Nekromanti Varför är Persson moderator?

Rickard

Urverk speldesign
Jag förstår inte hur Persson får fortsätta vara moderator. Ingår det inte någon som helst krav på moderatorerna annat än att de ibland har någon specialuppgift? Han sitter i småpraten och säger saker som "typiskt för melodifestvalbögar och kärringar" (fritt från minnet) och nu senast i samma chatt kallade han en användare för idiot och socialt inkompentent ... och det här är inte de enda gångerna som han uttrycker sig nedsättande. Det här har jag märkt av under flera veckors tid. Tonen han har rent generellt när han uttrycker sig på övriga forumet väldigt negativ. Nästintill trollande.

Finns det något krav på hur moderatorerna får uppföra sig?

/Han som nu tröttnade på herr P:s uppförande

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
Jag förstår inte hur Persson får fortsätta vara moderator. Ingår det inte någon som helst krav på moderatorerna annat än att de ibland har någon specialuppgift? Han sitter i småpraten och säger saker som "typiskt för melodifestvalbögar och kärringar" (fritt från minnet) och nu senast i samma chatt kallade han en användare för idiot och socialt inkompentent ... och det här är inte de enda gångerna som han uttrycker sig nedsättande. Det här har jag märkt av under flera veckors tid. Tonen han har rent generellt när han uttrycker sig på övriga forumet väldigt negativ. Nästintill trollande.

/Han som nu tröttnade på herr P:s uppförande
Persson är inte moderator på rollspel.nu, han är moderator på föreningsforumet.

Edit: på grund av att han är ordförande i föreningen wrnu.

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:

Och? Det märks inte på att de är någon sorts specialmoderatorer. De har orange färg och det står under småpraten "Moderator" med orange färg.

/Han som visste om varför men frågar sig hur killen får fortsätta, när han uppför sig som han gör

Vitulv

Han said:
Vitulv said:

Och? Det märks inte på att de är någon sorts specialmoderatorer. De har orange färg och det står under småpraten "Moderator" med orange färg.

/Han som visste om varför men frågar sig hur killen får fortsätta, när han uppför sig som han gör
Därför att han är ordförande i vår förening, och därför ska kunna moderera våra forum. Är det så svårt att förstå? Men visst, om en annan färg skulle göra dig glad så kan du ju alltid lägga ett sådant förslag.

Eller handlar det bara om att du vill starta en tråd för att slagga en annan användare?

Telash

Swordsman
Men... visst kan Persson vara grov i munnen, men är det det enda som spelar någon roll? Jag vet massor av moderatorer som kan vara direkt okänsliga. Jag ser Persson som en av de "buffligaste", men inte en av de okänsligaste.

EDIT: Ångrar redan vad jag skrev. Har skrivit nog om dåliga saker idag, även om det var menat till Perssons försvar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Han said:
Vitulv said:

Universella moderatorer har grön färg på namnet. Brandgula moderatorer är begränsade till vissa forum, och har inte till exempel möjlighet att stänga av användare eller liknande.

tull

Hero
Jag har suttit och funderat på hur jag skall besvara en tråd som berör mig personligen. Det här är vad jag kommit fram till:

Tycker du eller någon annan att det jag skriver är okänsligt, taskigt, dumt trollande inlägg. Anmäl då inlägget till Redaktörerna/Moderatorerna. Så får de agera utifrån sin roll.

Oavsett om anmälan ger effekt får du och andra gärna kontakta mig genom ett privat meddelande ifall jag skriver något som illa berör eller väcker anstöt.

Det har andra redan gjort och jag upplever det som konstruktivt.

I båda fallen du tar upp har jag bett om ursäkt. I det första fallet var det menat som ett raljerande skämt över en stereotyp (rojalister) i det andra fallet var jag hetlevrad.

Om krav finns har de inte presenterats för mig. Vitulv har tidigare tagit upp varför jag är moderator.

anth

Vetefan
Jag tycker andra redan sagt det mesta som behövs i denna tråd, men:

Det är andra moderatorers uppgift att moderera Persson i de forum han själv inte modererar.

Om du inte tycker om att Persson är moderator finns det bara en sak jag kommer på som du kan göra.
Lägg fram en motkandidat till ordförande i WRNU på nästa årsmöte.

(redigerat stavfel som nästan gjorde inlägget obegripligt)

Eksem

Champion
Eller handlar det bara om att du vill starta en tråd för att slagga en annan användare?
Inte för att jag ser någon glädje i att lägga näsan i sådana här träsk, men Han om någon har väl förtjänat att läsas med välvilliga glasögon?

Vimes

Sillkung
Eksem said:
Inte för att jag ser någon glädje i att lägga näsan i sådana här träsk, men Han om någon har väl förtjänat att läsas med välvilliga glasögon?
Ironi på internet bör efterföljas av en lämplig smilie! Han om någon har väl som trademark i diskussioner att vantolka andras utsagor så de ska passa in i hans argumentation.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vimes said:
Eksem said:
Ironi på internet bör efterföljas av en lämplig smilie! Han om någon har väl som trademark i diskussioner att vantolka andras utsagor så de ska passa in i hans argumentation.
Ta inte upp Hans person som ett argument. I Perssons fall råder en viss skillnad, eftersom diskussionen handlar om ett uppdrag han utför och hans lämplighet för det(ungefär som att frågor kring min person kan tas upp om min redaktörsroll diskuteras).

Vitulv

Jag föreslår att du närmar dig den här frågan med viss ödmjukhet och självrannsakan, då följande formuleringar dök upp i småpraten strax innan du startade tråden:

Han said:
Det är Persson som borde tänka på hur han uttrycker sig. Han är en jävla mupp.
Och

Han said:
Gång efter annan uttrycker han sig som en jävla idiot.

Übereil

Swashbuckler
Vän av ordning said:
Han said:
Här ser du exakt vilka forum som modereras av vem.
En idé kanske kan vara att lägga upp den informationen direkt i moderatorns profil eller dylikt (som en lista under avataren kanske). Då skulle man snabbt kunna se att t ex Persson bara modererar föreningsforumet utan att behöva kolla på forumslistan eller dylikt. Det skulle också bli tydligare att Persson bara är moderator över ett visst forum.

Übereil, bara ett förslag

Rickard

Urverk speldesign
Vitulv said:
Jag föreslår att du närmar dig den här frågan med viss ödmjukhet och självrannsakan, då följande formuleringar dök upp i småpraten strax innan du startade tråden:

Han said:
Det är Persson som borde tänka på hur han uttrycker sig. Han är en jävla mupp.
Och

Han said:
Gång efter annan uttrycker han sig som en jävla idiot.
Ja, det där var min reaktion när Persson betedde sig riktigt illa. Är det någon som beter sig illa i ett socialt umgänge så säger jag ifrån, oavsett var jag är eller vem det är. Som ordförande för föreningen borde han ha något som helst ansvar för vad han säger på forumet. Han är en av de som är ansiktet utåt på forumet på grund av att han är just ordförande. Gång efter annan kommer han med svepande nedsättande kommentarer, är det inte om rojalister så är det om feminister, och nu tappade jag humöret när han gick till direkt personangrepp på en användare (i ett numera typiskt Perssonangrepp).

/Han som dock inte startade tråden för att snacka om vad Han sade utan om vad Persson periodvis hasplar ur sig

Poseur

Swashbuckler
Kanske borde tas upp på föreningens årsmöte och försöka få en stadgeändring att föreningens officiella personer bör uttrycka sig på ett sådant sätt som inte försätter föreningens rykte på spel? Åtminstone på forumet.

/Poseur tycker nog också att föreningens ordförande bör tänka på att han är ansiktet utåt.

Rickard

Urverk speldesign
Vän av ordning said:
Här ser du exakt vilka forum som modereras av vem.

Globala moderatorer och Redaktörer kan moderera alla forum, medan Moderatorer (dvs. de brandgula) bara modererar enstaka forum.
Öhm, jag kom till startsidan när jag klickade på länken. Fast det jag vill diskutera är Perssons lämplighet i rollen som ordförande när han uttalar sig om saker på det sätt han gör, inte vad en moderator innebär.

Men ok, om du vill diskutera moderatorroller. Dock är det här ett sidoämne som borde brytas ut till en egen tråd. Min biff är nog att jag tar ordet för bokstavligt. Här är min uppfattning av posterna.

× Vi har redaktörer som har vissa ansvarsområden på siten och modererar på forumet. Moderera som i att dela ut varningar och bryta ut trådar. För mig känns ordet "redaktör" inte som någon som gör dessa modereringar.
× Vi har globala moderatorer som modererar.
× Vi har moderatorer som ... enligt dig är begränsade till sina forum eller sitt ansvarsområde.
× (Sedan är Robert Jonsson helsvart, vilket jag inte riktigt vet vad det betyder.)

För mig känns det som, utifrån ordet, att både de globala och vanliga moderatorerna har samma roll, bara det att de globala har ett större ansvarsområde. Döp i så fall om de brandgula moderatorerna till "hjälpreda" eller liknande för att undvika den missuppfattningen. Då behöver ni inte heller låta de gröna vara "globala moderatorer" utan bara heta "moderatorer".

/Han som, som redan påtalat, hellre tar namnen på rollerna i en annan tråd

Vimes

Sillkung
Han said:
Han som dock inte startade tråden för att snacka om vad Han sade utan om vad Persson periodvis hasplar ur sig
Men, Hasse, om det var din avsikt så hade det kanske varit bättre att föra diskussionen på en principiell nivå istället för att ragea över en specifik användare (ordförande eller ej). Du hade kunnat diskutera vad man har för ansvar som ordförande, och vad som är lämpligt i en sådan position. Nu har du istället skjutit in dig mot Perssons person snarare än denna principiella frågeställning.

Eller vänta... du skriver ju att du vill diksutera vad Persson hasplar ur sig. Inte huruvida det finns snävare gränser för hur föreningens ordförande får bete sig på forumet. Fel av mig. Du vill alltå diskutera Perssons person! Så dum jag är (men jag uppskattar din ärlighet!). Nå, eftersom det alltså är din utgångspunkt tror jag du får leva med att ditt eget beteende rannsakas.

chrull

Stockholm Kartell
Han said:
Fast det jag vill diskutera är Perssons lämplighet i rollen som ordförande när han uttalar sig om saker på det sätt han gör, inte vad en moderator innebär.
Det ska väl om någonstans diskuteras på föreningsforumet?

Vitulv

chrull said:
Han said:
Fast det jag vill diskutera är Perssons lämplighet i rollen som ordförande när han uttalar sig om saker på det sätt han gör, inte vad en moderator innebär.
Det ska väl om någonstans diskuteras på föreningsforumet?
"Han" är inte medlem i föreningen, så egentligen vet jag inte om han borde engagera sig så mycket i vår ordförande.