Re: För att... [NTIT]
"Har inte provat att skjuta på en person under stress (har faktiskt aldrig skjutit på någon ) så jag vet egentligen inte, men jag har väldigt svårt att visualisera mig att det är så svårt att träffa."
Det svåra ligger i att man är kass samtidigt som att det är svårt att skjuta rätt, med tanke på omständigheterna. Till exempel när jag deltog i en paintball-match för något år sedan så kom en typ, som för övrigt hade slut ammunition, springandes mot mig. Jag konstaterade att jag hade tre kulor kvar och att det alltså skulle vara bit av kaka att nergöra honom. Jag försökte sansa mig och skjöt sedan de tre skotten på honom i ganska snabb följd. Han hann förflytta sig från att vara kanske fem meter från mig till inom tre meter från mig mellan första och sista kulan. Ingen av dem träffade.
Det, och hela erfarenheten i stort, övertygade mig om att det är jävligt svårt att skjuta, trots allt. Matematiken kan även säga oss en del: Genom en enkel beräkning kan man komma fram till att varenda liten grad "missvinkel" på tio meters avstånd innebär att man skjuter 17 centimeter på sidan/ovanför målpunkten! 5,7 grader innebär alltså en hel meter fel! På fem meters håll är felet 8,7 centimeter per grad. Tänk dig bara! Därtill kommer stress, eventuellt dålig sikt, rörelse (på både dig själv och ditt mål), fler personer, rädsla och säkert en massa annat. Actionhjältar har det inte lätt.