Nekromanti Varför är D&D bättre än BRP

Ymir

Liten kantbaron
Jag förstår inte riktigt den här enigheten om att D&D är mindre komplext än BRP, det känns som en sån där grej som är helt avhängig det specifika spelet. En sak till BRPs favör här är att det bygger på en regelkärna som ofta är väldigt -konsekvent-, medan D&D är helt kajko, med påhitt som attribut som blir 19½ och sånt skit. D&D har dessutom sjukt mycket synergier och härledda värden och uträkningar, medan nästan alla stats i BRP är helt fristående från varandra och kan moddas utan att något annat påverkas. Att göra en SLP på hög level i D&D3 tog för mig åtskilliga timmar, i BRP tar det fem minuter. Så jag håller verkligen inte med om att BRP nödvändigtvis är krångligare än D&D, långt ifrån.

Staffan

Myrmidon
slanfan;n44801 said:
Ja, det tar längre tid och är lite pilligare att göra en rollperson i BRP, men att göra en "Level 10"-figur i 5e skulle också ta en stund.
Jag prövade precis att göra en level 10 sorcerer (mellankomplex klass) i D&D5, och det tog ganska exakt 30 minuter, inklusive att skriva ner vad alla förmågor gör. Detta när jag är ganska ovan vid det nya i systemet, men ändå har en del vana sedan tidigare versioner. Jag gjorde inte något med utrustning, då PHBn inte har regler/riktlinjer för hur mycket man bör ha på högre nivåer och hur mycket valmöjligheter man har i sammanhanget. De 30 minuterna inkluderade dock en del skummande över feats, raser, och backgrounds. Jag spenderade heller ingen tid på att välja personlighetsdrag, utan fokuserade på de regelbaserade sakerna.

För den hugade har vi resultatet här:
Race: Half-elf
Class: Sorcerer (wild mage)
Background: Hermit
Level: 10
Proficiency: +4

Ability scores
Str 8 (-1)
Dex 14 (+2)
Con 14 (+2, saves +6)
Int 13 (+1)
Wis 10 (0)
Cha 19 (+4, saves +8)

Alignment: Chaotic Neutral

Armor Class: 12
Hit points: 62
Hit Dice: 10 x (d6+2)

Racial abilities:
Size Medium
Speed 30 ft
Darkvision (see in dim light within 60 ft as in bright light, in darkness as in dim light)
Fey Ancestry (Advantage on saves vs charm, magic can't put you to sleep)
Skill Versatility: Proficiency in two skills of your choice.

Languages:
Common
Elven
Primordial
Draconic

Feats:
Elemental Adept: Fire (Ignore resistance to fire, treat 1s when rolling fire damage as 2s)

Weapon proficiencies:
Dagger, dark, sling, quarterstaff, light crossbow

Skills:
Arcana +5
Deception +8
Medicine +4
Perception +4
Persuasion +8
Religion +5

Tool proficiencies:
Herbalism kit

Feature:
Discovery (knows a unique secret about something)

Spellcasting
Save DC: 16
Spell attack: +8
Sorcery points: 10

Create spell slot: Costs 2 SP for a 1st level slot, 3 SP for 2nd level, 5 SP for 3rd level, 6 SP for 4th level, and 7 SP for 5th level.

Convert spell slot to sorcery points: Gain SP equal to spell's level (up to max 10)

Careful spell: For 1 SP, up to Charisma bonus (4) creatures in spell AoE automatically succeed on save vs that spell.

Empowered spell: For 1 SP, reroll up to Charisma bonus (4) damage dice for one spell.

Twinned spell: When casting a single-target spell with range other than "self", spend SP = spell level to target a second creature in range as well.

Wild Magic Surge: Immediately after casting a level 1+ sorcerer spell, the DM can have you roll 1d20. On a 1, roll on the Wild Magic Surge table.

Tides of Chaos: Can gain advantage on one attack roll, ability check, or saving throw. Recharges on a long rest, or when DM has you roll on Wild Magic Surge table after casting a level 1+ spell.

Bend Luck: When a creature you can see makes an attack roll, ability check, or saving throw, you may spend your reaction and 2 SP to add/subtract 1d4 from that roll. Decide after roll but before knowing consequences.

Cantrips known (6)
Fire bolt
Mage Hand
Mending
Poison spray
Prestidigitation
True Strike

Spells known (11)
1st (4): Burning Hands, Sleep
2nd (3): Invisibility, Scorching Ray
3rd (3): Fireball, Haste, Slow
4th (3): Dimension Door, Wall of Fire
5th (2): Cone of Cold, Hold Monster

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ymir;n44837 said:
Så jag håller verkligen inte med om att BRP nödvändigtvis är krångligare än D&D, långt ifrån.
Jag kan göra en CoC-gubbe snabbt som fan, nästan i sömnen. Med endast stöd av karaktärsbladet, i stort sett. Så jag håller med dig om att för mig är BRP inte krånligare än D&D, snarare tvärtom.

Det har kanske att göra med att jag levde, andades, konsumerade CoC-BRP varje vaken rollspelstimme i många, många år. Men för mig känns själva paradigmen mycket enklare att hantera.

/Magnus
Tomatalven said:
Hey sluta försvara brp, du missar trådens rubrik ;)

(Obs oseriös)
solvebring said:
Det är ju just det. Vi kan jiddra hur mycket som helst här – även om vi nu är införstådda med att tråden är menad med glimten i ögat. Skillnaden är fet från version till version och i slutändan är det ändå bara vanesak.

Eksem

Champion
Olika versioner av DnD och olika BRP-spel skiljer sig ju otroligt mycket från varandra, så att försöka lista ut vilket system som är krånligast är ju hopplöst. Moderna versioner av DnD går ju dessutom att antingen spela ganska systemytligt och därmed kunna kasta ur sig en ganska kvick rollis, men det går ju också att gå hur djupt som helst och skissa på builds i veckor.

Vad som är "krångligt" eller tidsödande eller vad man nu kallar det är ju också otroligt olika från person till person. Jag anser mig kunna såväl CoC, DoD och ett antal versioner av DnD ganska väl på ett vis, men insåg först ganska nyligen att det finns genremässigt ganska orimliga rustningsregler och impales i CoC och att stridsreglerna i typ Drakar och Demoner från 91 är helt bisarrt krångliga (skadenivåer som påverkar chans att lyckas och dylikt).

Säkert hur rimligt som helst för vissa, men obegripligt krångligt för mig i alla fall (och framförallt något som aldrig dykt upp i spel!)
Magnus Seter said:
"systemytligt" ... var tvungen att läsa det några gånger :D

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Eksem;n44890 said:
men insåg först ganska nyligen att det finns genremässigt ganska orimliga rustningsregler och impales i CoC
Du har rätt. Min egen-snickrade och tolkade CoC-BRP är lätt som fan för mig, för jag har bestämt vad jag vill ha med, och förträngt resten.

/M

nyvinter

Illustrationist
Och nu måpste jag tyvärr vara den soms täller frågan: bäst på vad? Och eftersom det ena är generiskt och det andra inte riktigt på det sättet så blir det problematiskt där också. Om jag vill spela Eclipse Phase så hade jag inte bytt ut deras BRP till DnD. Och klassystemet i DnD lämpar sig inte heller för grisodlarfantasy precis som att BRP inte lämpar sig för zero-to-Godkiller-spel.

Och om det är fantasy i allmänhet som syftas så är Burning Wheel givetvis det bästa. ;)
Tomatalven said:
Bäst att klia sig på ryggen med såklart...

Eller att bygga intressanta berättelser smidigt.
nyvinter said:
Återigen: vilken typ av intressanta berättelser? Heroiska? DnD. Semi-realistiska? BRP.

I ett The Others-inspirerad historia där spelarna är spöken som inte kan lämna slottet skulle jag inte välja något klass- och levelbaserat utan något med mer du blir bättre på det du gör-system.

Och för en berättlse om politik skulle jag inte valt något av dem.
Arfert said:
"Och om det är fantasy i allmänhet som syftas så är Burning Wheel givetvis det bästa. ;)" Nope, Fantasy! Det heter ju det.
nyvinter said:
Ah, ja. Skäms nu,

Krille

Super Moderator
Tomatalven;n44699 said:
Efter kvällens spelmöte uppstod en diskussion mellan mig och en spelare om vilket som är bäst, Zhoria (som bygger på BRP och har asmånga grundegenskaper samt det tar timtal att göra karaktärer) eller D&D (vi spelar 5e). Hjälp mig att vinna! :)
Du jämför inte D&D med BRP. Du jämför ju specifikt 5E med specifikt Zhoria.

Mission accomplished.
Arfert said:
Exakt. Zhoria är ett rätt keffigt hemmabygge (...ber om ursäkt om nån blir ledsen). Inte direkt RuneQuest, om man säger så.

solvebring

Superhero
Eksem;n44890 said:
Olika versioner av DnD och olika BRP-spel skiljer sig ju otroligt mycket från varandra, så att försöka lista ut vilket system som är krånligast är ju hopplöst. Moderna versioner av DnD går ju dessutom att antingen spela ganska systemytligt och därmed kunna kasta ur sig en ganska kvick rollis, men det går ju också att gå hur djupt som helst och skissa på builds i veckor.

Vad som är "krångligt" eller tidsödande eller vad man nu kallar det är ju också otroligt olika från person till person. Jag anser mig kunna såväl CoC, DoD och ett antal versioner av DnD ganska väl på ett vis, men insåg först ganska nyligen att det finns genremässigt ganska orimliga rustningsregler och impales i CoC och att stridsreglerna i typ Drakar och Demoner från 91 är helt bisarrt krångliga (skadenivåer som påverkar chans att lyckas och dylikt).

Säkert hur rimligt som helst för vissa, men obegripligt krångligt för mig i alla fall (och framförallt något som aldrig dykt upp i spel!)
Nuff said!
Ja, klart bästa inlägget hittills. Skulle vilja säga just det här, typ (med den lilla detaljen att jag istället har mer erfarenhet och vana med DoD.)