Har ända sedan jag registrerade mig på forumet inte kunnat låta bli att fundera lite över den rikliga diskussion som här förs kring magi, besvärjelser och magiska artefakter. Det jag frågar mig är hur det kan komma sig att så många verkar anse magi vara det mest intressanta elementet i Eon. För egen del har jag i det närmaste helt bannlyst magi från mina kampanjer, och skulle magi förekomma (har inte hänt än) så är det något som bara onda slp:s använder. Visst finns det långt mer coolare grejer att göra i Mundana än att slunga i väg blixtar mot elaka tiraker och förvandla dem till innehållet i en nybakad calzone. Av princip är jag även restriktiv med monstren. Av alla monster i monsterboken så använder jag mig endast av fyra, högst fem (däribland även jordbesten fastän jag tycker den är något fånig). För mycket förment "häftiga" grejer kan nämligen få till följd att spelarna mister fokus på det som är verkligen intressant (enligt mitt tycke, naturligtvis) nämligen landskap, miljöer, kulturer, religioner, historia, politik, intrigspel och krig. Eller...?