Nekromanti Varelsebeskrivning

Magnum_UBBT

Warrior
I den tidigare tråden kom frågan om världsbeskrivning och vad man ska berätta. Min följdfråga är nu hur man ska lägga upp en beskrivning av en ny ras/varelse.

Hur gör man för att bäst beskriva till exempel "Alver i DoD" för någon som aldrig har hört talas om "Alver". Vad är interssant att veta om en helt ny ras/varelse?

Vilken information är viktig att känna till för att få en bra bild av en rymdvarelse i en Sci-Fi värld och på vilket sätt ska man bäst presentera sådant. Hur skapar man bäst känsla och samtidigt informera?
En faktabestyckad dokument med data och information eller en skönliterär novell, eller en blandning av de båda?..
(hur gör man det på bästa sätt isf?)

Hur skulle du som rollspelare vilja att en okänd men betydelsefull ras, Alv, Troll, Alien, UFO- rymdvarlese ska beskrivas för att på bästa sätt?

Genesis

Ni dés ni maître
Själv är jag alltid förtjust i när sådana häringa saker beskrivs utifrån känslan i spelet. Alltså, en alv borde beskrivas helt annorlunda än en rymdgubbe. Alvens beskrivning kan gärna vara en aning sjävmotsägande, luddig och beskriven som människorna ser alverna. Om man kan spela alv så är det ju också intressant med en sektion om hur alverna ser sig själva, och hur alverna ser på människorna. I ett lågteknologiskt spel vill jag inte se hårda fakta.

I ett scifispel, däremot, tycker jag det förhöjer känslan av beskrivningen av utomjordingen om det finns en liten (eller stor) tabell, typ:
<table border=1><tr><td>Vikt</td><td>40-75 kg</td></tr><tr><td>Föredragen atmosfär</td><td>Metangas 25% Väte 60% Syre 15%</td></tr><tr><td>Fortplantningssystem</td><td>Trekönat</td></tr></table>

... och så vidare. Sedan en litet mer vetenskapligt hållen artikel om rymdgubbarna, skriven av en vetenskapsman i spelvärlden. Naturligtvis gärna även beskrivningar från rymdgubbarnas sida även här, om man kan spela dem.

Detta kan bli speciellt roligt (i båda typerna av spelvärldar) om de olika beskrivningarna inte riktigt stämmer överens. En spelare som skall spela människa läser igenom människornas beskrivning av alver, och en som skall spela alv läser igenom alvernas beskrivning av människor. Det kan ge roliga kulturkrockar.

Alv: Vad snackar du om, vi har inte råd att sova i separata rum, vi kommer inte att ha pengar till maten imorgon.
Människa: Äh, jorå, det fixar vi.
Alv: Kom igen, ut med det, varför vågar du inte sova i samma rum som mig?
Människa: Asså... du vet. Om du blir hungrig under natten.
Alv: Va?
Människa: Ja, jag vet inte hur bra kontroll du har över dina instinkter, men om du vaknar och behöver blod så vill jag helst inte sova i sängen bredvid. Inget personligt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tänker lägga fram samma svar här: Kultur. Utseende kanske, men främst högtider, musik, mat, och allt det där andra jag pratade om i den andra tråden.

Jag är däremot inte intresserad av "spelarvänliga" texter. Mina spelare ska inte läsa rollspelsböcker - det skulle innebära att de fick för sig att allting var precis som i dem när vi sedan spelar. Nej, rollspelsböcker har som uppgift att ge SL god koll, så att SL sedan kan gestalta alltihop och beskriva.

Sålunda ser jag gärna "fakta" oavsett spel, men jag är djupt ointresserad av naturvetenskapliga fakta, oavsett genre. En kombination av ett fokus på kultur tillsammans med inslag av skönlitterära texter, mindre noveller, etc, tror jag fungerar bra. Oavsett vilket spel det gäller.

Johan K

Gammal & dryg
Vad är interssant att veta om en helt ny ras/varelse?
Jag skulle tycka att det vore intressantmed bakrundshistoria till varelsen, var de finns, hur de skulle se ut, hur de lever & var de lever. Sociala strukturer inom sina egna led & hur de intregerar med andra varelser.
Sean så tycker jag åxå att man ska plocaka in teckningar på hur de ser ut. en bilde säger oftast mer än tusen ord.

/ Johan K, som dunerar på om an skulel fixa lite käk..

Krille

Super Moderator
Min följdfråga är nu hur man ska lägga upp en beskrivning av en ny ras/varelse.
Så här.

Du får helt enkelt ett exempel på en varelse i form av en sägen om den, plus lite kringfakta och lite förslag på hur du använder just den varelsen i spel. Därigenom får du möjligheten att använda besten rakt av eller inspireras av den för att göra en liknande best, plus att du får en klar smak av världen.