Nekromanti Vardagsmagi

Zadrith

Hero
Jag sitter och pular med magiregler och besvärjelser till mitt fantasy (enligt vissa så kallad fjantasy) projekt och försöker komma på en massa småbesvärjelser som en magiker kan använda för att förenkla sin vardag.

Jag gör antagandet att en magiker inte i första hand försöker lära sig att grilla monster så effektivt som möjligt från första stunden de kliver in hos sin mästare.

Jag vill därför ha förslag på olika besvärjelser som helt enkelt gör vardagen lite enklare.

Exempelvis Antända (för att tända ljus), Bläddra (för att slippa göra det själv) Värma vätska (för att slippa göra nytt te varje gång de försjunkti för djupt i sina böcker) o.s.v.

Om ni var magiker och ville göra er vardag enklare vad skulle ni kunna vilja göra då?

För att slippa kommentarer om det så kan jag tillägga att magiker är extremt ovanliga i min spelvärld men de tenderar att sluta sig samman och där de gör det antar jag att magi används ganska flitigt till små och tråkiga sysslor.

Jarl

Hero
Om jag skulle göra vardagsmagi skulle jag nog faktiskt skapa en enda färdighet/besvärjelse som heter just "vardagsmagi" och sen beskriva ungefär vad man kan göra med den. Att ha massa småbesvärjelser känns mest bara jobbigt. Helst kan man väl se att magiker som har vardagsmagi "aktiverat" har lite mindre maximal mana (eller vad nu för system som används) för att spegla att vardagsmagin är igång hela tiden, och är just vardaglig.

Ju omständigare denna magi är (med olika besvärjelser, kraftanspråk etc) desto icke-vardagligare blir den.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nått käckt som håller mygg och flugor borta. Och nått smidigt som håller magikerkappan ren, och gärna sval på sommaren och varm på vintern.

Och så naturligtvis besvärjelsen som får villiga blondiner att uppenbara sig i sängkammaren.

Zadrith

Hero
Jag har för visso olika besvärjelser men det förekommer ingen typ av kraftpoäng. Man använder en av tre olika färdigheter för att kasta alla besvärjelser och denna typen av besvärjelser är så enkla att alla som kommit över novisstadiet kommer att lyckas automatiskt

Gordeg

Hero
Bra grej

Om jag skulle göra vardagsmagi skulle jag nog faktiskt skapa en enda färdighet/besvärjelse som heter just "vardagsmagi" och sen beskriva ungefär vad man kan göra med den.
Det måste vara det bästa sättet att lösa det. Då kan man också, om man vill, använda färdighetsslaget för att göra magin lite mindre pålitlig. I en värld med massor av magi kanske man vill att det också ska finnas en risk för att något går fel. Eller är vardagsmagin så trivial att chansen för att något otrevligt ska hända är noll? I så fall blir det som en "B-färdighet" från DoD Expert.

Gordeg

Jarl

Hero
Re: Bra grej

I en värld med massor av magi kanske man vill att det också ska finnas en risk för att något går fel. Eller är vardagsmagin så trivial att chansen för att något otrevligt ska hända är noll?
Det är Zadriths grej såklart, men jag tänker mig att vardagsmagi måste vara nära på ofelbar, annars hade det inte varit vardagsmagi. Om kylskåp riskerade att explodera då och då hade man nog inte använt dem till vardags :gremsmile: Man kan ju dock tänka sig ett färdighetsslag när man försöker pressa vardagsmagin längre än vad det är tänkt.

Rising

Vila i frid
Det vanliga är att man tänker på minimagier såsom minilyft, magisk bläddrande av sidor, små ljuskällor, osv: Alltså mindre kraftfulla varianter av vanliga besvärjelser.

En av de coolare vardagsbesvärjelser jag sett som inte bara är en miniversion av en vanlig besvärjelse; det är en trollformel som finns i Gurgeh's Millennium; som heter (vill jag minnas) "resa" rätt och slätt, och som ser till att magikerns resa går utan några vardagliga problem. Man slipper fördröjningar och komplikationer som skulle kunnat drabba en av vanliga orsaker. Alltså, om en spelledarperson planerat ett bombattentat riktat direkt mot rollpersonen så klarar inte besvärjelsen att leda honom undan från hotet - men alla vanliga, vardagliga hinder slipper man.

Det är en så djäkla cool besvärjelse tycker jag, för den påminner verkligen inte ett dugg om de vanliga "skapa eld", "kontrollera trä", "omvandla vatten till luft" osv -besvärjelser som man kan fixa enligt synen på magi som råder i Ars Magica.

Jag skulle gärna se fler sådana här besvärjelser som styrde över konventioner snarare än över materia. Liksom; "jag ska se till att du får en lycklig födelsedag -poff-" eller "jag ska se till att dina drömmar blir ljuva inatt -poff-"

När det gäller vardagliga materieförändringar så löser jag det numera så här i de flesta spel; så länge magikern inte står i någon som helst uttalad stress, press eller fara; när det inte finns någon fiende i närheten eller någon anledning för magikern att smyga med sina krafter (såsom om han var satt under bevakning eller liknande); då kan han med sin magi göra precis vad som helst som vanligtvis går att göra med kroppen. Spelaren får beskriva det på ett sätt som anknyter till sin speciella typ av magi: Alltså, om en animist vill ta ner en bok från en bokhylla så kan han låta grenar skjuta ut från bokhyllan och bära ner boken åt honom (eller kommendera ett djur att göra det). En eldmagiker kan bläddra fram boken till rätt sida genom att låta suget efter varmluft virvla upp luftströmmar som tar tag i sidorna. En nekromantiker kan låta sina odöda tjänare duka undan hans bord, osv. Liksom, vill du vattna blommorna i ditt hem när du är en harmonist... Tja, det är bara att låta fantasin flöda. Så länge det passar storyn och spelvärlden så är det okej.

Jarfi

Veteran
Besvärjelselista undertecknad själv skulle använda dagligen:
Sova gott
Koka vatten (till godtycklig morgondryck)
Göra mat (frammana eller bara tillaga befintlig)
Klimatanläggningsbesvärjelse (usch för kass isolering)
Liva upp (bara helt enkelt göra andra glada)
'Ta en Panodil' (ta bort småvärk)
Levitera packning (väskor är för tunga ibland)
Hygien (En skön dusch i all ära, men har man bråttom så...)

Jaha det var väl nga exempel jag nog skulle använda ofta...

Nightowl

Champion
Konventionsmagi

I Liber Ka (magimodul till Nephilim) fanns en helfestlig scen där en magiker bränner ett aktiebrev framför ett altare till nån kinesisk rikedomsgud, och sedan skriver han ut en check med gudens sigill och nummer som checkens underskrift och nummer, och checken är ställd på "Tillräckligt mycket pengar"...

...och nästa dag ringer det från försäkringsbolaget, och dom har faktiskt ändrat sig, så han kommer att få ut pengar för sin kvaddade bil i alla fall, uppräknat i dagens penningvärde...

Jag gillar också sådan magi. Det var en av grundtankarna i det som skulle blivit magisystemet i Khelataars andra edition.

Erik

Johan K

Gammal & dryg
Om ni var magiker och ville göra er vardag enklare vad skulle ni kunna vilja göra då?
Oj, vad skulle jag göra då.. :gremgrin:
Jo, jag skulle absolut kunna kunna göra magi som fixar till det hela med resor & sådant.. Alltså att man slipper åka i flera månader, så man bara foxar till det hela med ett fingerknäpp, sedan så skulle jag nog vilja fixa till nån form av formelbok med oändligt antal sidor som man kan skriva upp allt vad man hitar, nån form av passiv sense-motiv.. Så man kan känna av var man kan finna saker & människor som har samma förmågor som en själv. Sedan så skulle jag nog åxå vilja kunna ha förmågan att kunna gå onoterad förbi folk & fä..

/ Joham K, som är semislö...

Rickard

Urverk speldesign
Jag slängde in lite saker i DoDs minimagi som jag tyckte att jag alltid velat vara utan att göra i vardagen, som att exempelvis slippa borsta tänderna.. Du kan ta en titt på inlägget där jag räknade upp all minimagi..

/Han som tycker vardagsmagi är det ballaste som finns i magiväg

x3m

Veteran
Jag tycker nog Risings förslag att släppa det ganska fritt låter bäst. Gör ingen lista med minimagi eller liknande, låt det flöda så blir det mer levande. I ett visst magispel ska RPna som alla är magiker, skriva upp sin dramatic entrance. Där ingår utseende och kläder men även magiska saker som, exempel: rummet blir kallt när Köldsvingaren kommer in, han har kalla gnistrande ögon och bakom honom drar en virvel av istappar fram.

Vad gör dina magiker när de inte sysslar med vardagsmagi? Är det eldklot och hela som gäller? Vad dem gör här, och hur kompetenta (i förhållande till andra spel/världar) de är, borde kanske påverka vilken vardagsmagi de använder.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle inte bry mig om att utveckla många av de uppenbara vardagsmagiska besvärjelser man kan tänka sig, till exempel bläddra, tända ljus, öppna dörrar och liknande. Det är saker jag skulle kunna göra själv med lika liten ansträngning som det skulle krävas att kasta besvärjelsen. Sådana besvärjelser är användbara för att imponera på bönder och annat löst folk, men gör inte min vardag enklare.

Vad jag däremot skulle utveckla besvärjelser för är sådant som skulle ta tid från mina magiska studier. Jag skulle utveckla en besvärjelse som höll mitt studierum rent, så att jag slapp städa, en besvärjelse som gjorde att jag alltid hittade den bok jag letar efter, en besvärjelse som tvättar mina kläder, så att jag slipper och en besvärjelse som gör att min mugg alltid är fylld med varmt te eller kall Coca-Cola beroende på temperaturen och vad jag är sugen på. Sedan skulle jag utveckla en besvärjelse som gjorde att någon skriver ett intressant inlägg på rollspel.nu om jag blir uttråkad och vill ha något att läsa.

Kort sagt skulle jag koncentrera magianvändandet på hushållssysslor, för att ge mig själv så mycket tid som möjligt för magistudier. Sedan skulle jag utöka verksamheten till andra former av bekvämlighetsmagi, som min resebesvärjelse som Rising berättade om.

/tobias

Ulfgeir

Swashbuckler
Som andra påpekat så är det ju vardagssakerna man vill bli av med. Och det skall vara enkelt.

Exempelvis du river ner en mugg i golvet. Magin plockar upp alla bitar, torkar bort det spillda och du lagar muggen. eller du använder magin för att hitta nycklarna som du förlagt någonstans.

Större saker som exempelvis all städning, matlagning, diskning etc är ju intressant men kräver nog mer kraft investerad. Att tända ljusen/öppna spisen blir för en väldigt duktig magiker som att knäppa med fingrarna (dvs något du inte behöver anstränga dig för att göra).

Sedan eftersom människan är som de är så har jag en känsla av att magi borde användas för att underlätta i sängkammaren (eller dölja effekterna av eventuella snedsprång).

/Ulfgeir

Zadrith

Hero
Tack för hjälpen

Jag brukar ha för vana att kommentera och tacka för mer eller mindre alla svar jag får men den här gången blev det lite för många för att det ska vara motiverat att göra det på vart och ett. Jag har fått flera bra idéer av er och för att nämn en i mängden så fastnade jag för möjligheten att placera mindre föremål i luften. Är man riktigt skicklig hade man kanske dessutom ha kunnat bygga en stege på det viset :gremtongue:

Däremot är jag inte förtjust i de magier som kräver mer tankar bakom, det vill säga matlagning (annat än att värma den) blocka upp bitarna av en trasig mugg och torka upp och så vidare. Dessa besvärjelser kräver, med tanke på hur magin i min värld är uppbyggd, en tanke och kräver därför antingen magikerns koncentration eller närvar ov en annan intelligens.

Det är dock kul idéer som passa bra in på min bild av hur det ser ut hemma hos en magiker så jag kanske lägger in någon form av tjänar-ande som kan utföra enklare och lättere syslor i magikerns hem (som en tam Poltergeist ungefär :gremwink: )

Jarfi

Veteran
Re: Tack för hjälpen

Tjänarandar är kraftigt stämningshöjande tycker jag. De går att beskriva och uppleva för andra. De kan vara just andar, demoner, skelett, poltergeist, golem, Spiritus Familiaris eller bara animerade föremål, allt efter magikerns egen stil.
Tänk film. Det ska krylla av magi hemma hos en trollis... eller? Så tänker jag iaf.

gråhök

Veteran
Jag skulle inte bry mig om att utveckla många av de uppenbara vardagsmagiska besvärjelser man kan tänka sig, till exempel bläddra, tända ljus, öppna dörrar och liknande. Det är saker jag skulle kunna göra själv med lika liten ansträngning som det skulle krävas att kasta besvärjelsen
Precis en av anledningarna till att jag skulle, illa kvickt, vilja ha en besvärjelse för att parkera saker i luften. Det betyder att jag, när jag satt försjunken i studier kunde släppa tekoppen, utan att bry mig om att det fanns en vettig yta precis under.

Jarfi

Veteran
Precis en av anledningarna till att jag skulle, illa kvickt, vilja ha en besvärjelse för att parkera saker i luften. Det betyder att jag, när jag satt försjunken i studier kunde släppa tekoppen, utan att bry mig om att det fanns en vettig yta precis under.
Jag vill här taga ytterligare ett tillfälle i akt att förorda tjänarandar/-odöda/-saker, som snabbt och lätt kan stå och lurpassa för att hålla i din rykande tekopp under tiden som du vänder blad i boken, utan risk för att spilla eller låta koppen falla... :gremtongue: