Nekromanti Varför Burning Wheel?

Krille

Super Moderator
Varför är Burning Wheel så bra?

Observera att jag har ingen aning. Jag har bara hört en massa goda ord om det, men ingen har någonsin berättat för mig vad som är så bra med Burning Wheel.

Så kan någon förklara för mig vad det är för grejs i värld och mekanik som gör Burning Wheel så fantastiskt?

Big Marco

Läskig
BW är ett mycket regeltungt spel, men dess styrkor är fokuset på spelarnas rollpersoner och deras utveckling och mål. Jag blev inte så frälst av BW när jag läste det, men för att vara en amerikanskt spel (skilt från d20) så är det revolutionerande.

Att skapa en rollperson tar några timmar, om vi säger så - halva regelboken är olika "terms" med uppväxt, sysselsättningar, etc.

Det finns system för debatt (Duel of Wits) vilket är väl lite nytt. Strid skriptas i förväg men strid har jag inte praktiskt använt så jag vet inte om det "fungerar" eller inte.

Överlag - ett vettigt detaljistiskt spel med fokus på vad rollpersonerna är/gör i äventyret.

Roligast detalj, varje person får instinkter vilket blir default-makron i storyn (bygger visserligen till viss del på premissen att SL är ute efter att sätta dit RPna), typ "om jag går i dungeons har jag alltid svärdet draget". Det är en gudomlig regel som står över allt - det finns ingen situation där det inte gäller, om inte spelaren själv säger så. (Själv tyckte jag att det var en ball idé, men så som jag/mina spelgrupper brukar spela behövs inte sådana regler som låter spelarna begränsa SL:s makt - vi ser det som självklart).

Storuggla

Champion
Burning Wheel har ingen värld. Det är standardfantsy i att det i grundboken finns med dvärgar, alver, människor och orker, men annars finns det ingen värld.

Mekaniken då? Okej, vi kan börja med det som alla hakar upp sig på: strid. I BW så bestämmer man vad man gör tre hjärtslag in i striden och sedan jämför man med vad motståndaren gör. Ett slags taktikkortsspel där du lägger tre kort åt gången, typ. Fast det har inga fysiska kort.
Dessutom har det en kasse småsaker som gör att när Herr Nils sitter och mumlar om hur riktigt strid fungerar så får jag inte svara med "Men... så är det ju i Burning Wheel!" för då blir han vred :gremgrin:

Det finns även liknande regler för debatt, social strid. Precis samma princip som i strid, fast med annorlunda manövrar. Återigen ett taktikkortssystem fast utan fysiska kort.

Alla karaktärer har Circles. Det är de cirklar som de rört sig i tidigare och är oftaste en siffa på ett till... sju kanske? Detta används för att hitta på egna spelledarpersoner. Säg att Dyng-Dennis mitt i ett äventyr kommer på att det vore praktiskt att kunna få sina sår omskötta av kompetent personal, men ingen i gruppen kan det mest rudamentära om sårvård?
«Ah, men, asså, jag var ju klostnovis i tre år tidigare och... uh, nog borde jag väl känna en läkare från min tid som gravplundrare?» frågar han.
«Va? En läkare som umgås med likplundrare?» frågar Spelledaren.
«Ja, asså... öh... ja, jo, läkaren behövde kroppar till sina experiment men var tvungen att anlita oss tjyvar eftersom likstöld inte är okej enligt kyrkan och lagen?»
«... okej, slå cirklar!»
Dyng-Dennis slår. Om han lyckas med slaget så känner han faktiskt en läkare precis så som han beskrev honom som är välvilligt inställd. Om han misslyckas så kan spelledaren bestämma att han faktiskt känner en sådan läkare, men tyvärr drog Dyng-Dennis klanterier stadsmilisen på den stackars docktorn förra gången, så nu hatar doktorn honom och kanske inte är så intresserad av att osjälviskt hjälpa honom.
Ger Dyng-Dennis nu doktorn ett namn så slipper han slå för att se om han finns i fortsättningen.

Nu är det lite mer komplicerat än så, det är svårare för en bonde att känna kungen än för en hög adelsman och så, men i princip.

Alver, dvärgar och orker har ett emotionellt attribut (Grief, Greed och Hate, respektive). Det är det som styr dem. När de råkar ut för vissa situationer så ökar dera Grief/Greed/Hate och man kan använda sitt emotionella attribut för att boosta sina andra slag. Alverna blir ledsnare och ledsnare, dvärgarna blir mer och mer guldgalna tills de väcker balroger och orkerna blir så hatiska att de börjar slåss inom de egna leden och förgås av sitt eget hat. Väldigt.. Tolkien-liknande.

Det finns massor utav sådarna där småsaker, men den riktiga hubbabubban ligger i BITs.

Beliefs, Instincts och Traits.

Alla gubbar har tre eller fyra beliefs (adel har ett extra se). Beliefs är sak som, och jag citerar bokfan, «they are expicitly states drives that tie directly into the world and setting of play. Example of Beliefs are "I serve and protect the Etharch," or "Prince Vost is evil in nature and never to be trusted."»
De fungerar som dina prioriteringar. Om du sätter dina Beliefs att vara "Jag är den rättmätiga drottningen", "Jag är vackrast i landet" och "Paj är gott", så signalerar du till alla runt bordet vad du anser viktigt och framför allt, signalerar vad han kan skriva äventyr om som du kommer vara engagerad i. Tydligen så gillar du äventyr där man konspirerar om drottningkronan, deltar i skönhetstävlingar och äter paj, men vad kan man vänta sig av västgötaslätten?

Instricts är också prioriteringar, fast mer mekaniska. De skyddar dig mot spelledaren (sic!). Exempel: "När jag sitter eldvakt, har jag alltid ett armborst skjutklart". Du behöver aldrig säga att du har ett skjutklart armborst nu när du sitter lägervakt, och spelledaren kan inte bestämma sig för att «Öh, nä, för du glömde det just i natt,» eller så. Det står på ditt papper!
Instinkter beskrivs i formen "Gör alltid X", "Göra aldrig Y" eller "Om X, då Y" för att vara så effektiva som möjligt. Du har tre Instincts.

Traits. Traits är en massa saker som inte riktigt passar som skills men som definierar dig. Du kan säga att du är hårig, men om du har Traitet hårig, då är du Hårigast i stan! Samma sak med "arg", "bystig" och "brutal", till exempel. Det finns även Traits som ger en extra tärning till vissa färdigheter, Revered ger plus till Oratory, till exempel.

Okej, men det är väl inget speciellt, säger du. Jo, för nu kommer det fina i kråksången: Artha. Artha är lite som experience dice i SWd6 och fate points i WFRP. Hur får man artha?
Genom att driva spelt frammåt med ett Belief (så om du intrigerar för att få drottningskro... eh, tiaran, så får du en artha), genom att följa en Instinct trots att det gör ditt liv svårare (ifall du har instincten "Klös alltid ut ögonen på kvinnor vaktare än dig själv" och in i rummet kliver din chef som visar sig vara vackrare än dig... behärskar du dig så blir det inga problem men om du följer din instinkt och därmed hamnar i problem = artha!) och genom att spela på en Trait som gör att storyn tar en intressant vändning («Okej, skär halsen av dem innan ni... mmm, paj.... öh, vafan, han kom undan! Han kommer ju tjalla till vakten! Argh! Damn you paj!»).

Så genom att spela den karaktär och de sitautioner du själv bestämt, så belönas du. Jag upprepar: Du belönas med fate points för att spela det du själv valt. Du väljer vad du ska bli belönad för. Helt fritt. Och det, för att citera Carlito Caribbean Cool, är coolt.

Tyvärr beskriver jag som en kratta, men jag svarar glatt på alla frågor som kan komma upp.

Storuggla, illavarslande totoro

Jarl

Hero
It's rules-heavy done right

Ungefär så. Det är inte Guds underverk på något sätt, men om man gillar att saker styrs av regler, så är det ett spel som fungerar och är vettigt. Ungefär som Eon fast bra.

Det finns ingen värld i BW, men de "spelbara" raser man har med (alver, dvärgar, människor och orcher) är väldigt Tolkien-esque (snarare än standardfjantasy), så Midgård är nog en passande värld. Eller vilken värld som helstsom inte är alltför high fantasy eller wuxia-heroisk.

Det är också trevligt skrivet, för en gång skull kan man "lita på" regeltexten, man behöver inte tolka vad författaren menar och hur man reglerna egentligen ska användas. Det finns inte heller några illusioner om att reglerna är realistiska På Ett Sätt Som Andra Spel Icke Är.

Kort sagt: schyrre fantasy-regler för de som gillar regler.

Storuggla

Champion
Re: It's rules-heavy done right

"Eller vilken värld som helstsom inte är alltför high fantasy eller wuxia-heroisk."

But shade från svart till grått eller vitt så får du se på wuxia :gremlaugh:

Storuggla, gilbert grogglas

Organ

Out of time, out of mind
Det låter ju störtintressant! Varför ser du inte till så att jag får spela det?

Varför heter det föresten "Burning Wheel"?

/Anders (vill eldhjula)

Storuggla

Champion
"Det låter ju störtintressant! Varför ser du inte till så att jag får spela det?"

Jag behöver lite stuff först. Typ, folk som vill spela det och inte D&D eller WoW, och att samma folk är lediga samtidigt som mig. Jag försökte tidigare men alla jobbade ller var upptagna, så nu skiter jag i att försöka dra igång något såvida inte folk mer eller mindre peta mig mellan revbenen och säger ett datum och en tid. Typ.

"Varför heter det föresten "Burning Wheel"?"

Öhh... bra fråga, nästa fråga? :gremgrin:

Storuggla, pyromaniska akrobater?

Erik_N

Warrior
Organ, jag har också knuffat på Storuggla om att lira Burning Wheel.

Det borde inte vara så himla svårt att få tag på ett par till spelare nånstans...

Rising

Vila i frid
En fråga:

Hur får man artha? [...] genom att följa en Instinct trots att det gör ditt liv svårare
Vet man verkligen alltid om karaktärens liv blir enklare eller svårare när hon gör saker? En instinct som "blir förälskad i alla rödhåriga kvinnor" kan ju leda till enorma problem, men det behöver inte omedelbart vara tydligt att så är fallet. Och kan man som spelare säga "nu har jag blivit ihop med den rödhåriga och fått barn, och eftersom det betyder att jag inte bara måste skydda mig själv utan också min familj så har jag gjort det svårare för mig själv; så jag ska väl ha artha?" eller ska man se det som att karaktären är lyckligt gift och lycklig, och därmed inte skall kompenseras med några poäng?

Och hur är det med äventyrets hemligheter? En instinct som "är misstänksam mot alla främlingar" kan vara avgörande både som fördel och nackdel. Misstänksamhet kan förstöra diplomatiska relationer, men också skydda gruppen mot lurendrejeri och sabotage. I vanliga fall är sådant här dunkelt; =spelaren själv vet inte om det är bra eller inte att rollpersonen är misstänksam. Får man däremot arthapoäng av spelledaren så vet man ju; "jaha, här var det dumt att bli misstänksam, då vet jag att jag inte har fog för rollpersonens misstankar".

(Det finns sätt att förklara sig bort från just det exemplet, men principen i sig tror jag inte att man någonsin kan göra sig fri.)

---

Förresten, vem bestämmer om man har "drivit berättelsen framåt" med ens belief, samt om man har lyckats se till att "storyn tar en intressant vändning" med en trait? Får man själv göra det avgörandet, får gruppen med spelare göra det, sker det enligt tydliga principer i regelboken eller är det en sorts pudlande? (=upp till spelledaren)

---

En annan fråga: Hur barnslig är jag på en skala mellan 9 och 10; som låtsas ställa dessa frågor och vara jätteintresserad, när vem som helst fattar att vad jag egentligen gör är att kritisera de delar av spelet som jag tycker är dåliga?

Jag tycker själv att det här var bland det löjligaste jag någonsin skrivit. Jag suger.

/Rising
kom på hur töntigt inlägget var när det redan var för sent.

Eksem

Champion
Det är väldigt fint, i bra format och med bra papper, och dessutom mycket snygga retro-illustrationer. Resten tycker jag är ganska dåligt egentligen. Jag sympatiserar med intentionen, men resultatet är... bläh. Det är regeltungt, med en ganska svag motor i botten (slå D6or, 4,5,6 räknas som lyckat, räkna lyckanden mot svårighetsgrad), alla berättelsedrivande mekanismer är det som Rising brukar kalla nåt i stil med pudelutställning (alltså att lekledaren sitter och bedömer deltagarnas inlevelse och prestation). Dessutom är det ganska inkonsekvent. Och inte vidare pedagogiskt skrivet. Efter två genomläsningar skulle jag fortfarande knappt klara av att delta ens som spelare, än mindre leda eländet.

Dessutom är introduktionsscenarierna på spelets hemsida astråkiga.

---

Nåja, spelet har definitivt sina kvaliteter, men de bör ni väl vara bekanta med vid det här laget. Och jag skulle vilja testa spelet någon gång. Men jag trodde det skulle vara mycket bättre.

Winterquist

Veteran
Mycket om spelets fördelar och nackdelar har tagits upp av tidigare svarande. Storugglas genomgång var klart uttömmande.

Men vad jag tycker är underbart är att Luke Crane (tror jag han heter) älskar sitt spel. Hela spelet osar av entusiasm, vilket smittar av sig. Det är samma känsla som förstautgåvorna av Cyberpunk och Vampire hade en gång. Ett källarbygge som med små medel bryter ny mark.

Dessutom tycker jag att rollpersonskapandet är trots sin knölighet attans roligt. Det är härligt pyssligt och man får "gobbens" bakgrund och livsmål på köpet. Det är omöjligt att göra en dussinkaraktär.

Och någon som enbart hänvisar till tung hårdrock i inspirationslistan i sitt spel är värd all kredd.

//e - som måste köpa Monster Burner

Storuggla

Champion
Re: En fråga:

"En annan fråga: Hur barnslig är jag på en skala mellan 9 och 10; som låtsas ställa dessa frågor och vara jätteintresserad, när vem som helst fattar att vad jag egentligen gör är att kritisera de delar av spelet som jag tycker är dåliga?"

Jag tycker svaren på de frågor du ställer är uppenbara, men som sagt, du ställer bara frågorna för att du ogillar svaren. Så jag struntar i slösa tid på att besvara dina frågor en och en och lämnar blott ett svar:

Klasse Möllberg.

Storuggla, vatten kokar snabbare