Nekromanti Varför är inte GothCon politiskt obundet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n75419 said:
Tror ni inte jag förstår att ni genom att lika feminism vid medmänsklighet försöker göra feminismen oantastlig? Självklart är feminismen en politisk åskådning som tål att ifrågasättas lika väl som alla andra politiska åsiktinriktningar. Feminism är inte ett dugg mer medmäsklighet än vilken annan politisk åsiktsinriktningsom helst hur många gånger feministerna än försöker ljuga i människor motsatsen.
Det finns politiska rörelser som kan sägas ligga mer i linje med medmänsklighet än andra.

Antirasism är mer medmänskligt än rasism.
Pacifism är mer medmänskligt än krigshets och fascism.
Demokrati är mer medmänskligt än diktatur.
Feminism är mer medmänskligt än antifeminism.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutanten;n75425 said:
Jag har inget emot feminister bland besökarna. Eller jo det har jag men jag kan stå ut med feminister bland besökarna på samma sätt som jag kan stå ut med rasister bland besökarna så länge de inte bedriver politisk kampanj på konventet. Däremot vill jag inte se feministiska arrangemang på konventet. Jag har min fulla rätt att tycka att arrangemang med politiska och religiösa förtecken inte hör hemma på ett rollspelskonvent.
Det kanske skulle underlätta om du berättade vilket eller vilka arrangemang det är du har problem med, och exakt vad du upplever är problemet med dessa arrangemang? Då skulle vi kunna diskutera om just det arrangemanget hör hemma på ett rollspelskonvent eller inte. Jag är övertygad om att det finns massor av arrangemang med feministisk, eller annan politisk vinkling, som Gothcon skulle tacka nej till, om dessa inte passade i sammanhanget, medan andra passar alldeles utmärkt där.

/tobias

anth

Vetefan
Är du medveten om att kvinnor bara tjänar 87 % av männen? Det betyder i praktiken att om en man och en kvinna börjar jobba 08:00 så jobbar kvinnan gratis mellan 13:58-17:00. Kvinnors lön har ökat med c: 4 % på ett decennium (var c:a 83 % 2004).
Är du nöjd med den löneskillnaden?

Numera är ungefär 1 av 10 rollspelare kvinnor, det betyder att antalet kvinnliga rollspelare har fördubblats sedan jag började spela rollspel.
En del av denna ökning beror på att rollspelare aktivt arbetar för att fler kvinnor ska börja spela.
Är du nöjd med rollspelsgrupper med bara killar?

Om du inte är nöjd så är du feminist, för feminister vill ha en jämställd värld med lika villkor för män och kvinnor.
Feminism handlar inte om att kvinnor ska ha mer än män. Feminism handlar om att kvinnor ska ha lika mycket som män.

Mutanten

Hero
Björn Wärmedal;n75401 said:
Varför har du så jävla ont av att det arras grejer som inte har dig som primär målgrupp? Blir det mindre kul för dig för att andra också vill ha kul?
Jag känner mig inte välkommen bland fördomsfulla feminister som dömer mig efter min hudfärg, mitt kön och min ålder. Det finns tom feminister som beskyller mig för att vara våldtäktsman trots att jag aldrig någonsin har varit i närheten av att begå ett sexualbrott i hela mitt liv. Det blir mindre kul för mig när feminister har kul ja.

Cybot

Mest spelbar
Mutanten;n75419 said:
Det finns inga bevis för att kvinnor är underställda män. Det är en feministisk lögn som bygger på att man osynliggör det manliga lidandet.
Jag gissar att det där med att kvinnor får mindre lön även när de har samma erfarenhet och utbildning samt kvinnors underrepresentation i det ekonomisk-politiska toppskicktet också bara är lögn.
...Not.

Sorry Mutanten. Alla objektivt mätbara data pekar på att diskriminering emot kvinnor är något som existerar.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Mutanten;n75434 said:
Jag känner mig inte välkommen bland fördomsfulla feminister som dömer mig efter min hudfärg, mitt kön och min ålder. Det finns tom feminister som beskyller mig för att vara våldtäktsman trots att jag aldrig någonsin har varit i närheten av att begå ett sexualbrott i hela mitt liv. Det blir mindre kul för mig när feminister har kul ja.
Men det är okej för dig att döma dom, alla över en kam?

Så om du dömer ut en hel ism tack vare "för att du vet sanningen" så borde ju jag kunna döma ut den grupp du tillhör (vet inte din hudfärg, ditt kön eller din ålder), Maskulism, antar jag.

Till mod.
Kanske dags att stänga den här tråden nu innan den spårar ut ytterligare.

Mutanten

Hero
Måns;n75407 said:
Om du vill ha en konstruktiv diskussion så föreslår jag att du:

1) inte använder ord som "äcklas"
2) tar diskussionen med gothcon

Kan någon berätta hur man blockar användare för jag orkar inte se mer av Mutanten.
Tack för förslagen men jag väljer att ta diskussionen här i off topic. Jag förstår om vissa tycker att "äcklas" är ett starkt ord men jag beskrev bara min känsla när jag läste GothCons program.

God45

#PrayersForBahakan
Okej Mutanten, jag tänker skriva några ord som du kanske inte känner till sedan tidigare och jag vill att du slår upp dem efter att du har läst min post. Ok? Ok.

Du är Satan i den här diskussionen. Du är inte djävulens advokat eller något, du är Satan. Du är för att aktivt göra världen sämre och för att kasta skit på de som försöker göra den bättre. Jag vet inte varför du är en del av den här hobbyn men folk som dig gör den aktivt sämre. Folk som du gör den här arten aktivt sämre. Du talar inte för oss, du är inte ens en av oss. Så gå och drick lite dåligt gift och ägna resten av dagen att skita ut dina ruttna åsikter.

Vimes

Sillkung
Nu tycker jag du är väl hård, God45. Mutanten behöver bara lite kuk så blir det nog bättre!

Arfert

Facit
Jag läser GothCons program och äcklas över alla feministiska engagemang på konventet.
Hej Mutanten.

Tror inte du behöver vara så orolig.

De flesta deltagarna på Gothcon kommer vara överviktiga snubbar med (efter nån dag i alla fall) tveksam kroppshygien.

Det vill säga som det alltid har varit. ;)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Trådstarten var inte bra, men det gick att hålla en civiliserad diskussion en kort stund i alla fall. Tyvärr fungerade det inte speciellt länge. God45 och Vimes blir avstängda en vecka. Mutanten får en varning och bör se till att framtida trådar han startar faktiskt innehåller något som går att diskutera och inte ser ut som billiga provokationer.

Diskussionen låst!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MODERERING

Efter noggrant övervägande har jag utökat God45s avstängning till en månad för det grova och ytterst medvetna personangreppet.

Mutantens varning har uppgraderats till en veckas avstängning för trollande.

Dessutom låser jag upp diskussionen igen, i förhoppning att ämnet ska kunna diskuteras i en civiliserad ton nu när »bråkstakarna« stängts av.

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag tycker det är synd att så många diskussioner av den här typen fastnar i ett ställningkrig där debattörerna helt uppenbart menar helt olika saker med ord som "feminist" och "feminism". Istället för att först sätta begreppet, alltså komma överens om vad ordet betyder, går många direkt på argumentationen.

Ibland känns det som att sjuttio rader text i ett inlägg skulle kunna reduceras till "men du och jag menar inte samma sak med ordet feminist, vad är det du irriterar dig på mer specifikt, om du försöker beskriva utan att använda det ordet?"

Etiketter är användbara men tyvärr också roten till många flamewars. Detta gäller absolut inte bara feminism. För att ta ett annat aktuellt exempel utanför rollspelsvärlden så dras "liberal" och "konservativ", i politisk mening, med samma problematik.

Big Marco

Läskig
MattiasLejbrink - jag tror att du underskattar hur många som går igång på att trolla. Att provocera. Det finns från start ingen egentlig fråga att diskutera, utan det är diskussionen i sig självt som är pay-off:en. Makten att få andra människors uppmärksamhet och få dom att reagera.

För som jag ser det, hade det varit en tråd med ett genuint nyfiket intresse så hade den startats på ett helt annorlunda sätt.

anth

Vetefan
Dante;n75686 said:
i förhoppning att ämnet ska kunna diskuteras i en civiliserad ton nu när »bråkstakarna« stängts av.
Vad ska vi diskutera?
Mutanten tycker att GothCon inte längre är opolitiskt.
Ingen håller med Mutanten och alla argumenterar emot honom.
Mutanten klarar inte av att presentera hållbara argument för sin egen sak.
Mutanten klarar inte av att bemöta andras argument, utan försvarar sig med att alla andra har fel.
Mutanten blir bannad.

Hitta någon som klarar av att argumentera för att GothCon inte längre är opolitiskt så kan vi diskutera.
En diskussion består av minst två parter, annars liknar det mer en monolog.

Ond bråd död

Swashbuckler
Håller med Lejbrink. Många här verkar utgå från att feminism alltid automatiskt är något bra. Men det ryms ju mycket dumt under den etiketten också. Själv upplever jag det som att fenomenet blivit kapat av vänstern, vilket förstås är tråkigt.

Mutanten är säkert genuin i sina åsikter, men han skriver medvetet extra provocerande för att trigga personer som God45. Sen begriper jag inte riktigt vad det var som var så allvarligt att God45 flippade ut. Det är liksom inte D&D vi diskuterar här.;)

On topic: Var hittade han all feminism på gothcon. Det enda jag såg var gruppen ISIS (lite olyckligt namn i dagarna :)), men de verkade inte ha några arrangemang annat än lite diskussioner.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ond bråd död;n75701 said:
On topic: Var hittade han all feminism på gothcon. Det enda jag såg var gruppen ISIS (lite olyckligt namn i dagarna :)), men de verkade inte ha några arrangemang annat än lite diskussioner.
Jag har inte lusläst folder eller hemsida, men det det kommer åtminstone finnas ett separatistiskt Magic-rum tydligen! Awesome!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
MattiasLejbrink;n75690 said:
Ibland känns det som att sjuttio rader text i ett inlägg skulle kunna reduceras till "men du och jag menar inte samma sak med ordet feminist, vad är det du irriterar dig på mer specifikt, om du försöker beskriva utan att använda det ordet?"
Jag håller helt med det här och jag tror att skillnaden kan sammanfattas på följande sätt:

Person A: Inklusivitet är bra.
Person B: Tankekontroll är dåligt.

CapnZapp

Myrmidon
Har inget särskilt att tillföra; vill bara kort klargöra att jag inte alls håller med trådstartaren. (Känner behovet därför att jag och Mutanten diskuterat samtidigt i andra trådar)

I korthet: att starta en diskussion där man problematiserar Conans bristande kvinnosyn - helt okej. Att ha en blogg där man recenserar fantasy utifrån svensk 2000-tals perspektiv. Helt okej. Den som gillar att läsa sågning efter sågning är välkommen. Vara allmän recensent och ge Conan dåligt betyg för den bristande jämlikheten, eller styra in en allmän Conan-diskussion på den bristande kvinnosynen, helt irrelevant med tanke på genren, förmodligen inte det minsta konstruktivt utan helt enkelt trist och tråkigt i största allmänhet.

Det är skillnad på positiva och negativa initiativ, diskussioner osv. Att starta en feministisk cirkel, erbjuda tjejband replokal eller vad det nu månde vara är på alla vis okej. Att själv skaffa sig Conan-licensen och börja rita äventyr som följer de normer man själv gillar, helt okej. Det är ju någonting positivt (för dem som är med) eller som ett minimum neutralt (för dem som inte är intresserade). Man ger sig inte på det som redan är; man ger sig inte på det man själv ogillar.

Jag vill uttrycka fullständig oförståelse över trådstartarens utfall. Om det finns någon aktivitet på ett rollspelskonvent jag ogillar (och det ska gudarna veta att det gör!) går jag väl bara inte dit - punkt slut. Sålänge inte arrangörerna låter hela konventet genomsyras av sina eventuella värderingar så att det inte längre går att hitta cheesecake/beefcake där jag förväntar mig det, så.