Har inget särskilt att tillföra; vill bara kort klargöra att jag inte alls håller med trådstartaren. (Känner behovet därför att jag och Mutanten diskuterat samtidigt i andra trådar)
I korthet: att starta en diskussion där man problematiserar Conans bristande kvinnosyn - helt okej. Att ha en blogg där man recenserar fantasy utifrån svensk 2000-tals perspektiv. Helt okej. Den som gillar att läsa sågning efter sågning är välkommen. Vara allmän recensent och ge Conan dåligt betyg för den bristande jämlikheten, eller styra in en allmän Conan-diskussion på den bristande kvinnosynen, helt irrelevant med tanke på genren, förmodligen inte det minsta konstruktivt utan helt enkelt trist och tråkigt i största allmänhet.
Det är skillnad på positiva och negativa initiativ, diskussioner osv. Att starta en feministisk cirkel, erbjuda tjejband replokal eller vad det nu månde vara är på alla vis okej. Att själv skaffa sig Conan-licensen och börja rita äventyr som följer de normer man själv gillar, helt okej. Det är ju någonting positivt (för dem som är med) eller som ett minimum neutralt (för dem som inte är intresserade). Man ger sig inte på det som redan är; man ger sig inte på det man själv ogillar.
Jag vill uttrycka fullständig oförståelse över trådstartarens utfall. Om det finns någon aktivitet på ett rollspelskonvent jag ogillar (och det ska gudarna veta att det gör!) går jag väl bara inte dit - punkt slut. Sålänge inte arrangörerna låter hela konventet genomsyras av sina eventuella värderingar så att det inte längre går att hitta cheesecake/beefcake där jag förväntar mig det, så.