Basenanji
Postd20modernist
Sedan finns det flera spel som är helt gratis. Kolla här tex: http://questingblog.com/wp-content/uploads/2015/11/Maze-Rats-0.1.pdf
Basenanji;n207535 said:Sedan finns det flera spel som är helt gratis. Kolla här tex: http://questingblog.com/wp-content/uploads/2015/11/Maze-Rats-0.1.pdf
Det är fruktansvärt OT, men http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/freerpgskrank;n207539 said:Eller varför inte något av de som är länkade en bit ner på den här sidan... =)
(Nej, jag försitter inte ett tillfälle att promota mina grejer...)
Jag tror att de som trycker spelen tjänar en del också, och kanske de butiker som köper in dem. Men annars, ja.wilper;n207540 said:Och, bilder är dyrt. De enda som faktiskt tjänar pengar på mina spel är illustratörerna. Jag tror situationen är liknande på den fronten bland många andra småskaliga hobbyspelmakare.
Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.Arfert;n207525 said:Det har, som sagt, med upplagorna att göra. Skulle rollspel i allmänhet tryckas i tiotusentals ex skulle prisnivån se helt annorlunda ut. I synnerhet för svenska rollspel, som har usla marginaler, en liten målgrupp och slåss på samma marknad som D&D.
Ni spelkonsumenter borde helt enkelt köpa fler spel för att vara mer producentvänliga.PAX;n207552 said:Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
Medan vi spelkonsumenter därför måste börja köpa varje spel i tio exemplar, minst. Men varje exemplar kommer ju i alla fall bli billigare.PAX;n207552 said:Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
Krille;n207554 said:Ni spelkonsumenter borde helt enkelt köpa fler spel för att vara mer producentvänliga.
Ahh, de som tillhandahåller infrastruktur, javisst!krank;n207549 said:Jag tror att de som trycker spelen tjänar en del också, och kanske de butiker som köper in dem. Men annars, ja.
För vilka pengar?PAX;n207552 said:Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
OT: Universitet har ofta ramavtal med tryckerier, där de betalar överpris. För några år sedan gjorde jag en bok åt en tjej på ett svenskt universitet, och den var tvungen att tryckas hos en leverantör de hade avtal med. Styckpriset tror jag landade på 78:-, men om jag hade fått välja tryckare hade boken kostat under 30:- st, med samma upplaga, papper etc.Ymir;n207606 said:Rollspelsböcker är dyra för att det är så få som köper dem, så förlagen måste hålla relativt höga priser för att kunna gå runt. Jämför med supernischade akademiska verk, typ Cambridge-böcker a'la "The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian History" (den dyraste bok jag någonsin köpt), som alltid går lös på minst 800 kronor.
För de statliga stödpengarna och de stora, privata donationerna... Nåja, men nu är väl inte SF billigast på rollspel heller, även om de har ett hyfsat utbud.?Arfert;n207609 said:För vilka pengar?
Jag tror att en DoD-låda kostade ca 150 kr ca 1985. Men mitt minne kan vara fel.DeBracy;n207603 said:Vad kostade en Drakar och Demoner-box på 80- eller 90-talet? Det vore roligt att kunna göra någon sorts jämförelse.