Varför är så många superhjältar diktatorer?

God45

#PrayersForBahakan
När man googlar (jag erkänner) Geo-Force skriver wikipedia att han är en Fictional Superhero.

Det känns som ett viktigt klargörande.
Är väll Phoenix Jones som förstört det för alla :p

Leon

Leo carcion
Även om det finns undantag (Frank Miller (rätt fascistisk), Chuck Austen (misantropisk konservativ), Steve Ditko (hyperlibertarian)) drar väl de flesta serieskapare åt vänster, som allt annat kulturfolk? Dessutom var historiskt väldigt många judar (antagligen för att lågt ansedda kulturjobb var vidöppna för dem). Ingen av dem jag följer på Twitter har ett gott ord till övers för Trump.

Talet om Superman som fascistisk eller übermensch är bara obildat - vad han är, är superjuden. :) Bägge skaparna; inget hemland; intellektuellt jobb; och så vidare. Clark Kent är inte den blonde besten, direkt - att han inte är blond (och att Clark Kent har glasögon) är ett helt medvetet val.
Tänkte ffa på de du nämner. Sedan kan man ju föra vidare fascistiskt idegods i det man skriber och fortfarande vara progressiv privat. Är, trots min högst begränsade bildning, bekant med stålmannens ursprung. Det är ju verkligen ingen garanti mot fascism eller liknande ideströmningar.

Slutligen var min Stålmannenreferens (men det var kanske inte den du syftade på) till Ayn Rand som var, just det, judinna.

Ymir

Liten kantbaron
Om man jämför Black Panther med svenska Fantomen, säger det en hel del om Afrikasynen i USA versus Europa.

Black Panther är nån sorts firad stamkung i ett utopiskt men samtidigt tribalt Afrika.

Fantomen är en mystisk legend i en hyfsat välmående modern demokrati, men med stamfolk och gamla furstendömen på landsbygden.

Även i Fantomens Bengali finns givetvis ett mått av utopi, och det är tydligt att det är inspirerat av de mer välmående länderna på Swahilikusten - men likafullt framstår det jämfört med Wakanda som en betydligt mer realistisk bild av det postkoloniala Afrika. Fantomen har givetvis högre anspråk på trovärdighet än rena superhjälteserier, men jag tror också det spelar in att svenska Fantomenförfattare rent generellt varit historienördar, och presumably mer pålästa om Afrika än amerikanerna.

JohanL

Champion
Det är litet udda hur landet länge låg i Asien, nära Indien (precis som namnet ger vid handen, och som mer matchar självständiga furstendömen i inlandet). Jag undrar om inte det hjälpt för att få en mer nyanserad beskrivning - hade det varit Afrika från början hade det nog blivit mer klyschigt.

Anarchclown

Swashbuckler
Det är litet udda hur landet länge låg i Asien, nära Indien (precis som namnet ger vid handen, och som mer matchar självständiga furstendömen i inlandet). Jag undrar om inte det hjälpt för att få en mer nyanserad beskrivning - hade det varit Afrika från början hade det nog blivit mer klyschigt.
Har för mig att jag sett kartor där det var en ö som låg någonstans i Indiska Oceanen och har alltid associerat det med Zanzibar och Madagaskar som ju har en lång historia med pirater/slavhandlare från afrikas horn och mellanöstern och som tros bitvis härröra genetisk härstamning ifrån Oceanien om jag inte missminner mig. Så för mig har det alltid varit lite av en smältdegel. Nu har jag dock inte läst Fantomen på jävligt länge.

MetaLarsson

Warrior
Från Phantomwiki:

"The Phantom's home country was originally the island of Luntok in Asia. Later on, Lee Falk introduced the name Bengali, and inserted more and more African influences. In the 1960s, the location of Bengali was established to be in Africa, but the exact location is uncertain. Even though several neighbor countries are known by name, it is not entirely clearly where they are located in relation to each other. Maps appearing in the strip has shown the country to be near Zanzibar, Ethiopia, Kenya and Cameroon. In the 1970s, Lee Falk changed the name of the country to Bangalla."

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Påminn mig, är han DC eller Marvel?
Det var en kille i verkligheten som klädde ut sig i superhjältedräkt om natten och spöade kriminella. Om jag minns rätt ska det tillslut framkommit att han själv langat knark i rätt stor omfattning. Fast jag kanske blandar ihop honom med någon annan.

God45

#PrayersForBahakan
Det var en kille i verkligheten som klädde ut sig i superhjältedräkt om natten och spöade kriminella. Om jag minns rätt ska det tillslut framkommit att han själv langat knark i rätt stor omfattning. Fast jag kanske blandar ihop honom med någon annan.
Det finns en jättebra podcast serie om honom och hur saker blir galnare och galnare. I början hjälper de mest fulla människor hem, står där och får folk att känna sig tramsiga när de ska slåss med varandra för den där snubben är en superhjälte och nu är det töntigt och hjälpte de hemlösa. Men sedan…

Vilket är synd. Vore det inte coolt om han liksom… Lyckades vara Batman? 60-tals Batman. Bara en snubbe i en dum dräkt som hjälper folk.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Här är en dokumentär på youtube om honom:

Gamiel

Myrmidon
Jag tror det handlar om att många av dessa seriehjältar skapades av författare från USA som levde i en annan tid. Jag har ofta märkt att man i USA har svårt att skilja på absolut och konstitutionell monarki i kulturella verk från USA. Detta rör ju inte bara superhjältar utan även exempelvis filmer som Princess Diary och En prins i New York. Även här är huvudpersonerna absoluta monarker utan att det problematiseras.

Jag gissar att många i USA tror att så länge ett land har en kung så har den kungen makt. Vilket gör att de tror att absolut monarki även förekommer i demokratiska länder i exempelvis Europa (hur de får ihop hur ett land är både demokratiskt och enväldigt kan man ju dock fråga sig).

Detta leder i sin tur till att synen på absoluta monarkier får något exotiskt över sig och att man tänker att det kanske passar för mindre civiliserade länder även om det inte passar USA. Man tänker naivt att om folket vill ha en kung och om kungen är bra så är det inget problem (sen känner man kanske inte till att myten om ”folkets vilja” är en fascistisk idé).

Och tänker man som ovan och samtidigt tecknat superhjälteserier kanske man resonerar att det är en power fantasy att vara kung, och i och med att det verkar vanligt med monarkier och att hjälten man skapat skulle vara en bra och rättvis kung så är det inga problem.
För att lägga till det här så är det något jag noterat att flera AU-världar/liknande har att flera nu republiker eller konstitutionella monarkier i dessa världar har blivit monarkier med en superhjälte som styrande monark. Ex. House of M (en verklighetsomskrivning där mutanter är i styrande majoritet o människor utan krafter är i minoritet) så bl.a. Storm drottning över Kenya, Brian Braddock (616 Captain Brittan) är kung över Storbritannien, Magneto är kung över Genosia, Sunfire är kejsare över Japan. Och i framtids dystopin Earth X så är T'Calla & Storm kung o drottning över större delen av Afrika, Brian Braddock är kung över Storbritannien o stora delar av fastlands Europa, Sunfire är kejsare över Asien, Colossus är Tsar över Ryssland.

Det verkar finnas den här fascinationen över iden om aktiva monarker och superhjältar som monarker bland flera amerikanska serieskapare.

Sedan är det utanför superhjälte sfären men i Prinsen & jag filmserien tycks det "danska" kungahuset ha noterbart mer än en symbolisk roll när det gällde landets politik och beslutfattande, så iden om aktiva europeiska kungligheter tycks vara något som även existerar utanför superhjälte genren.