Nekromanti Varför är Phandelver bra?

MattiasLejbrink

Swordsman
Hej forumet. Jag tycker mig ha märkt under många års tid att Lost Mines of Phandelver är mycket populärt och ansett som ett bra äventyr. Nu undrar jag varför ni tycker att det är bra? Som ni hör är jag själv inte övertygad, men jag är inte här för att utvärdera era åsikter, jag är bara intresserad av hur ni tänker och vad som lockar er. Försök gärna vara så konkret som möjligt, att det är "nybörjarvänligt" och "spännande" är säkert sant, men försök tänka vilka delar de gör bra som man kan ta med sig när man skriver egna äventyr. Tack på förhand!

anth

Vetefan
Det är skrivet för spelledare som är nybörjare och innehåller därför text som man sällan eller aldrig ser i äventyr. Om detta är bra eller dåligt är en smaksak.

Sedan är det inte frågan om att det är så bra. Det är iatället alla andra DnD5-äventyr som är så urusla att de får Phandelver att lysa som en stjärna.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Det är det ju inte. Det är ett rätt mediokert äventyr i en torftig nybörjarbox. Dessutom är det förlagt till en ordentligt trött setting. Jämfört med dndhöjdpunkter som i6 Ravenloft är det skräp tycker jag, men även jämfört med 3.0ans Sunless Citadel framstår det som väldigt oinspirerat.

Din magkänsla är rätt -- det är den initiala dnd5hajpen som hade fel.

Menar

Christian

MattiasLejbrink

Swordsman
Fiktionslek;n223507 said:
Jämfört med dndhöjdpunkter som i6 Ravenloft är det skräp tycker jag, men även jämfört med 3.0ans Sunless Citadel framstår det som väldigt oinspirerat.
Vad gillar du speciellt med Sunless Citadel? Som sagt, ifrågasätter inte, bara nyfiken.

anth

Vetefan
MattiasLejbrink;n223508 said:
Vad gillar du speciellt med Sunless Citadel? Som sagt, ifrågasätter inte, bara nyfiken.
Sunless Citadell är DnD3s "nybörjaräventyr" från år 2000 - därför kan det vara bra att jämföra det med DnD5s "nybörjaräventyr från 2014. Det anses inte vara jättebra, men nybörjare brukar ha kul när de spelar det.

För att summera:
WotC har inte lyckats producera ett enda riktigt bra äventyr under de 20 år som de ägt varumärket DnD.
Lost Mines of Phandelver är ändå det bästa som de lyckats producera under de 2½ år som DnD5 funnits.

Fiktionslek

The Sunless Citadel är för det första lagom långt — 32 sidor. Det har fina illustrationer och kartor på ett matt papper, vilket gör att man kan anteckna med blyerts om man vill. Beskrivningarna är goda och korta och rytmiska nog att läsa högt för spelarna. Äventyret utspelar sig i och kring en by som du kan placera i valfri setting. Det är en rak struktur — gå från by till dungeon, utforska, besegra bossen och gå hem — men det finns faktioner att liera sig med i dungen, och kartan är ok rent speltekniskt. Flera delar av äventyret är utbyggbart, t.ex. genom att låta rollpersonerna ta den utpekade vägen mot Underdark, genom att låta Twig Blights sprida sig i världen eller genom att ge Oakhurst ett par intriger. Det har också en skriven fortsättning i form av en lång serie äventyr av liknande längd.

Men det som verkligen höjer The Sunless Citadel är några riktigt inspirerade detaljer. Att det varje år förekommer en marknad i Oakhurst där vättar säljer ett albinoäpple med magiska kvaliteter är en läcker hook, liksom själva idén med ett träd vars vinter- och sommarfrukter har ondskefulla respektive goda egenskaper. Att Twig Blights blir resultatet av att de ondskefulla fröna sprids (om jag minns rätt) är också väldigt inspirerat och effektivt rent speltekniskt. Dessutom är Twig Blights i sig själva coola monster som är roliga och lätta att visualisera. Vidare finns i äventyret en visselpipa som ger den som blåser i den en zombietjänare. Det är ett jätteroligt föremål tycker jag! Det finns en genomskinlig metall som kan färgas, en mysig kobold som heter Meepo, ett motto från Rimbaud (sic!) … kort sagt — detta är vad jag kallar ett klassiskt och opretentiöst men samtidigt *inspirerat* äventyr.

Jag har spelat The Sunless Citadel flera gånger — med olika spelsystem — och haft lika roligt varje gång. Jag raknar det i samma klass som B4 Lost City, faktiskt. Inte perfekt, men bra!

Hälsar

Christian

CapnZapp

Myrmidon
MattiasLejbrink;n223496 said:
Hej forumet. Jag tycker mig ha märkt under många års tid att Lost Mines of Phandelver är mycket populärt och ansett som ett bra äventyr. Nu undrar jag varför ni tycker att det är bra? Som ni hör är jag själv inte övertygad, men jag är inte här för att utvärdera era åsikter, jag är bara intresserad av hur ni tänker och vad som lockar er. Försök gärna vara så konkret som möjligt, att det är "nybörjarvänligt" och "spännande" är säkert sant, men försök tänka vilka delar de gör bra som man kan ta med sig när man skriver egna äventyr. Tack på förhand!
Först och främst är äventyret relativt kort. It doesn't overstay its welcome.

Det är även placerat i en hyfsat generiskt och därför öppen plats som lätt låter spelledaren länka till vidare äventyr.

Det är även klassiskt old school rättframt - man kommer snabbt till en liten by och får själv välja vart man ska gå härnäst. En skön stämning helt enkelt.

Sedan har Anth en poäng. De flesta D&D äventyr är genomusla, oftast genom att ha en absurd plot, miljarder grottor som måste krälas igenom, och en sedvanligt trött överond storskurk helt utan nyans eller förmildrande omständigheter.

Ofta finns det ett samband mellan ju högre level, desto mer överevil monstruöst omänsklig storskurk. Och eftersom Lost Mines hinner sluta innan monstren lämnar den jordnära nivån, blir detta till en pluspoäng.

anth

Vetefan
Ett lite utförligare svar:

Lost Mines of Phandelver börjar med att rollpersonerna är ute på ett uppdrag.
Om man vill kan man börja rollspela innan uppdraget, förhandla med uppdragsgivaren etc, men grundtanken är att rollpersonerna i princip redan accepterat uppdraget när man börjar.

Det första som händer i äventyret är i princip att uppdraget avbryts - sedan måste rollpersonerna bestämma sig om de vill avsluta uppdraget eller ge sig iväg på ett sidospår.

Genomgående för äventyret är att rollpersonerna nästan alltid kan välja mellan flera olika saker, det finns flera sätt att lösa problemen på och det finns flera olika platser att besöka. Det är väldigt långt ifrån rälsat. Till och med när rollpersonerna stöter på en dungeon finns det ofta flera olika sätt att ta sig an dungeonen.

Kort sagt är själva äventyret helt OK, även om det inte är något mästerverk - och både spelare och spelledare kommer att ha kul när de spelar det.

I början av äventyret finns det massor med extra text för spelledaren med tips hur man ska spelleda och hur man ska reagera när spelarna gör olika (oväntade) saker.
Dessa hjälptexter blir sparsammare ju längre in man kommer i äventyret helt enkelt för att spelledaren förväntas lära sig hur man ska spelleda.
Jag, som spelat DnD tidigare, hade hjälp av nybörjartexterna eftersom DnD5 var nytt för mig och de gjorde att jag snabbare fick flyt på spelet, men jag hade nog klarat mig med hälften av hjälptexterna.
Krille, som inte spelat så mycket DnD tidigare, tyckte tvärtemot att hjälptexterna kunde ha varit bättre och mer pedagogiskt skrivna.
Skulle man ta bort hjälptexterna (som egentligen inte behövs för att spela äventyret) skulle äventyret minska med flera sidor.

Sedan har de "fuskat" med bilderna i äventyret. Jag tror att samtliga bilder, förutom omslaget och kartorna, även finns i PHB, DMG eller MM. Jag hade uppskattat om det hade funnits ett par unika bilder i äventyret som jag inte sett förut.

Sist så är jag inte nöjd med kvaliteten på pappret som äventyret är tryckt på. Det är tunt och sladdrigt rakt igenom (det finns alltså inget omslag i lite grövre papper som ger stadga åt häftet). Kort sagt måste äventyret förvaras i Starter Set-boxen, annars kommer det bara att vara smulor kvar av äventyret om det står direkt i bokhyllan.

Fiktionslek

Ska inte tjata mer om Sunless Citadel, men det kan vara av intresse för den som läser tråden att det äventyret, tillsammans med fortsättningen Forge of Fury (också bra har jag hört!) ska släppas -- kanske till och med redan släppts! -- i en antologi av dnd-klassiker till 5th edition. Jag upptäckte detta först nu när jag googlade fortsättningsäventyret. Pessimist som jag är gissar jag på försämringar i antologiversionen, typ glattigt papper och fyrfärg, dnd5-art och borttagen komplett lista på varelser med stats i appendix. Det värsta vore om de dessutom placerat det i Forgotten Realms, men det tror jag inte.

Hälsar

Christian

Rangertheman

Myrmidon
Jag har inte så många D&D-äventyr att jämföra med så jag kan inte säga hur bra/dåligt det är i förhållande till dem. Men som nybörjaräventyr betraktat tycker jag det är ett av de bättre. Som D&D-novis men erfaren spelledare i övrigt, tyckte jag att hjälptexterna var precis lagom. Jag gillade också att det var hyfsat öppet och att det erbjöd smakprov på flera olika typer av rollspelssituationer. För oss som inte spelat D&D tidigare känns inte FR som en särskilt trött setting.

anth

Vetefan
Fiktionslek;n223537 said:
Ska inte tjata mer om Sunless Citadel, men det kan vara av intresse för den som läser tråden att det äventyret, tillsammans med fortsättningen Forge of Fury (också bra har jag hört!) ska släppas -- kanske till och med redan släppts! -- i en antologi av dnd-klassiker till 5th edition. Jag upptäckte detta först nu när jag googlade fortsättningsäventyret. Pessimist som jag är gissar jag på försämringar i antologiversionen, typ glattigt papper och fyrfärg, dnd5-art och borttagen komplett lista på varelser med stats i appendix. Det värsta vore om de dessutom placerat det i Forgotten Realms, men det tror jag inte.

Hälsar

Christian
Tales From The Yawning Portal
Releasedatum 04 april
(Jag har för mig att det redan finns en tråd om det - men nu hittar jag den inte)

7 klassiska äventyr:
Against the Giants
Dead in Thay
Forge of Fury
Hidden Shrine of Tamoachan
Sunless Citadel
Tomb of Horrors
White Plume Mountain

Samtliga omgjorda till DnD5
Samtliga förlagda till Forgotten Realms
(men med små tips hur man kan förlägga dem till andra världar)

http://www.sfbok.se/produkt/tales-from-the-yawning-portal-165063

Fiktionslek

anth;n223541 said:
Usch, vad synd. Jag vet att det finns folk som gillar FR, och jag har själv spelat min beskärda del av äventyr i den settingen. Men FR är 30 år gammalt i år, Dragon-publikationerna oräknat, och settingen var ju inte jättebra ens när den kom ut (jämfört med samtida Warhammer 1, t.ex.). Så jag tycker det är otroligt synd och väldigt urvattnat att harva samma gamla The North och The Sword Coast. Standardfantasy kan jag köpa, men då vill jag ha den fräsch, inspirerad och speltekniskt vässad på nåt sätt åtminstone. Ett äventyr som Phandelver hade tjänat mycket på att åtminstone ha en setting som väcker lite nyfikenhet.

Gnäller

Christian

anth

Vetefan
Fiktionslek;n223544 said:
Usch, vad synd. Jag vet att det finns folk som gillar FR, och jag har själv spelat min beskärda del av äventyr i den settingen. Men FR är 30 år gammalt i år, Dragon-publikationerna oräknat, och settingen var ju inte jättebra ens när den kom ut (jämfört med samtida Warhammer 1, t.ex.). Så jag tycker det är otroligt synd och väldigt urvattnat att harva samma gamla The North och The Sword Coast. Standardfantasy kan jag köpa, men då vill jag ha den fräsch, inspirerad och speltekniskt vässad på nåt sätt åtminstone. Ett äventyr som Phandelver hade tjänat mycket på att åtminstone ha en setting som väcker lite nyfikenhet.

Gnäller

Christian
Jag tillhör också dem som är fruktansvärt trött på FR, Men det är tyvärr den populäraste DnD-världen. Vi får väl skylla på amerikaners dåliga smak. :)

Jo, FR som officiell kampanjvärld fyller 30 år i år (så det lär väl komma någon jubileumsbok).
Men Ed Greenwood (som skapade FR) började skriva på den redan 1967.
Ja, DnD gavs ut första gången 1974.
Ja, Ed Greenwood är född 1959.
Do the math! :)

Nässe

Myrmidon
anth;n223541 said:
Tales From The Yawning Portal
Releasedatum 04 april
(Jag har för mig att det redan finns en tråd om det - men nu hittar jag den inte)

7 klassiska äventyr:
Against the Giants
Dead in Thay
Forge of Fury
Sunless Citadel
Tomb of Horrors
White Plume Mountain

Samtliga omgjorda till DnD5

OT - men visst borde det här vara ett bra köp för mig som inte vet så mycket om DnD (men är nyfiken) och vill läsa bra äventyr? Det är väl klassiska äventyr allihop?

anth

Vetefan
Nässe;n223561 said:
OT - men visst borde det här vara ett bra köp för mig som inte vet så mycket om DnD (men är nyfiken) och vill läsa bra äventyr? Det är väl klassiska äventyr allihop?
Jag tror det är rätt tänkt.
Så länge du har i bakhuvudet att "klassisk" inte nödvändigtvis är detsamma som "bra".
Tomb of Horrors är t.ex. en klassiker, men den går mest ut på att döda rollpersonerna. Jag är inte säker på om den ska klassas som "bra" - men den är i alla fall underhållande att läsa. :)

Rangertheman

Myrmidon
Nässe;n223561 said:
Jag är övertygad om att Tales From The Yawning Portal är rätt för mig i alla fall. Toppen att ha sju klassiska äventyr i en volym och anpassade till D&D5e. Även de dåliga kan vara intressanta att spela :)

När det gäller Forgotten Realms tycker jag det är rätt skönt att det är en klassisk fantasy-värld utan några större krusiduller. Spelarna kände sig direkt hemma. Visst är det inte lika spännande och intressant som i många andra spelvärldar, men då kan fokus ligga på gruppen och rollpersonerna istället. Med åren har jag blivit lite bekväm och orkar inte riktigt "sälja in" en spektakulär setting, utan föredrar en värld som är som en skön, gammal kofta och ett par mysbyxor.

Staffan

Myrmidon
anth;n223510 said:
För att summera:
WotC har inte lyckats producera ett enda riktigt bra äventyr under de 20 år som de ägt varumärket DnD.
Lost Mines of Phandelver är ändå det bästa som de lyckats producera under de 2½ år som DnD5 funnits.
Protest! Red Hand of Doom är riktigt bra. Bra balans mellan vildmark och dungeons, de dungeons som finns är relativt små, det använder många av de coola drak-relaterade monster som kom ut på senare år till 3.5, och det har en cool plot där hur man lyckas i olika deläventyr påverkar klimaxen på slutet.

Jag hade också rätt skoj med Grasp of the Emerald Claw, men det är fruktansvärt hårt knutet till Eberron.

Vad gäller Lost Mines of Phandelver så har det en trevlig struktur: börja med en liten dungeon, sedan en sandlåda där man kan åka runt i trakterna runt Phandalin, för att så småningom avslutas med en "boss-dungeon". Sunless Citadel, å sin sida, är bara en enda stor dungeon, vilket är lite tråkigt (även om det är en rätt bra dungeon).

Bolongo

Herr Doktor
anth;n223541 said:
7 klassiska äventyr:
Against the Giants
Dead in Thay
Forge of Fury
Sunless Citadel
Tomb of Horrors
White Plume Mountain

Men, men, det blir ju 9, eftersom Against the Giants är 3 moduler. Wizards kan inte räkna!

Sedan är jag inte så förtjust i Realms-ifiering, men jag antar att den är rätt mild. Typ, "dungan ligger i den här hexen på kartan". Och den infon har jag ju redan för Greyhawk eftersom jag äger originalen till de äldsta äventyren.

Fiktionslek

Staffan;n223581 said:
Protest! Red Hand of Doom är riktigt bra. Bra balans mellan vildmark och dungeons, de dungeons som finns är relativt små, det använder många av de coola drak-relaterade monster som kom ut på senare år till 3.5, och det har en cool plot där hur man lyckas i olika deläventyr påverkar klimaxen på slutet.

Jag hade också rätt skoj med Grasp of the Emerald Claw, men det är fruktansvärt hårt knutet till Eberron.

Vad gäller Lost Mines of Phandelver så har det en trevlig struktur: börja med en liten dungeon, sedan en sandlåda där man kan åka runt i trakterna runt Phandalin, för att så småningom avslutas med en "boss-dungeon". Sunless Citadel, å sin sida, är bara en enda stor dungeon, vilket är lite tråkigt (även om det är en rätt bra dungeon).
Jag håller med om allt detta. Jag hade hellre sett att Eberron blev standardsetting för dnd5, till och med. Jag gillade kampanjguiden till 3.5an.

Sunless Citadel skulle absolut tjänat på att Oakhurst byggdes ut och gavs någon liten intrig samt en några fler platser i omnejden. 48 sidor istället för 32 hade fortfarande varit ok. Fröet (pun intended!) finns ju redan där genom auktionen, frukternas fröer och ogräsmonstren Twig Blights. Precis som med Lost City (där många spelledare själva byggt ut staden under dungen) är det precis så jag brukar trixa lite utifrån hookarna och ryktena som presenteras. Själva dungen kan också förbättras genom att man lägger till något ytterligare schakt och en extra lönndörr på nedervåningen. Samtidigt är det kanske en sån där subtil kvalitet i nybörjaräventyr att de presenterar just ett material som är anlagt för att byggas ut på ett visst (bra) sätt. Jag menar, alla äventyr går ju att bygga ut, förstås, men väldigt långt ifrån alla äventyr liksom lockar, pockar och förser med nästan färdiga byggstenar för att byggas ut på ett spelbart och roligt sätt.

Hälsar

Christian

anth

Vetefan
Bolongo;n223589 said:
Men, men, det blir ju 9, eftersom Against the Giants är 3 moduler. Wizards kan inte räkna!
Jag håller tummarna för att du har rätt.
I ärlighetens namn tänkte min hjärna: ett äventyr = G1 Steading of the Hill Giant Chief,
Men då borde det ha stått "Steading of the Hill Giant Chief" och inte "Against the Giants" (som innehåller G1 Steading of the Hill Giant Chief + G2 Glacial Rift of the Frost Giant Jarl + G3 Hall of the Fire Giant King).

Nu blev jag ännu mer peppad inför det här släppet. :)