Nekromanti Varför bor trollkarlar i torn?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nja, traditonellt anses de tre vise männen vara från Mesopotamien eller Persien, så turban är väl mer passande. Orientalistisk symbolik i sentida västerländsk syn på magiker.(I första Harry Potter-filmen förekom det också en turbanbärande magiker.)

Brynolf

Dum fan
Ond bråd död said:
This trope probably stems from the metaphorical "ivory tower", which refers to academics who remove themselves from the rest of society to study. A high tower conveys a sense of isolation from "normal" people, which those academics (or in this case, magicians) use to study in peace, much the same way that religious gurus are often depicted praying on mountaintops. In another sense, high towers are ancient symbols of arrogance and hubris. Or simply extreme isolation.
Jag har för mig att Conan bröt sig in i ett "ivory tower" och bråkade med en trollkarl också.
Men ett torn syns ju på stort avstånd. Vill man vara ifred är det överlägset bättre att gräva ner sig i en grop och täcka över med granris.

Storuggla

Champion
Tja, nu har de turbaner ja. Men jag betvivlar att turbanerna haft monopol på huvudbonadsmarknaden i regionen i all evighet.
As seen in Parthian coinage, the headdresses worn by the Parthian kings changed over time. The earliest Arsacid coins show rulers wearing the soft cap with cheek flaps, known as the bashlyk (Greek: kyrbasia). This may have derived from an Achaemenid-era satrapal headdress and the pointy hats depicted in the Achaemenid reliefs at Behistun and Persepolis.
Wikipedia, men min fetstil. Viktigt folk hade höga hattar så de såg långa ut, vanligtvis. Trollkarlarna har väl en för att dölja en kal fläck.
Trollkarlars stav däremot.... Hermes stav? Staven förekommer ofta som myndighetssymbol, ofta med en grej uppe på (se en biskop), kanske en länk?

Storuggla, inget ont om en bra turban

RasmusL

Champion
Brynolf said:
Ond bråd död said:
This trope probably stems from the metaphorical "ivory tower", which refers to academics who remove themselves from the rest of society to study. A high tower conveys a sense of isolation from "normal" people, which those academics (or in this case, magicians) use to study in peace, much the same way that religious gurus are often depicted praying on mountaintops. In another sense, high towers are ancient symbols of arrogance and hubris. Or simply extreme isolation.
Jag har för mig att Conan bröt sig in i ett "ivory tower" och bråkade med en trollkarl också.
Men ett torn syns ju på stort avstånd. Vill man vara ifred är det överlägset bättre att gräva ner sig i en grop och täcka över med granris.
Det är ju ingen mening med att vara ifred om ingen ser dig vara ifred och tycker att du är cool?

Mukwa

Swashbuckler
Häxorna lever i kärr och sumpmarker, trollkarlarna i torn... det är som med myggor, fast tvärtom... typ.

Sodivra

Champion
Storuggla said:
Tja, nu har de turbaner ja. Men jag betvivlar att turbanerna haft monopol på huvudbonadsmarknaden i regionen i all evighet.
As seen in Parthian coinage, the headdresses worn by the Parthian kings changed over time. The earliest Arsacid coins show rulers wearing the soft cap with cheek flaps, known as the bashlyk (Greek: kyrbasia). This may have derived from an Achaemenid-era satrapal headdress and the pointy hats depicted in the Achaemenid reliefs at Behistun and Persepolis.
Wikipedia, men min fetstil. Viktigt folk hade höga hattar så de såg långa ut, vanligtvis. Trollkarlarna har väl en för att dölja en kal fläck.
Trollkarlars stav däremot.... Hermes stav? Staven förekommer ofta som myndighetssymbol, ofta med en grej uppe på (se en biskop), kanske en länk?
Det är ju bara fallosar alltihop!

"How's your little wand going to beat my staff?"

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZIMoQHpvFQQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ZIMoQHpvFQQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Och häxor bor i träsk, det fortsätter ju bara. Antingen det (genitalfest) eller så är alla dessa stavar, hattar och torn ett sätt att symbolisera avstånd från det jordiska, mundana och kontakt med något gudomligt och magiskt ovan.

gizmo

temporary sunshine
Arvidos MC said:
Och häxor bor i träsk, det fortsätter ju bara. Antingen det (genitalfest) eller så är alla dessa stavar, hattar och torn ett sätt att symbolisera avstånd från det jordiska, mundana och kontakt med något gudomligt och magiskt ovan.
Jaha - hur går det ihop med det gudomliga och magiska ovan?
Men jag förstår. Häxornas magi är jordmagi och är därför nära jorden i träsket.
Och vips har vu kommit fram till systemet med manlig och kvinnlig magi från Earthsea.

(och innan någon börjar en genusdiskussion här, det finns ju helt klart manliga häxor och kvinnliga trollkarlar)

Rickard

Urverk speldesign
I Matiné så skapar magiker magi genom att styra om magilinjerna som finns i världen. Magilinjerna anpassar sig normalt efter den geografiska strukturen och genom att bygga torn så kan magikern få en magilinje att gå rakt igenom tornet.

Både häxor och trollkarlar bor avskilt, borta från den rädda allmogen och borta för att kunna få bedriva sina experiment utan att störa någon men framförallt själv bli störd.

/Han som gillade att läsa om den "historiska" biten om exempelvis spetsiga hattar i tråden

sirfrog

Warrior
Trollkarlar bor i torn för att det är en inbyggd reflex som kommer i spel när trollkarlar känner sig hotade (av andra trollkarlar). :gremlaugh:
De är även lätta att förtrolla (mindre markarea) och försvara sig ifrån när granntrollkarlen blir för arrogant. Dessutom är det ju så att torn ofta ger en överblick över det omgivande området.

Häxor bor där de förväntas av lokalbefolkningen att bo, för att deras någorlunda huvudologiska magi ska fungera bättre (därav även hattarna).

Cybot

Mest spelbar
Om besvärjare och trollkarlar får sina krafter från att de har drakblod i släkten så skulle det förklara saker.
Det är helt enkelt bobyggarinstinkt att skapa sig en grotta högt upp. I ett torn om de inte hittar ett lämpligt berg.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Om trollkarlars torn. Efter att ha funderat själv så tror jag mest på teorin att tornen står högt och fritt för att vara lätta att försvara. Alla de andra positiva egenskaperna är nog bieffekter. Men Enhörnings förslag om rymdskepp skickade iväg mina tankar i en lång bana som slutade med att trollkarlen, eller i alla fall någon tidigare trollkarl var en rymdresenär, och tornet är hans krashade/landade skepp. All magi kanske bara är utomvärdslig teknik. Behöver han reservdelar, finns det en kampanj att hämta här i förberedelserna för att reparera skeppet så man kan fara ut i världsalltet?

Cissi

Up to no good.
Alla måste väl bo någonstans?

IOFS, i sagor bor ofta häxor i slott och så förvarar de sina fångade prinsar/prinsessor i torn med en drake utanför, eller i...

Merlin i Svärdet i Stenen bor i en liten stuga i skogen som han sedan packar ned i en väska för att flytta med Artur till slottet. Även i andra sagor bor trollkarlar i stugor i skogen.

Men om de bor i torn så tror jag att det beror på att de misslyckats med något expriment och sprängt bort hela sitt slott. Et Voila! Tornet är allt som står kvar.