Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.Han said:/Han som kan glädja krank med att det verkar vara Mutant-världen och inte systemet som säljer
Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.CapnZapp said:men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
Tja, det där gäller ju inte riktigt för print on demand.Krille said:Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.CapnZapp said:men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...
Ska man få igen pengarna så måste de gamla kunderna köpa en bok också, och för att få de gamla kunderna att vilja köpa den så måste den innehålla något nytt, dvs en ny version. Och det är inte bara ännu dyrare då det krävs nya original (jag räknar med att löner inte kostar nåt eftersom Sveriges rollspelsskaparkår gör rollspel på kvällar och helger vid sidan av ett riktigt jobb och betalar trycket med semesterpengarna), det är dessutom jobbigare och tar längre tid.
Jag är tyvärr osäker på om det gått att sälja utan regelsystem. Jag är ju själv hemskt förtjust i tanken att släppa lösa spelvärldar, men jag tror tyvärr att de flesta konsumenterna uppfattat produkten som "ofärdig" då. För att inte tala om att man inte hade kunnat plocka lika många nybörjare - både M:UA och Riotminds-DoD har ju trots allt dragit in nya generationer till hobbyn, inte bara mer eller mindre gamla uvar som köpt av nostalgi.Arfert said:Är benägen att hålla med... de kunde ha sålt världen systemlöst, och sedan kunde folk använt brp, gurps, eller vad sjutton de ville.. skulle ändå sälja bra tror jag.Han said:/Han som kan glädja krank med att det verkar vara Mutant-världen och inte systemet som säljer
Givetvis inte, men man har andra problem. Exempelvis att ens tryckoriginal inte är anpassat till PoDs standardformat.Dimfrost said:Tja, det där gäller ju inte riktigt för print on demand.
Fast även fan-material går ju för sjukt höga priser. Jag har aldrig sett någon såpass hög summa för ett indiespel.Jag skulle säga att förutom den höga kvaliteten,
Å andra sidan finns det ju PoD-ställen som skär till efter kundens önskemål.Krille said:Givetvis inte, men man har andra problem. Exempelvis att ens tryckoriginal inte är anpassat till PoDs standardformat.
Det där förvånade mig också. Speciellt som det är billigare att beställa spelet från Lulu ...Han said:Fast även fan-material går ju för sjukt höga priser. Jag har aldrig sett någon såpass hög summa för ett indiespel.
Egentligen inte konstigare än att folk bjudit upp Evolutionens Barn till 150:-. Eller ja, konstigt är det ju... Min teori är att Tradera är enkelt, bekant, och inte kräver kreditkort. =)Magnus Edlund said:Det där förvånade mig också. Speciellt som det är billigare att beställa spelet från Lulu ...
Absolut! Och det kommer, märk väl!, faktiskt ut tryckt material regelbundet i Fenix. (Sist var det väl om några gotländska kunskapar-apor ("kunskapor?"))Patrick Bateman said:Jag skulle säga att förutom den höga kvaliteten, är spelet fortfarande "levande", vilket också drar upp priset. Forumet är intakt och en källa till inspiration.
Huh?Krille said:Förmodligen inte. Det är dyrt att starta upp ett nytt tryck, och om marknaden är rätt mättad (dvs "alla" (läs: de flesta som vill ha) redan har en bok) så får man inte igen de pengarna.CapnZapp said:men hade inte spelet varit nerlagt hade ju nytryck alltid kunnat ske, och därmed hållt priserna närmare listpriset...