Nekromanti Varför är närstrid skit?

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Dessutom...

jag kan ha fel, men... Är det inte som så... Att om du siktar mot magen och inte träffar (och lyckas undvika fummel, vilket blir lite småsvårt med OB7t6) så finns det en chans att du träffar i ett närliggande område till magen...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: För att... [NTIT]

Ursäkta mitt sena svar, det beror på att jag hittade en Gustaf-tidning som jag hade tänkt infoga en strip ur, men sen slarvade jag bort tidningen och återfann den inte. Den gick ut på att Gustaf ställer sig på vågen och konstaterar att han väger jävligt mycket, och sedan när han går därifrån vänder han sig om och säger åt vågen "Du ljuger!" - vilket är en väldigt passande association för mig just nu när verkligheten dråsar ned och begraver de felaktiga uppfattningarna som en stor glädjedödare :gremwink:.

Men om du säger det så antar jag väl att det är så. Har inte provat att skjuta på en person under stress (har faktiskt aldrig skjutit på någon :gremtongue:) så jag vet egentligen inte, men jag har väldigt svårt att visualisera mig att det är svårt att träffa.

..."om du är så dum att du siktar mot magen så får du skylla dig själv. Dubbelplugg mot största målytan om du vill dräpa motståndaren"...

Men hallå, man har inga tarmar i bröstkorgen, juh. Och som alla som har sett Tromafilmer och/eller spelat SoF vet så rasar tarmarna ut när man skjuter någon i magen :gremwink:. Japp, så är det.

..."dubbelplugg mot benen om du bara vill fälla honom."

Dubbelplugg mot skrevet om jag får be :gremgrin:.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: För att... [NTIT]

"Har inte provat att skjuta på en person under stress (har faktiskt aldrig skjutit på någon ) så jag vet egentligen inte, men jag har väldigt svårt att visualisera mig att det är så svårt att träffa."

Det svåra ligger i att man är kass samtidigt som att det är svårt att skjuta rätt, med tanke på omständigheterna. Till exempel när jag deltog i en paintball-match för något år sedan så kom en typ, som för övrigt hade slut ammunition, springandes mot mig. Jag konstaterade att jag hade tre kulor kvar och att det alltså skulle vara bit av kaka att nergöra honom. Jag försökte sansa mig och skjöt sedan de tre skotten på honom i ganska snabb följd. Han hann förflytta sig från att vara kanske fem meter från mig till inom tre meter från mig mellan första och sista kulan. Ingen av dem träffade.

Det, och hela erfarenheten i stort, övertygade mig om att det är jävligt svårt att skjuta, trots allt. Matematiken kan även säga oss en del: Genom en enkel beräkning kan man komma fram till att varenda liten grad "missvinkel" på tio meters avstånd innebär att man skjuter 17 centimeter på sidan/ovanför målpunkten! 5,7 grader innebär alltså en hel meter fel! På fem meters håll är felet 8,7 centimeter per grad. Tänk dig bara! Därtill kommer stress, eventuellt dålig sikt, rörelse (på både dig själv och ditt mål), fler personer, rädsla och säkert en massa annat. Actionhjältar har det inte lätt.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Vi har väl alla skjutit AK...

i kyla, efter en liten språngmarsch på inte allt för långt avstånd (iofs 100+ men man hade definitivt mer tid...)

Jag kan däremot se ett problem i att det blir så lätt fummla om man skjuter tre skott... Att inte träffa är ju en sak, men bara för att man missar behöver man ju inte löpa en stor risk att träffa sig själv...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vi har väl alla skjutit AK...

Använd då den heroiska regeln som innebär att fummel inträffar först om det blir tre sexor (istället för två) vid ett färdighetsslag före Ob. Då är det till och med ganska svårt att fumla på Ob5T6...
 
Top