Nekromanti Varför åker du på konvent?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hm, igentligen allihop
Jag åker på konvent för
- att träffa folk, nya och gamla vänner, promota mina verk, spela spel (rollspel har jag iofs inte provat men, köpa spel, i framtiden möjligen sälja spel, få en inblick om vilka spel som kunde vara intressanta i framtiden, upptäcka nya saker, sälja och köpa konst/bilder, fotografera människor, få signaturer av favoritkonstruktörer/konstnärer/författare.

i det oändliga... ahhhmen

Gardener

Champion
Jo, i detta fall skulle det verkligen behövas möjligheten att välja fler svar. Men jag tog det alternativ som är viktigast, att träffa gamla polare som jag i princip bara träffar på konvent.

Att skapa spel är en annan orsak, men det fanns inte som alternativ...

Johan K

Gammal & dryg
Jag åker på konvent dels för att träffa gammal vänner, för attträffa nytt folk, för att spela spel, för att spela nya spel.
Så det fanns ett antal svar här som stämmde ganska bra in här.

Olle Linge

Snigel
Ja!

Det tänkte jag inte på när Yassilus kom med förslaget. Skapa spel och träffa kompisar är det jag åker på konvent för. Spela spel är sekundärt och är på intet sätt ett måste.

Gardener

Champion
Skapa spel

Alla tre sakerna jag spelade gjorde jag bara för att nån haffade tag i mig och sa åt mig att spela, förutom Fluxx då men det räknas inte eftersom jag alltid spelar det.

Det blev tyvärr inget nytt spel skapat den här gången, då Stoffe hade ett möte som blev försenat och jag blev iväglurad på öl. Men vi hann iaf diskutera ett par gamla spelidéer samt lägga upp lite planer inför framtiden, vilket jag hoppas kommer ge lite utdelning så småningom.

Rickard

Urverk speldesign
Upptäcka roliga spel

Jag råkade rösta "För att träffa gamla kamrater". Visst, det är väl sant men nu har jag gjort det i tre-fyra konvent och börjar tröttna på det. Jag hänger ju ändå med samma individer, så de kan jag lika gärna träffa off-konvent. Varför jag åker på konvent är för att testa nya spel. Därför tycker jag drop-in-arrangemangen är det bästa som finns på konvent.

Det borde finnas fler sådana. Nu har det varit på "modet" att ha ett gäng sådana, men jag hoppas att det för alltid sitter i. Dungeon of Doom och rollspelsbaren, visst. Men det är mest ett tidsfördriv. Steve Jackson Games-rummet är guld värt på LinCon. Man kunde låna spel på SSK också. Hade jag betalat inträde så hade jag hängt där hela tiden.

/Han som oftast brukar köpa de spelen som han gillar, efter speltest

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För att tala

För det mesta nuförtiden åker jag på konvent för att hålla anföranden eller delta i paneler. :gremcool: Udda skäl, indeed.

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag svarar väl också då.

Träffa nördar och spela nya nördiga spel.

Gissa om jag föredrar DanCon framför SSK. :gremgrin:

Illern

koppariller
Jag svarade ''träffa gamla vänner''...

..eftersom det är den huvudsakliga anledningen. Jag försöker ofta kolla läget vilka bekanta som kommer till ett konvent jag funderar på att åka till. Konventen blir bra samlingspunkter när man bor lite överallt i landet och kanske mest umgås över nätet. det skoj att träffa folk fysiskt också och det är en annan sak att vtalas vid öga mot öga eller svärdsspets mot svärdsspets eller vad man nu vill. Andra anledningar är att en del bekanta gör en bekant med någon av sina bekanta eller så visar sig någon främling vara tgrevligt och inte rädd för att börja prata med en och så, vips, har man en ny bekant eller kanske en medsyster/-broder i sitt spelskapande eller kanske en illustratör på kroken.

Delvis gör jag det också för att få nys om nya spel elelr kanske lägga händerna på dem till ett vettigare pris via en butik än om man skulle skicka efter dem själv (och det blir väl båda parter glada över). Seminarier och liknande aktiviteter drar också liksom drop in-evenemang (särskilt drop in-evenmang med en stor Herr Nils som kommer fram och säger ''Vi spelar Guld och bly och du ska vara med.'' sänker handen han pekat med och helt sonika vänder och går som om det kommer bli guld och bly på riktigt om man inte kilar över till grannsalen illa kvickt :-D )

Ibland åker jag för att arrangera något men det är ett tag sedan nu, borde ta tag i att arrangera Terra draconis igen.

Pom

Swashbuckler
Jag röstade annat/övrigt.
När jag har åkt på konvent har det varit för sådant jag inte kommer åt i vanliga fall: höra föredrag och paneler, kanske lite auktioner och shopping.
Spela spel gör jag nästan aldrig på konvent. Jag gillar långa kampanjer, inte one-shots.

Men de konvent jag sett information om på senare tid (ja, typ, sedan 80-talet :gremwink: ) har till största delen verkat handla om just att sitta och spela, så därför har de känts ointressanta för mig.

MrG

Swashbuckler
Jag åker oftast som arrangör eller spelledare, för att det brukar behövas, för att jag tycker det är roligt, för att jag tycker att jag kan skriva scenarion som är okej och för att det har behövts en rollspelsdropin-aktivitet (fast det är inte lika viktigt nu när det vimlar av dem).

Jag vill helt enkelt dra mitt strå till stacken!

Så det kändes som alternativ annat (något konvent om året siktar jag också på att åka för att spela)

MrG

Swashbuckler
Re: Upptäcka roliga spel

Därför tycker jag drop-in-arrangemangen är det bästa som finns på konvent.

Det borde finnas fler sådana. Nu har det varit på "modet" att ha ett gäng sådana, men jag hoppas att det för alltid sitter i. Dungeon of Doom och rollspelsbaren, visst. Men det är mest ett tidsfördriv. Steve Jackson Games-rummet är guld värt på LinCon. Man kunde låna spel på SSK också. Hade jag betalat inträde så hade jag hängt där hela tiden.
Det är lite klurigt med drop-inen, just nu känns det som om de är för många för att det ska finnas spelare till alla. Vi håller visserligen ungefär våra besökssiffror, men det verkar vara svårt för nyare att ha nog med folk för att det ska kännas okej.

Och rollspelsbaren har blivit ett tidfördriv mer än att prova nytt, mest för att ingen vill testa nyheterna hos oss. Nu är det visserligen en bunt år sedan våra stora drive för att folk skulle testa system hos oss, men den föll tyvärr platt förutom ett tillfälle. Och de system som vi försökt ha med har varit svagt intresse för. Då är det enklare att skriva ett scenario och koppla det till systemet för att locka folk att testa (känns det som, också gamla erfarenheter).

Sedan verkar ett krux vara att drop inen drar folk under konventen, men inte tillräckligt många verkar anmäla sig för deras skull. Så bra scenarion känns som ryggmärgen i rollspelskonvent (men man kan hinna med att hålla både och :gremwink:)

Feuflux

omjonasson.se
Anledningar, drop in och sånt

Jag vet inte riktigt varför jag drar på konvent. Jag drar ju egentligen enbart på LinCon och där har jag motiveringen "det finns en jäkla massa nördar inom gångavstånd och dessutom känner jag en massa av dom från internetprat och det är ju alltid kul att gå ochsnacka skit med dom ett tag eller så". Sen har jag varit på ett CalCon på 1800-talet med motiveringen "en i klassen ovan visste att jag spelade rollspel och sa att det skulle spelas en massa rollspel på Lars Kagg-skolan i helgen och att jag kunde titta förbi". Jag, en polare och hans farsa var där i 10 minuter och sen drog vi hem och spelade TP. :gremlaugh: Sen har jag varit på DanCon med motiveringen "träffa nya forumiter".

"Träffa nytt folk"-motiveringen funkar sämre och sämre eftersom jag träffat så många av er nu (ja det är bara forumiter som räknas här, orkar inte träffa riktiga människor heller...) så jag vet inte nu. Spelar inte mycket nya spel när jag väl är på konvent utan pratar mest och spelar spel jag redan lirat. Att leta upp en spelgrupp och ett passande scenario samt att betala cash för att få spela det (dessutom bergis på konstiga tider som krockar med min mat och sov-klocka) känns inte som min grej och nu återstår väl bara drop-in-grejer.

Då kommer problem ett, hitta folk. På LinCon fick jag med mig Gastono på att lira staden med Feliath som SL. Sen var folk "mmm, kanske sen" och "inte nu" eller "det är inte min grej" hela tiden och sen la jag ner och lirade kortspel istället. Jag får klona upp mig själv ett par gånger så jag har en hel spelgrupp som vill samma sak samtidigt. :gremsmile:

Problem två är tidsåtgången. Samberättatrummet (hette nog nåt annat) hade ju flera grejer som lät intressanta. Men jag vill inte sätta mig i ett 5timmarspass med nåt som jag antagligen har en rätt fast åsikt om efter 20 minuter. Jag vill ju traska runt och testa massa grejer snarare än att sitta fast i timtal.

Så, nu kan nån få svara på varför i helskotta jag borde åka på konvent. :gremlaugh:

MrG

Swashbuckler
Re: Anledningar, drop in och sånt

En gång i tiden fanns det scenarion med inviduell anmälan på konvent... kanske skulle titta på något sånt igen...

DesertRain

Hero
har varit på sydcon en gång. Fast då spelade jag inget. Skulle gärna åka på det i år.