Primas Antonio
Veteran
En reflektion...
För några veckor sedan var jag ledare på ett konfirmationsläger. Tydligen hade mitt rykte som rollspelare nått före mig, för flera av konfirmanderna började tala med mig om rollspel. De flesta lite allmänt, men en av dem berättade att han spelat Neotech2. Han tyckte det var "coolt att utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja".
Då jag hörde detta slog det mig med häpnadsväckande klarhet att neotech tyvärr känns konstruerat för sådant spel. Vapen och stridskapitlena är betydligt längre än världsbeskrivningen, till att börja med. Men inte nog med det, nej, allt nytt som ges ut handlar om vapen det med (nu syftar jag främst på Codex). Vapen, vapen, vapen. Och när det skall skrivas en ny modul, då blir det en om...vapen - Offensiv.
Ger inte denna överdrivna vapenfokusering nya rollspelare fel perspektiv? Orden "realistiskt, men koboldistiskt" dyker upp i mitt bakhuvud. Hade det inte varit betydligt bättre att fylla n2 med matnyttig bakgrundsinformation om jorden 2059, så att den blir mer än en brutal variant av vår egen? För sådan tror jag världen blir i de flesta spelgrupper. Vår spelgrupp hade det problemet, och vi är alla relativt erfarna rollspelare.
Nåväl, n2 är som det är och det är väl ganska svårt att ändra nu, men något som går att ändra är fortsättningen. Om neoGames vill ge ut mer material till sitt regelmässigt eminenta spel är ju det bra, men varför om vapen och strid? Hade det inte varit mer relevant med exempelvis en modul om Europa 2059? För min del är det åtminstone betydligt intressantare att veta hur en spelvärlds befolkning lever sina liv än hur de tar död på varandra. Hjälper vapeninformation en att kunna gestalta en annan människa, för det är väl det rollspel går ut på, inte att "coolt utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja", eller?
/Antonio
För några veckor sedan var jag ledare på ett konfirmationsläger. Tydligen hade mitt rykte som rollspelare nått före mig, för flera av konfirmanderna började tala med mig om rollspel. De flesta lite allmänt, men en av dem berättade att han spelat Neotech2. Han tyckte det var "coolt att utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja".
Då jag hörde detta slog det mig med häpnadsväckande klarhet att neotech tyvärr känns konstruerat för sådant spel. Vapen och stridskapitlena är betydligt längre än världsbeskrivningen, till att börja med. Men inte nog med det, nej, allt nytt som ges ut handlar om vapen det med (nu syftar jag främst på Codex). Vapen, vapen, vapen. Och när det skall skrivas en ny modul, då blir det en om...vapen - Offensiv.
Ger inte denna överdrivna vapenfokusering nya rollspelare fel perspektiv? Orden "realistiskt, men koboldistiskt" dyker upp i mitt bakhuvud. Hade det inte varit betydligt bättre att fylla n2 med matnyttig bakgrundsinformation om jorden 2059, så att den blir mer än en brutal variant av vår egen? För sådan tror jag världen blir i de flesta spelgrupper. Vår spelgrupp hade det problemet, och vi är alla relativt erfarna rollspelare.
Nåväl, n2 är som det är och det är väl ganska svårt att ändra nu, men något som går att ändra är fortsättningen. Om neoGames vill ge ut mer material till sitt regelmässigt eminenta spel är ju det bra, men varför om vapen och strid? Hade det inte varit mer relevant med exempelvis en modul om Europa 2059? För min del är det åtminstone betydligt intressantare att veta hur en spelvärlds befolkning lever sina liv än hur de tar död på varandra. Hjälper vapeninformation en att kunna gestalta en annan människa, för det är väl det rollspel går ut på, inte att "coolt utrusta en person med en massa vapen och sedan börja röja", eller?
/Antonio