Det är delvis så som God45 säger. Tanken var att ungefär 90 % av ens xp skulle komma från guld och 10 % från monster. Om ni tycker att det är meningslöst att räkna xp för monster när de ger så lite är mitt förslag att ni ger 0 xp för monster och istället ger 10 % bonus på xp för guld.
Men det finns även en annan förklaring. Xp-tabellen för fighters såg ut så här i ODD från 1974:
Level 0: 0 xp
Level 1: 2000 xp
Level 2: 4000 xp
Level 3: 8000 xp
Level 4: 16000 xp
Level 5: 32000 xp
...
Och i princip samma xp-tabell användes i alla DnD-versioner ända tills DnD3 släpptes år 2000.
Om xp man behöver för att levla dubblas för varje level, lagom motstånd är ett monster som har samma HD som rollpersonens level, och monstret ger 100 xp/HD - då behöver man inte vara någon Einstein för att räkna ut att det blir väldigt skevt vid högre levels. Det blir lite som
Riskornen på schackbrädet.
Därför korrigerades xp för monster redan i första supplementet, "Greyhawk" år 1975:
HD : old xp : new xp
1 : 100 : 10
2 : 200 : 20
3 : 300 : 35
4 : 400 : 75
5 : 500 : 175
...
Och som du ser korresponderar monster-xp lite bättre mot xp-tabellen för att gå upp i level.
Det verkar inte hjälpa hur ofta man upprepar det, men ODD/OSR handlar inte om att döda monster, utan om att undvika monster.
Tanken med monster i DnD är att de ska vara livsfarliga, obegripliga mysterier för rollpersonerna/spelarna. De ska vara lite som CoC-monster. Men vartefter spelarna stöter på nya monster och lär sig dem så behövs nya monster. Har spelarnas rollpersoner t.ex. stött på ett troll så vet de att trollet har regeneration och då är trollet inte lika roligt längre. Förklaringen till att det finns så många olika (och konstiga) monster i DnD/OSR är för att spelarna inte ska veta vad de möter. Spelet Lamentations of the Flame Princess (LotFP) har dragit detta till sin spets: spelets författare, James Raggi, vägrar att göra en monsterbok till spelet just för att spelarna INTE ska veta vilka egenskaper monsterna har. Istället uppmuntras spelledaren att skapa helt egna monster. Köper man ett LotFP-äventyr kan man vara 100 % säker på att det innehåller helt unika monster som inte finns någon annanstans.