Re: Gnäll-Erik II
jag har tyvärr föga medkänsla för dig
Vissa lärare säger de viktiga sakerna under lektionen.. Andra hänvisar till hemsidan.. Tredje lärarsorten lämnar ut ett papper i början av kursstarten.. Kan man begära att en lärare kan göra åtminstone två av dem sakerna eller att lärarna åtminstone pratar ihop sig och bestämmer sig för att använda en av dessa saker?
Det skulle man förstås kunna göra och självklart finns det en hel del lärare som bryr sig allt för lite om sådant också. Fast å andra sidan. Om en lärare säger att allt viktigt finns på hemsidan, hur kommer det sig att studenterna
inte läser den innan de springer förbi kontoret och stör?
"Döhh… när lärar'n sa att vi skulle titta på hemsidan, så… öhhh… menade han nog inte det… för… öhhhh… när vi hade Lennart så sa han att vi skulle läsa på pappret… öhhh… så eftersom vi inte har fått något papper nu… öhh så betyder det nog att vi ska gå och fråga honom i stället… eller kanske ringa hem till honom för klockan är ju efter 17.
Eller tänk om du skulle resonera likadant när det gällde bilar. "Eftersom den förra bilen hade automatlåda, tänker jag inte växla på den här bilen heller, fastän det är manuell växel".
Antar dina studenter endast läser din kurs? För jag har upplevt lärare som har sagt precis så och sedan inte tänkt på att vi faktiskt läser 2-4 kurser till.. Sedan finns det de lärarna som faktiskt tänker på det och bara flinar och tycker vi ska på något magiskt sätt klara't ändå (adjöken fritid!).….
Vadå läser 2-4 kurser till? 5 poäng means 5 poäng heltidsstudier. Period. Såvida det i programmet är bestämt att ni ska läsa 5 p parallellt med andra 5 p då det i sådana fall är 50% fart. Jag kan dock inte bry mig mindre om folk som läser extra kurser och således försöker klämma in 5 p mer än vad de "egentligen" borde hinna med…
Ytterligare ett exempel på "en lärare gör på ett sätt, medan en annan gör på ett annat sätt".. Hur ska man veta när det ska göras vad? Och på uppropsdagen? Vem kommer ihåg sådant? Vore bra med lite mer information om de viktigare sakerna, som att det kanske till och med stod på hemtentan under "Viktig information"? Eller hemsidan kanske?
Standard är: Det står i momenkompendium samt sägs på upprop. Som sagt. It has been done. It doesn't help.
Det här är problemet som många (men långt ifrån alla) studenter inte verkar tänka på:
De är inte den enda studenten som föreläsaren har. Medan en student läser en (eller möjligtvis två) kurser samtidigt och behöver hålla reda på 3-5 föreläsare, så har en föreläsare (som är heltidslärare) kanske fyra kurser á 50 studenter = 200 samtidigt att hålla reda på.
Sedna finns det en liten klick av dessa studenter som är för obrydda så att de inte kan hålla reda på vad som sades under uppropet, inte ids hitta papperet som de fick eller fråga sina kurskompisar först,
innan de knallar upp till läraren för att ställa frågan "Tja, jag undrar var vi ska vara i morgon" och sedan blir sur på läraren för att a) han inte är där b) inte har riktigt koll på vilken kurs studenten läser eller c) Läraren säger att han är upptagen med annat.
Vadå, tänker studenten. Det tar väl inte all tid i världen att hjälp just mig. Nä, men problemet är att 10% av studenterna tänker så, vilket enligt exemplet ovan ger 20 studenter som titt som tättar tittar förbi och ställer helt onödiga frågor (som går att läsa sig till) eller lämnar in hemtentor som garanterat blir underkända (men som likafullt tar 15 minuter att administrera) etc. Många bäckar små. Det är därför det är så irriterande.
//erik. som har 6-8 studenter (per 10 stycken) som faktiskt lyssnar och förstår vad man säger, lämnar in saker i tid och läser instruktionerna noggrant och alla dessa har varit riktigt bra studenter.