Ett lite utförligare svar:
Lost Mines of Phandelver börjar med att rollpersonerna är ute på ett uppdrag.
Om man vill kan man börja rollspela innan uppdraget, förhandla med uppdragsgivaren etc, men grundtanken är att rollpersonerna i princip redan accepterat uppdraget när man börjar.
Det första som händer i äventyret är i princip att uppdraget avbryts - sedan måste rollpersonerna bestämma sig om de vill avsluta uppdraget eller ge sig iväg på ett sidospår.
Genomgående för äventyret är att rollpersonerna nästan alltid kan välja mellan flera olika saker, det finns flera sätt att lösa problemen på och det finns flera olika platser att besöka. Det är väldigt långt ifrån rälsat. Till och med när rollpersonerna stöter på en dungeon finns det ofta flera olika sätt att ta sig an dungeonen.
Kort sagt är själva äventyret helt OK, även om det inte är något mästerverk - och både spelare och spelledare kommer att ha kul när de spelar det.
I början av äventyret finns det massor med extra text för spelledaren med tips hur man ska spelleda och hur man ska reagera när spelarna gör olika (oväntade) saker.
Dessa hjälptexter blir sparsammare ju längre in man kommer i äventyret helt enkelt för att spelledaren förväntas lära sig hur man ska spelleda.
Jag, som spelat DnD tidigare, hade hjälp av nybörjartexterna eftersom DnD5 var nytt för mig och de gjorde att jag snabbare fick flyt på spelet, men jag hade nog klarat mig med hälften av hjälptexterna.
Krille, som inte spelat så mycket DnD tidigare, tyckte tvärtemot att hjälptexterna kunde ha varit bättre och mer pedagogiskt skrivna.
Skulle man ta bort hjälptexterna (som egentligen inte behövs för att spela äventyret) skulle äventyret minska med flera sidor.
Sedan har de "fuskat" med bilderna i äventyret. Jag tror att samtliga bilder, förutom omslaget och kartorna, även finns i PHB, DMG eller MM. Jag hade uppskattat om det hade funnits ett par unika bilder i äventyret som jag inte sett förut.
Sist så är jag inte nöjd med kvaliteten på pappret som äventyret är tryckt på. Det är tunt och sladdrigt rakt igenom (det finns alltså inget omslag i lite grövre papper som ger stadga åt häftet). Kort sagt måste äventyret förvaras i Starter Set-boxen, annars kommer det bara att vara smulor kvar av äventyret om det står direkt i bokhyllan.