Nekromanti Varför är Phandelver bra?

Bolongo

Herr Doktor
Jätte-äventyren har ju getts ut i samlad form två gånger: som "Dungeon Module G 1-2-3: Against the Giants" (till 1e, färgomslag till skillnad från de första, separata, utgivningarna) och som "Against the Giants: The Liberation of Geoff" (2e, "silver anniversary" utgåvan).

Den senare har jag inte läst, men tydligen innehåller den material för att ge äventyren mer av ett sammanhang. Men detta är starkt kopplat till Greyhawk, så det är väl tveksamt om det följer med till denna ännu nyare utgåva.

anth

Vetefan
Bolongo;n223593 said:
Jätte-äventyren har ju getts ut i samlad form två gånger
Tre gånger om du räknar den ännu större GDQ1-7 Queen of the Spiders.

WotC har ju haft som vana att släppa en äventyrsbok i halvåret sedan DnD5 släpptes.
Jag gissar att det blir en till samlingsvolym till hösten innehållande drow-modulerna som är fortsättningen på Giants. Och även "The Speaker in Dreams" och "The Standing Sone" som är fortsättningen på Citadel och Forge. Och resten av S-modulerna (som Tomb of Horrors och White Plume Mountain tillhör)

Bolongo

Herr Doktor
anth;n223595 said:
WotC har ju haft som vana att släppa en äventyrsbok i halvåret sedan DnD5 släpptes.
Jag gissar att det blir en till samlingsvolym till hösten innehållande drow-modulerna som är fortsättningen på Giants. Och även "The Speaker in Dreams" och "The Standing Sone" som är fortsättningen på Citadel och Forge. Och resten av S-modulerna (som Tomb of Horrors och White Plume Mountain tillhör)
Man kan ju hoppas. Och sedan The Forgotten Temple of Tharizdun (den fristående fortsättningen på Tsojcanth)...

Staffan

Myrmidon
anth;n223595 said:
Tre gånger om du räknar den ännu större GDQ1-7 Queen of the Spiders.

Det är jag skeptisk till. Två samlingsvolymer på ett år är nog lite mer än de tänkt sig.

Wizards har fått en del kritik för att de bara ger ut mega-äventyr (alla äventyren hittills, utom Lost Mine of Phandelver, är "hel-kampanjsäventyr") och inte "moduler" som är lätta att droppa in i en befintlig kampanj. Jag tror Tales from the Yawning Portal är ett sätt att testa om en äventyrsantologi är något som säljer väl, och i så fall kanske vi kommer att få se fler av den varan - men det dröjer nog i så fall minst två år innan de har tillräcklig information och har hunnit agera på det.

Även om Wizards har varnat för att försöka läsa ut för mycket mönster ur deras utgivning hittills så verkar det vara ungefär:
Sensommar: äventyr som pushas jättehårt i sociala media, tie-ins, o s v (Rise of Tiamat, Out of the Abyss, Storm King's Thunder).
Senhöst: Sourcebook (Sword Coast Adventurer's Guide, Volo's Guide to Monsters).
Vår: äventyr som pushas lite mindre och som kan vara lite mer experimentellt (Princes of the Apocalypse, Curse of Strahd, och nu Tales from the Yawning Portal).

Så till sommaren tror jag det kommer ett mer traditionellt feting-äventyr (måhända det som Pendleton "Adventure Time" Ward varit inblandad i), och till hösten tror jag vi får en bok med diverse tilläggsregler (det skulle passa ihop med pushen de gör på Unearthed Arcana nu med nya artiklar nästan varje vecka) och eventuellt de nya psi-reglerna, och till våren kanske de rentav vågar sig bortom Forgotten Realms för ett äventyr. Det är en hel del av de senaste UA-artiklarna som känns som om de är baserade på olika världs-specifika koncept (College of Whispers från Bard-artikeln är som gjord för de drakmärkta husen Phiarlan och Thuranni, till exempel).

God45

#PrayersForBahakan
För det är nybörjar vänligt. Kan inte rekommendera det till någon som är erfaren alls. Av de nya är Ravenloft sandlådan väldigt bra eftersom den visar hur du gör en bra sandlåda och har bra stämning

anth

Vetefan
God45;n223630 said:
För det är nybörjar vänligt. Kan inte rekommendera det till någon som är erfaren alls. Av de nya är Ravenloft sandlådan väldigt bra eftersom den visar hur du gör en bra sandlåda och har bra stämning
Jag säger inte emot.

Min kritik mot Curse of Strahd är att det är gjort för level 1-10, vilket bara ser fånigt ut i mina ögon. Level 1 rollpersoner i DnD ska inte ha något att göra med vampyrer - det är bara fånigt.

Skulle jag spelleda Curse of Strahd skulle jag göra om det mer som originalet I6 Ravenloft. Jag skulle bara dela ut hälften så mycket xp som man gör i DnD5, plocka bort låglevel-bjäfset och göra det som ett äventyr för level 8-10 ungefär.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n223636 said:
Jag säger inte emot.

Min kritik mot Curse of Strahd är att det är gjort för level 1-10, vilket bara ser fånigt ut i mina ögon. Level 1 rollpersoner i DnD ska inte ha något att göra med vampyrer - det är bara fånigt.

Skulle jag spelleda Curse of Strahd skulle jag göra om det mer som originalet I6 Ravenloft. Jag skulle bara dela ut hälften så mycket xp som man gör i DnD5, plocka bort låglevel-bjäfset och göra det som ett äventyr för level 8-10 ungefär.
Jag hade tagit dem en hög levlar med de andra grejerna i äventyret. Spökhus introt, sedan galna druider, freaks, zombier och banditerna. Sedan varulvarna, häxorna och tuffare odöda. Sedan vampire Spawn och odöda magiker. Sedan slottet. Visst, de kan gå till ett dumt ställe för tidigt, men då får de fly eller snacka/tänka sig ur det.

Bolongo

Herr Doktor
God45;n223649 said:
Jag hade tagit dem en hög levlar med de andra grejerna i äventyret. Spökhus introt, sedan galna druider, freaks, zombier och banditerna. Sedan varulvarna, häxorna och tuffare odöda. Sedan vampire Spawn och odöda magiker. Sedan slottet. Visst, de kan gå till ett dumt ställe för tidigt, men då får de fly eller snacka/tänka sig ur det.
Det är ju det som är meningen. Och jag kan bekräfta att det fungerar. Visst, mina spelare kände att de var på för djupt vatten flera gånger i de tidiga stadierna. I gengäld kände de sig riktigt överlägsna vid några senare tillfällen. Har äventyret någon svaghet så är det, som jag nämnt i min spelkrönika, att själva slottet inte riktigt är anpassat för ett gäng på level 9-10.

God45

#PrayersForBahakan
Bolongo;n223653 said:
Det är ju det som är meningen. Och jag kan bekräfta att det fungerar. Visst, mina spelare kände att de var på för djupt vatten flera gånger i de tidiga stadierna. I gengäld kände de sig riktigt överlägsna vid några senare tillfällen. Har äventyret någon svaghet så är det, som jag nämnt i min spelkrönika, att själva slottet inte riktigt är anpassat för ett gäng på level 9-10.
Nej, slottett måste pimpas upp så att det äter spelarkaraktärer och dricker märgen ut deras ben. Det är alldeles för mesigt. Men, men, det ska vara spelbart för nya spelare och grejer. Och inte som om det är svårt att göra mer mardrömslikt.