Nekromanti Varför är Midgård så avfolkat och post-apokalypisk

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Varför är Midgård så avfolkat och post-apokaly

Saurons retirerade till Amon Lanc, berget där han reser Dol Guldur, omedelbart efter sin förlust sent i den Andra Åldern.
Fullt så enkelt är det inte. IIRC är det först kring 1000 TA som Sauron återformas efter sitt nederlag tusen år tidigare. Sedan gömmer han sig periodvis i Östern; vad det betyder förklaras aldrig. Kronologin över Tredje Åldern i Appendixen listar hans kommande och gående.

Du har rätt, år 1100 TA så ses vad man först tror är en Nazgul men som långt senare visar sig vara Sauron.
Så det jag skrev stämmde inte helt och hållet.

Det är vilket fall närmare 2000 år och inte 500 år som Arfert skrev så det är endå en tid han vistas i Dol Guldur för att återfå en del av sin forna styrka.

Mekanurg

Hur pass korrekt är Merp?
Spelreglerna är inte särskilt Midgårdiga. Modulerna är av varierande kvalitet. Vissa är banala grottröj, medan andra är väl genomtänkta studier i Midgårda miljöer. Den bästsäljande modulen var Moria -- everybody loves a galactic cave system.

Arfert

Facit

Vi har båda rätt... Sauron måste ganska snart retirera från Dol Guldor (jagad av vita rådet med flera) och gömma sig i östern.. han återvänder inte till DG förrän 2460 tredje åldern. DG står med andra ord övergivet av Sauron länge.

Från brittiska wikipedia (de kan ju iofs ha fel):

After Sauron was defeated in the War of the Last Alliance, he retreated to Amon Lanc and built a fortress, where he hid in secrecy while recovering his strength. As the evil force residing there became apparent to the outside world, it was named the Necromancer. It was not known at first that Sauron had regained physical form and was nursing himself to health; it was believed that a Nazgûl dominated the tower and land. But as the power grew in strength, Gandalf the Grey became suspicious and in T.A. 2063 travelled to Dol Guldur to investigate. Sauron anticipated his coming and withdrew to the East to remain hidden in secrecy. Thus began what later became known as the The Watchful Peace, which lasted until T.A. 2460, when Sauron finally returned to Dol Guldur after years of hiding.

...och dessutom, Sauron GÖR ju inte så mycket under den här perioden, mer än att i hemlighet bygga upp sina styrkor och planera sine comeback. Vilket var min poäng. Han kunde lika gärna legat lågt på nån hemlig plats bortom Mordor... Knallar man inte in i Dol Guldor med omgivningar så missar nog gemene man i Midgård att han finns där.

Mekanurg

Med tanke på att Galadriel, den mäktigaste alven i hela västra Midgård, en Noldo som sett Ljuset i Aman och som dessutom bär en RING, lever nästgårds från Dol Guldur, så gör Sauron rätt i att lägga lågt tills "the stars are right".

Arfert said:
Vi har båda rätt... Sauron måste ganska snart retirera från Dol Guldor (jagad av vita rådet med flera) och gömma sig i östern.. han återvänder inte till DG förrän 2460 tredje åldern. DG står med andra ord övergivet av Sauron länge.

Från brittiska wikipedia (de kan ju iofs ha fel):

After Sauron was defeated in the War of the Last Alliance, he retreated to Amon Lanc and built a fortress, where he hid in secrecy while recovering his strength. As the evil force residing there became apparent to the outside world, it was named the Necromancer. It was not known at first that Sauron had regained physical form and was nursing himself to health; it was believed that a Nazgûl dominated the tower and land. But as the power grew in strength, Gandalf the Grey became suspicious and in T.A. 2063 travelled to Dol Guldur to investigate. Sauron anticipated his coming and withdrew to the East to remain hidden in secrecy. Thus began what later became known as the The Watchful Peace, which lasted until T.A. 2460, when Sauron finally returned to Dol Guldur after years of hiding.

...och dessutom, Sauron GÖR ju inte så mycket under den här perioden, mer än att i hemlighet bygga upp sina styrkor och planera sine comeback. Vilket var min poäng. Han kunde lika gärna legat lågt på nån hemlig plats bortom Mordor... Knallar man inte in i Dol Guldor med omgivningar så missar nog gemene man i Midgård att han finns där.
Hursomhelst är det en ganska bra period att spela rollspel under om man vill spela en mer lågmäld LoTR kampanj där det inte är mängder av feta fältslag (vilket iof är coolt) och där mörkrets styrkor agerar i princip helt öppet.

Dilandau

Myrmidon

HJK said:
Ja, hoberna känns väldigt malplacerade i världen. De är lite som Erebs ankor.
Snacka inte skit om ankorna!

Organ

Out of time, out of mind

Underligt nog är hoberna egentligen det mest moderna folket i världen, med sitt brittiska, lantliga tidiga 1800-talsliv (minus ångmaskiner).
Ja det är lite lustigt. I Bilbo så får man ju t.ex. veta att de har både klockor, dagstidningar och postgång av modernt snitt. Fast det är ju inget som märks av i triologin så det kanske mest är nått som kom med innan JRR hade midgård helt klart för sig.

/Anders

Arfert

Facit

Ja, det håller jag helt klart med om!!

Arfert

Facit

Klockor tror jag mig i alla fall minnas från trilogin... Och Bilbo skickar väl ut en massa festinbjudningar med posten?

Men hursomhelst GILLAR jag att hoberna är den moderne läsarens fönster in i världen...

Christoffer

It's all pig.

Arfert said:
Klockor tror jag mig i alla fall minnas från trilogin... Och Bilbo skickar väl ut en massa festinbjudningar med posten?

Men hursomhelst GILLAR jag att hoberna är den moderne läsarens fönster in i världen...
Själv tycker jag de är mer än bara fönster. De är ju de egentliga människorna och genom att till och med de--till och med du och jag--kan göra skillnad i världen i stort så trycks det än tydligare på att det just är "människans tid".

Och Hoberna är grymma, gillar dem verkligen. Vem kan inte gilla piprökande tedrickare som käkar mycket/många frukost(ar). Mums.

Ymir

Liten kantbaron

Vem kan inte gilla piprökande tedrickare som käkar mycket/många frukost(ar)
Jag. Alla former av egenskaper associerade med mycket ätande tenderar att göra fantasyraser groteskt osexiga; titta bara på typ Ogres i Warhammer. och då är det bara början, hoberna är också:

- korta och satta
- fula (håriga fötter...omg...)
- brittiska
- lata, bekväma, fega
- harmlösa, beskedliga, fridsamma
- i en (nära nog) total avsaknad av äventyrslystnad

Hoberna är den veritabla antitesen till en kool fantasyras. De suger så hårt att jag saknar ord; det borde vara direkt brottsligt att skapa sådana raser till fantasyvärldar.

Misslorna från Eon är inte heller epitomet av awesomeness, men de är iallafall inte ljumma, lata och tröga på det sätt hoberna är, vilket effektivt ser till att det går att göra något med dem i spel. Hoberna däremot är bara helt poänglösa.

Sedan blir det ju inte bättre av att hobernas 1800-talsteknologi sticker som faaaaaaaen i ögonen när man inser att hela resten av Midgård är folkvandringstid, fast med oproportionerligt mycket rostiga spikar och taggar i kallhamrat järn.

- Ymir, ogillar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

På många vis tycker jag att hobbitarna sammanfattar de problem jag har med Tolkien* -- den förnöjsamma konservatismen sticker i ögonen. Även de hober som bryter mot normen utmålas som hjältar tack vare, inte trots, sin bakgrund, och återvänder i slutändan till sunk-Fylke (utom Frodo, men där utmålas också detta som något tragiskt).

*Även om de texter där han skriver mer om alvernas förvånansvärt katolska moral ligger på en liknande nivå.

Christoffer

It's all pig.
[OT] Hobernas existensberättigande

Ymir said:
- korta och satta
- brittiska
- lata, bekväma, fega
6-0 till Awesomeland! :gremgrin:

Arfert

Facit

- korta och satta
- brittiska
- lata, bekväma, fega
Det är ju just de sakerna som gör hoberna så bäst... du får helt enkelt sätta dig i i ett hörn och skämmas över din monumentalt usla smak när det gäller fantasyraser... :gremgrin:

Arfert

Facit

tja, man kan ju också se hoberna som banérförere för Tolkiens kritik av industrialismen och kapitalismen (som Saruman bland annat står för). De är de första Miljöpartisterna. :gremgrin:

...de är inte förnöjsamma konservativa i första hand, de är symboler för nåt vi förlorat i det moderna samhället. Om jag förstått det jag har kunnat utläsa av Tolkiens publicerade anteckningar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag brukar vara rätt negativ till den konservativa/romantiska kritiken av industrialismen och kapitalismen också. Det handlar mindre om vad de kritiserar och mer på vilka grunder.

Även om man inte gillar hoberna så får man ju förstå att Tolkien skapade dem till viss del pga av att han berättade historien för sina barn och de då lättare skulle kunna identifiera sig med hoberna och det rätt brittiska hos dem.

Jag gillar hoberna, men endast i Midgård och som skönlitterära varelser snarare än rollpersonsmatrial.

Sen att de precis som Arfert skriver är någon slags kritik imot industrialismen tycker jag inte stör nämnvärt.
Sagan i sig är såpass mäktig att alla samhällskritiska bitar liksom glider åt sidan, åtminstone i mitt tycke!