldagliga skador som man kan ådra sig exempelvis vid fall från höga höjder eller vanliga förkylningar(eventuellt skulle man kanske kunna säga att alla i världen är fullmatade med anti-kroppar eller att det inte finns några sjukdomar i världen.)

Vad tror ni. Hur symboliserar man den försvagande effekten av sjukdomar?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad tror ni. Hur symboliserar man den försvagande effekten av sjukdomar?
Det vanliga är ju att man ger ett temporärt avdrag på FYS el. motsv. (vilket alltså också påverkar KP). Har man huvudvärk drar jag av PSY och INT också...

Dewil

PVC

Veteran
Hmmm. Mitt system ser lite mer annorlunda ut än så men jag tror att jag fattar poängen. Huvudvärk ger exempelvis en nedsatt tankeförmåga och kanske även en nedsatt vilja att utföra sina sysslor. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Hur symboliserar man den försvagande effekten av sjukdomar?
Enklast är nog att gå till sig själv..
Hur blir nu t. ex när du får feber, huvudvärk eller liknande ?

För min del så blir jag trött, grinig, orkeslös & blir allämnt däckad om jag blir kass.
Detta kan ju sitta kvar ett litet tag efter att man blivit frisk.
För att sätta siffror detta så kan man ju dra ner grundegenskaper temporärt. För att sedan låta de sakta bli bättre när man börjar friskna till.

/ Johan K, som har botat huvudvärken med lite kaffe...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mitt system ser lite mer annorlunda ut än så men jag tror att jag fattar poängen.
Om du berättar hur ditt system ser ut så blir det lättare att hjälpa dig.

I den mån det är intressant att drabba rollpersonerna med vanliga sjukdomar skulle jag nöja mig med ett generellt avdrag på alla färdigheter som symboliserar trötthet, illamående och funktionsnedsättning.

/tobias

Krille

Super Moderator
Blir det roligare?

När jag råkade ut för testikelcanceroperationen så skar man upp ljumsken, lyfte upp huden och gick in i pungen, för att klippa loss den felande testikeln. Det var fan ingen titthålsoperation: snittet var typ sex centimeter långt. Jag var uppe på benen morgonen efter (operationen utfördes på kvällen).

När jag å andra sidan råkade ut för en nageltrångsoperation så var snittet en centimeter, och i stortån därtill. Jag kunde inte gå på två dagar.

Nånstans i den här vevan så insåg jag att rollspelsskadesystem är totalt knas, men de är spelbara! Det viktiga med dem är att reglera skador i spelets konflikter, inte att de simulerar verkligheten.

Så vad man ska fråga sig är vad spelet vinner på att simulera vardagliga skador. Blir spelet roligare av att man riskerar att stuka foten? Tja, jag har redan strukit sårinfektion i Västmark, trots skitig medeltid utan dasspapper, helt enkelt för att det inte är roligt när ens hjälte dör i sårfeber. Blir det roligare av att min hjälte kan stuka foten?

In my not so humble opinion, näe.

Big Marco

Läskig
Jag har länge gillat simuleringsdetaljer i spelsystem - jag gör inte det längre. Nu sätter jag fokus på genre och kul. Sjukdomar är inte kul och speciellt inte en massa specialregler.

Den lösningen jag föredrar just nu är ett generellt Välmående-värde, där allt från eventuell sjukdom, svält, depression, utmattning, etc slängs in. Det har under speltest fungerat ypperligt - som ett speligt sätt att abstrahera dessa situationer. Detaljrikedomen är i det närmaste noll, men det får rollspelas istället - den regelmssiga effekten finns redan gestaltad.

Arfert

Facit
Re: Blir det roligare?

jag hade fler regler för skador/sjukdomar osv i Saga i början, just för att det skulle kännas skitigare.. men sen så tog jag bort det av 2 anledningar:

1. Bara en ytterligare detalj att hålla koll på.. som inte gjorde det roligare (som sagt ovan av Krille)

2. I Saga finns ju magi, så man kan tänka sig att läkare, helare och kloka gummor använder lågnivå-trolldom i sin verksamhet. De kanske inte ens vet om att de utför magi själva, det är bara ritualer för dom som traditionen påbjuder... Därav slipper vi strulet med infektioner och folk läker snabbare än i verkligheten.. osv.

Helmgast
Välmående

Den lösningen jag föredrar just nu är ett generellt Välmående-värde, där allt från eventuell sjukdom, svält, depression, utmattning, etc slängs in. Det har under speltest fungerat ypperligt - som ett speligt sätt att abstrahera dessa situationer.

Funkar det som Eons tipsbingo-pluttrutor, som en västmarksk egenskap med minus/noll/plus eller på något annat sätt?

// Anton, nyfiken

Big Marco

Läskig
Re: Välmående

Något annat sätt. Jag har en termometer-analogi istället.

Bingorutorna ... nä, been there, done that, typ.

Nightowl

Champion
Välmående?

Skulle man inte kunna ha ett högt värde i Välmående om man just vunnit på tips, haft ett skönt fredagsknull, druckit en pilsner och ätit saffranspannkaka, typ?

(eller vad som nu vickar er båt)

Erik

Saxifrage

Hero
På BRP-språk:

Lite lagom sjuk: -25% på alla slag pga hängighet och bristande koncentration. Mer sjuk: oförmögen att göra något förutom att prata och stappla omkring. Svårare än så skulle jag inte göra det.

Mer komplexa system finns förstås också. Twilight 2000 hade tex ett avancerat system för olika sjukdomar, inklusive regler för feldiagnos och behandling. Kanske kul om man rollspelar Cityakuten, men annars vete katten om man skulle orka bry sig.

Zadrith

Hero
Det är ju till stor del en fråga om vilken skala du har. I mitt rollspel har man exempelvis ungefär 14 i tålighet och färdighetsvärden som normalt ligger inom spannet -2 - +5. Det innebär att jag inte gärna kan ge avdrag för varje skrubbsår och liknande eftersom det skulle göra att rollpersonen var död efter ca 20 skrubbsår och i praktiken handlingsförlamad efter tio. Man skulle naturligtvis kunna fixa någon form av regel som sa att man fick -1 på alla slag sedan man fått 5 småskador men det skulle bara bli ytterligare en sak att hålla reda på.
Ju större värden man har desto mindre skador kan man ju ta hänsyn till.
Sedan finns det ju möjligheten att köra med skador av olika typer i stället exempelvis lätt skada, allvarlig skada, kritisk skada och dödlig skada. i det fallet får man ju bestämma sig för var gränsen för de olika skadetyperna går och antalet olika skadenivåer går ju att bygga ut till absurdum om man vill det.

När det gäller sjukdomar håller jag inte med de som strukit dem helt. Däremot kan man ju inte ge något generellt avdrag för en sjukdom i stil med lätt sjuk -2, allvarligt sjuk -4 o.s.v

Alla sjukdomar är unika och du får väl helt enkelt titta i en läkarbok och försöka översätta det som står där till rollspelstermer.

Big Marco

Läskig
Re: Välmående?

Absolut. Fördelen är att värdet för Välmående är ganska trögrörligt så det blir inget detaljinstrument. Dessutom förutsätter de högsta nivåerna av välmående att man är fult fungerande och ger inga mods. Däremot, när Välmående börjar rasa nedåt, då får man avdrag.

PVC

Veteran
Systemet ser i mångt och mycket ut som de flesta andra med färdighetsvärden som tillfälligt eller permanent kan försämras. Hela resten av systemet beror som vanligt på dessa värden och sänkningar av dem kommer att försämmra andra delar också. Det jag egentligen är mest intresserad av är hur man ska symbolisera risken att ett sår blir infekterat eller att RP drabbas av förkylning(helst utan att använda en massa risktabeller för olika områden).

PVC

Veteran
Ni har alla skrivit jättebra grejer som definitivt är värda att tänka på men hur blir det med infektionsskador och förkylningar? Vissa av er har insinuerat att jag ska strunta i det men jag vet inte. Även om det inte är så kul om RP dör av sjukdomar så måste ju tilläggas att sådant kunde hända och säkerligen också hände i den tid eller värld man med sitt rollspel försöker symbolisera(förutom de världar där bakterier ännu inte existerade).

Jarfi

Veteran
Ha någon sorts 'smutsvärde' som man ska slå FYSslag mot. Missar man har man en sårinfektion. Eller bestäm bara att alla sår blir infekterade (vilket inte är såå långt från sanningen i en smutsig värld) och låt det handla om hur man hanterar infektionen.

Förkylningar känns (för mig) lite föör grisodling. Det är ju lite som att rollspela toalettbesök, lunch på jobbet eller borsta tänderna, det händer men är föga intressant.
Vill du ha förkylda RP, så bestäm när det känns dramaturgiskt korrekt och så geer du dem lite minus och konstaterar högtljutt och glatt att de är förkylda "försök få tag på Echinea Gard på medeltiden om ni kan! :gremelak: "

PVC

Veteran
Ha någon sorts 'smutsvärde' som man ska slå FYSslag mot.
Du menar ungefär varje gång ett föremål kommer i kontakt med ditt blodomlopp? Sedan ska det avgöras hur smutsigt föremålet är och sedan ska slaget slås? Tänkvärt. Det ska jag försöka få in.

Förkylningar känns (för mig) lite föör grisodling. Det är ju lite som att rollspela toalettbesök, lunch på jobbet eller borsta tänderna, det händer men är föga intressant.
Visst. En vanlig förkylning kan inte medföra speciellt många problem(utom att man inte kan gömma sig för att man nyser). En allvarlig förm av snuva eller kanske en släng av lunginflamation däremot kan vara ganska så besvärande speciellt om man dör. :gremcool: Det ena leder därmed till det tredje och så måste man ha ytterligareett slag för huruvida en förkylning utvecklas till lunginflamation.