Att påstå att feminism är större än politik är som att påstå att nationalism, konservatism eller liberalism är större än politik. Det är så klart inte sant.Big Marco;n75395 said:Feminism är större än politik. Det är medmänsklighet.
Du vet om att liberalism utöver politik även är värdesystem, ett sätt att se på demokrati och även till viss del ett perspektiv i etik? Så ditt påstående faller lite platt även om vi främst förknippar liberalism med politik ska det ses som ett tankesystem, en idévärld.Mutanten;n75400 said:Att påstå att feminism är större än politik är som att påstå att nationalism, konservatism eller liberalism är större än politik. Det är så klart inte sant.
Oj. Vilken tajming! Jag struntar i internationella kvinnodagen. Jag startar trådar vilka dagar jag vill året runt. För övrigt tycker jag att internationella kvinnodagen är könsnormativ. Inte för att jag har någonting emot könsroller men man tycker feministerna borde ha vissa dubier kring internationella kvinnodagen.krank;n75392 said:...och den här tråden väljer du att skapa på internationella kvinnodagen?
Jag tycker inte arrangemang med tydlig politisk inriktning borde få vara med på GothCon.Gothcon är politiskt obundet. Du behöver inte besöka ett enda av de feministiska arrangemangen.
Det är arrangemangens existens på GothCon som är politisk.Att neka feministiska grupper som vill skapa feministiska arrangemang vore extremt politiskt.
Om du vill ha en konstruktiv diskussion så föreslår jag att du:Mutanten;n75386 said:Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet. Jag vill ha rollspelskonvent utan politik! Varför är inte GothCon politiskt obundet?!?
Fast en av grundstenarna i feminismen är att det privata är det politiska. Förenklat: att bara fortsätta med arrangemang där det ena könet känner sig exkluderade är politik. Så politiken har redan gjort sitt inträde och har alltid varit närvarande.Mutanten;n75405 said:Jag tycker inte arrangemang med tydlig politisk inriktning borde få vara med på GothCon.
Tror ni inte jag förstår att ni genom att lika feminism vid medmänsklighet försöker göra feminismen oantastlig? Självklart är feminismen en politisk åskådning som tål att ifrågasättas lika väl som alla andra politiska åsiktinriktningar. Feminism är inte ett dugg mer medmäsklighet än vilken annan politisk åsiktsinriktningsom helst hur många gånger feministerna än försöker ljuga i människor motsatsen.svumpyn;n75399 said:Som Big Marco var innepå det är medmänsklighet.
Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet.Att nedvärdera och helt blunda för den underställda position som kvinnor kan uppleva sig vara i, inte alla kvinnor.
Jag är inte feminist och jag har inga som helst problem att arbeta inom ramen för en jämställd kultur. Feminism och jämställdhet är inte samma sak.Varför inte låta kvinnor och män som uppskattar att arbeta inom ramen för en jämställd kultur inkluderas istället för att exkluderas på grund av värderingar som grundar sig i att feminims uteslutande är politiskt.
Jag vill exkludera alla politiska och religiösa grupper från GothCon. Jag vill ha ett polistiskt och religiöst oberoende konvent. Jag undrar om du hade resonerat likadant om nazister hade varit representerade på GothCon. Anser du att Varg Vikernes och MYFAROG har rätt att närvara på GothCon?Du tvingas inte att dela eller delta i evenemangen med feministiskt inslag, men genom att påstå att feminismen inte ska få närvara exkluderar du en stor grupp och ringaktar även en åsikt som du inte vill se på plats även om du själv inte behöver komma i kontakt med den.
Det är inget försök till provokation. Man måste väl ha rätt att kritisera politiska och religiösa arrangemang på GothCon. Att kritiken riktar sig särskilt mot feminismen beror på att det är det största problemet.Gurgeh;n75406 said:I förebyggande syfte: MODERERING!
Den här trådstarten är mycket tveksam, eftersom den ser ut som ett försök till provokation snarare än en inbjudan till diskussion. Nu har samtliga svar än så länge varit vettiga och sansade. Se till att fortsätta i den stilen.
Att inte ha feministiska arrangemang är fortfarande en politisk handling.Mutanten;n75405 said:Det är arrangemangens existens på GothCon som är politisk.
Exakt hur är det könsnormativt att ha en dag där man påvisar orättvisor som drabbar en specifik grupp utifrån deras könsidentitet? Tillhör du den där märkliga skolan som hävdar att man alltid förstärker orättvisor när man påpekar att de finns?Mutanten;n75405 said:För övrigt tycker jag att internationella kvinnodagen är könsnormativ. Inte för att jag har någonting emot könsroller men man tycker feministerna borde ha vissa dubier kring internationella kvinnodagen.
Jag har inget emot feminister bland besökarna. Eller jo det har jag men jag kan stå ut med feminister bland besökarna på samma sätt som jag kan stå ut med rasister bland besökarna så länge de inte bedriver politisk kampanj på konventet. Däremot vill jag inte se feministiska arrangemang på konventet. Jag har min fulla rätt att tycka att arrangemang med politiska och religiösa förtecken inte hör hemma på ett rollspelskonvent.MattiasLejbrink;n75403 said:Jag tror att det du menar är "men kan jag inte få slippa feminismen när jag spelar rollspel" och svaret är ju nej, eftersom det finns feminister bland besökarna. Ett förslag är ju att du arrangerar ett eget konvent där du förbjuder "feminister" tillträde. Alternativt enbart spelar med liktyckande.
Mutanten;n75386 said:Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet. Jag vill ha rollspelskonvent utan politik! Varför är inte GothCon politiskt obundet?!?
Helt ärligt. Jag är för feminismen men kan till lika del kritisera den och dess olika grenar. Bara för att vi hävdar att feminismen i sin kärna handlar om medmänsklighet behöver det inte betyda att vi inte kan kritisera rörelsen som sådan. Det är som med mänskliga rättigheterna, dessa är för medmänsklighet men har trotts detta blivit kritiserade på goda grunder. Detsamma har hänt inom feminismen, liberalismen, konservatismen, liberalismen då det ingår som en del av utvecklingen av en rörelse. Bara för att vi tillskriver en rörelse ett värde behöver det inte betyda att vi inte samtidigt kan förhålla oss kritisk till samma rörelse.Mutanten;n75419 said:Tror ni inte jag förstår att ni genom att lika feminism vid medmänsklighet försöker göra feminismen oantastlig? Självklart är feminismen en politisk åskådning som tål att ifrågasättas lika väl som alla andra politiska åsiktinriktningar. Feminism är inte ett dugg mer medmäsklighet än vilken annan politisk åsiktsinriktningsom helst hur många gånger feministerna än försöker ljuga i människor motsatsen.
Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet.
Utom de vars åsikter du betraktar som "opolitiska" då, tydligen. Annars kommer det inte att finnas några grupper på Gothcon.Mutanten;n75419 said:Jag vill exkludera alla politiska och religiösa grupper från GothCon.